Wiosną korki rosną
Choć pogoda lepsza to wolniej jeździmy po centrach największych miast w Polsce. Najbardziej korki wydłużyły się w stolicy i w Poznaniu - wynika z raportu firmy NaviExpert
Sprawdzała ona jak przyjście poprawy pogody wpłynęło na sytuację na drogach. Z tych analiz wynika, że w godzinach popołudniowego szczytu najgorzej mają stołeczni i poznańscy kierowcy. W tych miastach jeździ się średnio o 10 proc. wolniej, niż jeszcze kilka tygodni wcześniej. Gorzej jeździ się także podczas porannego szczytu. Czas podróży wzrósł średnio o 5 proc.. Podobnie sytuacja wygląda w godzinach porannego szczytu we Wrocławiu i Łodzi, a popołudniami wolniej jeździ się z kolei w Gdańsku i Łodzi.
Dlaczego tak się dzieje? – Wraz z poprawą pogody wcale więcej osób nie decyduje się na to, aby przesiąść się z samochodu na komunikację miejską. Z naszych obserwacji wynika, że to właśnie niekorzystne warunki pogodowe mobilizują kierowców do podróżowania alternatywnymi środkami komunikacji i to mimo, że na przystankach jest wtedy nieprzyjemnie i zimno – tłumaczy Adam Bąkowski, Prezes Zarządu NaviExpert. I dodaje – Gdy na dworze jest nieprzyjemnie, to kierowcy starają się unikać dodatkowych, często tak naprawdę zbędnych podróży. Natomiast w momencie, kiedy następuje gwałtowna poprawa pogody to więcej osób decyduje się na „załatwienie" czegoś po pracy, dlatego szczyt popołudniowy się wydłuża. Najtrudniejsze są jednak tylko pierwsze dni po zmianie. Z czasem sytuacja na drogach wraca do normy.
NaviExpert przeanalizował natężenie ruchu pierwszego wiosennego dnia w ub. niedzielę m.in. na ulicach wokół największych galerii handlowych i porównał wyniki z danymi o natężeniu ruchu z trzech reprezentatywnych niedziel poprzedzających nadejście ciepłych dni. Tendencje w miastach można podzielić na dwie grupy.
W Łodzi oraz słynących – z oszczędności Poznaniu i Krakowie, mieszkańcy zamiast na wiosenne zakupy wyruszyli w plener. Dane zebrane przez NaviExpert pokazują, że ruch wokół galerii w tych miastach w ubiegłą niedzielę zmniejszył się o – odpowiednio 12, 7 i 9 proc. Ale już w Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu nie uległ znaczącej zmianie.
Raport powstał przy wykorzystaniu technologii Community Traffic online, polegającej na anonimowym pomiarze średnich prędkości samochodów poruszających się po kluczowych odcinkach dróg w centrach miast oraz przy galeriach handlowych.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.