Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Tunel połączy obie Pragi. Jest umowa na projekt

Mateusz Pawlak 12-05-2023, ostatnia aktualizacja 12-05-2023 13:56

Jest już umowa na opracowanie projektu tunelu, którym ul. Tysiąclecia przebiegnie pod torami kolejowymi przy stacji Warszawa Wschodnia. Konstrukcja powstanie w ramach prowadzonej przez PKP PLK modernizacji linii średnicowej.

źródło: Bloomberg

Opracowana zostanie także koncepcja przebiegu ul. Tysiąclecia – na odcinku łączącym ulice Żupniczą z Kijowską. Inwestycja ma być gotowa w 2029 r.

Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta podpisał z firmą Torprojekt umowę na wykonanie projektu budowlanego tunelu pod torami kolejowymi w ciągu ul. Tysiąclecia oraz opracowanie koncepcji ul. Tysiąclecia od ul. Żupniczej do ul. Kijowskiej. Planowany termin oddania tunelu i drogi to 2029 r.

Węzeł komunikacyjny

Podpisana umowa to realizacja porozumienia, które m.st. Warszawa zawarło w 2022 r. z PKP PLK. Modernizacja linii średnicowej i gruntowna przebudowa stacji Warszawa Wschodnia to najlepszy czas na budowę fragmentu nowego układu drogowego z tunelem pod terenem kolejowym. Opracowanie, które powstanie zapewni spójność dokumentacji projektowej w zakresie przebudowy kolejowej linii średnicowej z dokumentacją projektową dla budowy drogi i umożliwi równoległą realizację obydwu inwestycji.

Tunel będzie kluczowym elementem układu komunikacyjnego przyszłego Węzła Wschód, w którym zbiegną się linie kolejowe, tramwajowe, autobusowe i metro. Wizja węzła powstaje na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego – opracowanie jest dofinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Dla kierowców, rowerzystów i pieszych

Koncepcja tunelu zakłada, że znajdą się w nim: jezdnia zapewniająca po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, obustronne chodniki i drogi rowerowe. Takie rozwiązanie ma być również utrzymane w koncepcji ul. Tysiąclecia – drogi, która będzie przebiegać tunelem łącząc ulice Kijowską i Żupniczą. Po zachodniej stronie ul. Tysiąclecia – bliżej stacji Warszawa Wschodnia – przewidziane jest miejsce na linię tramwajową i przystanki z wejściami na perony kolejowych linii podmiejskich. Ułatwi to podróżnym przesiadanie się między różnymi środkami komunikacji publicznej.

Inwestycja jest elementem realizacji nowej koncepcji zagospodarowania Trasy Tysiąclecia, która połączy Pragę-Północ z Pragą-Południe. W ramach tej koncepcji przewidziane są m.in.: budowa ciągów dróg rowerowych, stworzenie miejsc przyjaznych pieszym, wytyczenie lokalnych dróg dla ruchu samochodowego oraz trasy dla tramwaju. Powstać ma także układ powiązanych placów i skwerów oraz nowe elementy małej architektury. Konsultacje społeczne dotyczące koncepcji zagospodarowania Trasy Tysiąclecia odbyły się w 2022 r.

Koszt opracowania projektu tunelu oraz koncepcji ul. Tysiąclecia na odcinku od ul. Kijowskiej do ul. Żupniczej wyniesie 2,5 mln zł.

rp.pl

Najczęściej czytane