GremiMedia S.A.
Szanowny czytelniku
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Klikają przycisk "Przejdź do serwisu" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Gremi Media SA, podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANYCH PARTNERÓW GM.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Gremi Media SA (dalej: "GM") z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 51, 00-838 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy Sąd Gospodarczy XII Wydział Rejestrowy pod numerem KRS: 0000660475

podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM - lista tutaj
ZAUFANI PARTNERZY - lista tutaj
Cele przetwarzania danych
  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wybór podstawowych reklam
  3. Tworzenie profilu spersonalizowanych reklam
  4. Wybór spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profilu spersonalizowanych treści
  6. Wybór spersonalizowanych treści
  7. Pomiar wydajności reklam
  8. Pomiar wydajności treści
  9. Stosowanie badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców
  10. Opracowywanie i ulepszanie produktów
Podstawy prawne przetwarzania danych
  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANI PARTNERZY GM, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (kliknij, aby zarządzać zgodą). Inne prawa osoby, której dane dotyczą - lista tutaj
Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj

Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych.
* Do profilowania wykorzystywane będą min. następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, a także inne podobne informacje.

Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Co mówi dziecięcy wózek

26-05-2009, ostatnia aktualizacja 10-06-2009 11:12

Kiedyś mamy przesiadywały z dziećmi u fryzjera, z zaufaniem zostawiały u sąsiadek. Dlaczego teraz tego nie robią, wyjaśnia dr Magdalena Rosochacka-Gmitrzak, socjolog rodziny z Uniwersytetu Warszawskiego.

1973 r.
źródło: materiały prasowe
1973 r.
1962 r.
źródło: materiały prasowe
1962 r.
1955 r.
źródło: materiały prasowe
1955 r.

W Centrum Zabaw Twórczych Edward w Gdańsku można oglądać wystawę fotograficzną „Matka Polka. Gdańsk 1945 – 2009”. Składa się z dokumentalnych fotografii prezentujących gdańszczanki z małymi dziećmi w wózkach. Zarejestrował je na kliszy swojego aparatu, od 1945 r. do dziś, znany gdański fotograf Zbigniew Kosycarz.

Rz: Oglądając wystawę, ma się wrażenie, że ewolucja dziecięcego wózka przebiega pionowo. Im późniejsze czasy, tym wózek wyższy…

Magdalena Rosochacka-Gmitrzak: Można także powiedzieć, że wzrosła emocjonalna „wartość” dziecka, a to może powodować, że rodzice chcą stale na dziecko patrzeć, mieć je prawie na wysokości swojej twarzy.

Jakie pojęcie o wychowaniu dzieci miały powojenne pokolenia?

Ówczesne rodzicielstwo nie bazowało na wiedzy socjologicznej czy pedagogicznej. Matki opierały się po prostu na własnych doświadczeniach socjalizacyjnych. To pokolenie nastawione było na prokreację, co potwierdzają dane demograficzne. Rodziło się wtedy trzykrotnie więcej dzieci niż obecnie, a Polaków było niespełna 1,5 raza mniej niż dziś.

To był także dobry czas dla pary małżeńskiej. Zawierano dwukrotnie więcej małżeństw, a rozwodów było ośmiokrotnie mniej.

Rodziny spędzały ze sobą więcej czasu.

Na zdjęciach z lat 70. mamy, choć stoją w kolejkach z dziećmi na rękach, są na obcasach i wyglądają, jakby wyszły prosto od fryzjera!

U tego fryzjera były prawdopodobnie ze swoimi dziećmi. Siedziały pod wielkimi suszarkami, a maluchy bawiły się obok. W dzisiejszych czasach wielu rodziców stwierdziłoby, że to nie jest „konstruktywne jakościowo spędzanie wolnego czasu z dzieckiem”. Poza tym dzisiejsze mamy traktują wyjście do fryzjera czy kosmetyczki jako święty czas dla samych siebie i są gotowe go bronić.

A kiedyś nie potrzebowały tej samotności?

Przebywały częściej z innymi mamami. Kobiety spotykały się w kolejkach, nawiązywały się tam znajomości. Mogły korzystać z innych niż dzisiejsze więzi międzyludzkich. Kontakty z sąsiadami były bliskie i zażyłe. Jeżeli kobieta chciała na chwilę wyjść, zostawiała dziecko u… pani Zosi pod piętnastką. Dziś jest to o wiele rzadziej spotykane.

Jak mama lat 70. wychowywała swoje dziecko?

Wtedy badało się rodziny głównie z perspektywy rodziców, czyli postaw rodzicielskich, a nie dzieci. Teraz kierunek badań często jest odwrotny: chcemy zweryfikować, jak wygląda rodzicielstwo w ocenie dzieci.

Prężnie funkcjonowały wtedy poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Kobiety czytały rubryki wychowawcze w „Przyjaciółce” czy „Kobiecie i Życiu”. Kwitła instytucja babci: o niej się mówiło i pisało, prowadzone były badania nad jej rolą w rodzinie.

Te i następne lata to czas, w którym rodziły się dzisiejsze mamy małych dzieci. Jakie one są?

Współczesne mamy mają w głowie następujący wzorzec kulturowy matki: wyrozumiała, czuła, obecna dwadzieścia cztery godziny przez siedem dni w tygodniu, kochająca bezwarunkowo. I – o czym wciąż za rzadko się mówi – zmęczona tymi narzuconymi wymogami. „Tradycją” współczesnych polskich rodzin jest wracający z pracy tata, który wieczorem kąpie dziecko i ewentualnie czyta mu bajkę. Kobieta w tym czasie, po całym dniu zajmowania się maluchem lub pracą zawodową w tym samym co partner wymiarze godzin, robi kolację, przygotowuje mężowi koszulę i krawat na następny dzień, szuka całych rajstop dla siebie. Nic dziwnego, że w badaniach socjologicznych i psychologicznych dzieci najczęściej określają swoją mamę mianem „nerwowa”, a badacze dodają „sfrustrowana”.

Na szczęście sytuacja ulega zmianie. Pojawiło się „nowe ojcostwo” – choć na razie ojcowie jeszcze nie są tym idealnym typem czułego, opiekuńczego, w pełni zaangażowanego we wszystkie prace domowe i egalitarnego członka rodziny.

Rzeczpospolita

Najczęściej czytane