Swingi potrzebują piątej zajezdni
Na Annopolu ma powstać nowa zajezdnia za 300 mln zł dla 160 tramwajów do obsługi tras na prawym brzegu
Dostawy 186 tramwajów Swing przekroczyły półmetek – do Warszawy dotarło już 98 pojazdów. Tramwaje Warszawskie umieszczają nowy tabor w pięciu zajezdniach: Wola przy ul. Młynarskiej, Mokotów na Woronicza, Żoliborz przy ul. Zgrupowania AK „Kampinos" i Praga przy Kawęczyńskiej. Ale na 30-metrowe tramwaje kupione za 1,5 mld zł zaczyna brakować miejsca.
Gdzie upchnąć swingi
– W zajezdni Żoliborz planujemy w tym roku budowę 20 nowych miejsc postojowych i zadaszenie 50 kolejnych. Najpóźniej w przyszłym roku zbudujemy 20 miejsc w zajezdni Mokotów – mówi prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos. – Ale to półśrodki, bo najpóźniej w 2016 r. powinna ruszyć budowa nowej zajezdni – zastrzega.
Nowa zajezdnia Tramwajów Warszawskich będzie nosić oznaczenie R-5 Annopol. To pierwszy taki obiekt w Warszawie od 1963 r., kiedy otwarto zajezdnię R-4 Żoliborz. Pomieści od 150 do 160 30-metrowych tramwajów. Znajdzie się na przemysłowym terenie w rejonie Kanału Żerańskiego. Atutem tej lokalizacji jest bliskość pętli tramwajowej Żerań Wschodni, na której zatrzymują się linie 4 i 28.
Nowa zajezdnia miałaby obsługiwać trasy w prawobrzeżnej Warszawie: ∑ na Trasie Mostu Północnego: od metra Młociny na Tarchomin (na przełomie lat 2012 i 2013 Tramwaje Warszawskie mają otworzyć pierwszy odcinek – do ul. Myśliborskiej)
- na ul. Modlińskiej: z pętli Żerań FSO na Nowodwory (z powodu kryzysu ratusz przełożył tę inwestycję na okres po 2015 r.)
- na Radzymińskiej do Ząbek i Marek, której na razie nie ma w planach inwestycyjnych miasta.
Skąd wziąć pieniądze
– Zajezdnia Annopol to szansa na rozbudowę sieci tramwajowej na prawym brzegu Wisły, np. budowę linii wzdłuż ul. św. Wincentego na Zieloną Białołękę. Potrzebujemy nowych środków transportu jak powietrza – mówi burmistrz Białołęki Jacek Kaznowski.
Według Tramwajów Warszawskich, szacunkowe koszty budowy zajezdni to 250 – 300 mln zł. Ze wstępnych wyliczeń miasta wynika, że ok. 40 mln zł mogą pochłonąć wykupy gruntów. W studium zagospodarowania Annopola osiem hektarów terenu zostało przeznaczonych na zajezdnię. Na razie urzędnicy ustalili właścicieli dla trzech hektarów gruntu, z którymi trwają negocjacje w sprawie odkupienia terenu.
Tych wydatków nie trzeba by ponosić, gdyby Tramwaje Warszawskie otrzymały miejski grunt przy ul. Marywilskiej. Ratusz przekazał go jednak kupcom ze Stadionu Dziesięciolecia, żeby umożliwić budowę Stadionu Narodowego.
Skąd miejska spółka Tramwaje Warszawskie ma wziąć pieniądze na zajezdnię? Jej główne źródło przychodu to wieloletnia umowa przewozowa z miastem na świadczenie usług do 2027 r.
– Od dwóch lat stolica zostawia zyski w spółce właśnie po to, żebyśmy mogli ze środków własnych budować zajezdnię – mówi Krzysztof Karos z Tramwajów Warszawskich. – Jeśli pojawi się możliwość pozyskania dofinansowania z UE na ten cel, spróbujemy z niej skorzystać – zapowiada.
Ratusz nie zdecydował, czy budowa dużej zajezdni na Annopolu spowoduje zamknięcie mniejszej zajezdni Praga przy ul. Kawęczyńskiej. Według Karosa, część zajezdni może zostać przekształcona w muzeum komunikacji miejskiej. W czeskiej Pradze w zamkniętej zajezdni tramwajowej Střešovice od 1993 r. mieści się muzeum komunikacji.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.