GremiMedia S.A.
Szanowny czytelniku
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Klikają przycisk "Przejdź do serwisu" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Gremi Media SA, podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANYCH PARTNERÓW GM.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Gremi Media SA (dalej: "GM") z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 51, 00-838 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy Sąd Gospodarczy XII Wydział Rejestrowy pod numerem KRS: 0000660475

podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM - lista tutaj
ZAUFANI PARTNERZY - lista tutaj
Cele przetwarzania danych
  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wybór podstawowych reklam
  3. Tworzenie profilu spersonalizowanych reklam
  4. Wybór spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profilu spersonalizowanych treści
  6. Wybór spersonalizowanych treści
  7. Pomiar wydajności reklam
  8. Pomiar wydajności treści
  9. Stosowanie badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców
  10. Opracowywanie i ulepszanie produktów
Podstawy prawne przetwarzania danych
  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANI PARTNERZY GM, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (kliknij, aby zarządzać zgodą). Inne prawa osoby, której dane dotyczą - lista tutaj
Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj

Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych.
* Do profilowania wykorzystywane będą min. następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, a także inne podobne informacje.

Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Lotnisko Chopina tonie w korkach

Danuta Walewska 25-09-2017, ostatnia aktualizacja 25-09-2017 10:58

Zanim ruszy nowy megaport w Stanisławowie, warszawskie Okęcie musi znacznie zwiększyć przepustowość.

autor: Guz Rafał
źródło: Fotorzepa
źródło: Rzeczpospolita

W połowie 2027 roku ma wylądować pierwszy samolot w Centralnym Porcie Komunikacyjnym w Stanisławowie w gminie Baranów (przy trasie A2 z Warszawy do Łodzi). Koszt tej inwestycji to 30,9–34,9 mld złotych. Do tego czasu rolę centralnego lotniska Polski będzie nadal pełnił warszawski port im. Chopina. Nie jest wykluczone, że po przeniesieniu operacji do Stanisławowa, Lotnisko Chopina pozostanie portem wojskowym. Ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta.

Tymczasem według danych Airport Council International (ACI) Warszawa jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się lotnisk europejskich. Na trwającej obecnie konferencji lotniczej Routes 2017 w Barcelonie, gdzie spotykają się przedstawiciele lotnisk i linii lotniczych, jak wynika z informacji organizatorów jednym z 610 uczestniczących tam lotnisk szukających nowych chętnych do latania jest właśnie Port im. Chopina. Wiadomo również, że najdalej w przyszłym roku kolejne rejsy długodystansowe, najpewniej do Delhi i Singapuru, a może nawet dalej do Indonezji, ogłosi LOT.

Przedstawiciele linii lotniczych już teraz narzekają, że podczas dwóch szczytów odlotów i przylotów rano i popołudniu, kiedy odlatują i przylatują samoloty z rejsów długodystansowych zatykają się okienka kontroli paszportowej. – Kiedy zbliża się nasza godzina odlotu, odprawiają się także pasażerowie Qatar Airways i „atlantyki" LOT-u. Przy odprawie paszportowej robi się duży tłok – przyznaje Maciej Pyrka, przedstawiciel dubajskich linii Emirates. Na przepustowość stołecznego portu nieustannie narzeka też Rafał Milczarski, prezes LOT-u. Jego pasażerowie przesiadają się w Warszawie na rejsy krótko- i średniodystansowe, a polski przewoźnik reklamuje się jako umożliwiający jedną z najkrótszych przesiadek w Europie z niezbędnym czasem minimalnym 30 minut. Tymczasem do samej kontroli paszportowej czasami trzeba stać właśnie tyle. LOT w tej sytuacji robi, co może, wyławia swoich pasażerów z kolejek. Ale to wszystko są rozwiązania czasowe.

Tak jak zwiększenie w tym roku z 10 do 18 liczby okienek kontroli paszportowej dla pasażerów odlatujących poza strefę Schengen, których samoloty odlatują z wyjść umieszczonych przy rękawach. Wiadomo, że planowane jest też zwiększenie liczby stanowisk dla pasażerów spoza strefy Schengen, którzy z samolotów są dowożeni autobusami. Od wiosny jest w planach reorganizacja pirsu północnego, gdzie mają być odprawiane wyłączne rejsy długodystansowe i przebudowa południowego. Jak ujawnił „Rzeczpospolitej" Mariusz Szpikowski, naczelny dyrektor Lotniska Chopina, zmienić ma się też organizacja ruchu lotniczego, co zwiększy liczbę operacji z 38–40 na godzinę obecnie do nawet 50–52. Te zmiany związane są również z planowanym od sezonu letniego 2018 roku zamknięciem stołecznego portu w godz. 23.30–5.30, czyli w godzinach, kiedy wykonywana jest większość lotów czarterowych, ale kiedy lata również np. skandynawski SAS.

Na wszystkie inwestycje, już nie tylko związane ze zwiększeniem przepustowości, stołeczny port przeznaczył w budżecie ponad 200 mln złotych.

Mikołaj Wild, pełnomocnik ds. budowy Centralnego portu Komunikacyjnego

Jednym ze „sprawców" kłopotów Okęcia jest dynamiczny rozwój PLL LOT. I wiadomo, że ruch lotniczy w naszym regionie rośnie tak dynamicznie, że Lotnisko Chopina w ciągu najbliższych lat nie będzie już w stanie go obsłużyć. Przy tym analizy mówią, że wzrost na Lotnisku Chopina, choć jest imponujący, bo w ciągu 8 miesięcy był to skok o prawie jedną czwartą, to mógłby być jeszcze większy. W tej sytuacji w latach 2019–2020 lotnisko w Warszawie napotka bardzo poważne problemy z przepustowością. Zresztą ta przepustowość wynosząca obecnie 20 mln pasażerów jest moim zdaniem bardzo optymistyczna. Zakłada, że ruch lotniczy rozłożony byłby równomiernie przez całą dobę, tymczasem w nocy samoloty stamtąd praktycznie nie latają.

"Rzeczpospolita"

Najczęściej czytane