GremiMedia S.A.
Szanowny czytelniku
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Klikają przycisk "Przejdź do serwisu" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Gremi Media SA, podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANYCH PARTNERÓW GM.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Gremi Media SA (dalej: "GM") z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 51, 00-838 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy Sąd Gospodarczy XII Wydział Rejestrowy pod numerem KRS: 0000660475

podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM - lista tutaj
ZAUFANI PARTNERZY - lista tutaj
Cele przetwarzania danych
  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wybór podstawowych reklam
  3. Tworzenie profilu spersonalizowanych reklam
  4. Wybór spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profilu spersonalizowanych treści
  6. Wybór spersonalizowanych treści
  7. Pomiar wydajności reklam
  8. Pomiar wydajności treści
  9. Stosowanie badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców
  10. Opracowywanie i ulepszanie produktów
Podstawy prawne przetwarzania danych
  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANI PARTNERZY GM, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (kliknij, aby zarządzać zgodą). Inne prawa osoby, której dane dotyczą - lista tutaj
Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj

Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych.
* Do profilowania wykorzystywane będą min. następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, a także inne podobne informacje.

Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Zawrotny zakup ratusza: tramwaje bez zawrotki

Konrad Majszyk 16-12-2011, ostatnia aktualizacja 17-12-2011 08:35

36 tramwajów dwukierunkowych kazał kupić ratusz dla mostu Północnego i dalszych odcinków drugiej linii metra. Kontrakt był planowany od lat. Wymusiło go fiasko przygotowań do budowy torów na Tarchomin.

Dwukierunkowa Skoda 19T. Wrocław kupił takich 31. Mają priorytet na 150 skrzyżowaniach
źródło: Rzeczpospolita
Dwukierunkowa Skoda 19T. Wrocław kupił takich 31. Mają priorytet na 150 skrzyżowaniach

Tramwaje dwukierunkowe nie potrzebują do zawracania pętli. Kabina dla motorniczego znajduje się na obu końcach  tramwaju. Drzwi są zarówno po prawej, jak i po lewej stronie wagonu. Korzyści? Po pierwsze, tramwaj  jest w stanie zawrócić „w miejscu": motorniczy przechodzi z przodu pojazdu na jego tył, a potem przestawiając zwrotnicę, przejeżdża z jednego toru na drugi. Po drugie, tramwaj może podjechać do peronu przystankowego z dowolnej strony.

Szóstka do przeróbki

– Sześć takich tramwajów do obsługi Trasy Mostu Północnego między Młocinami a Białołęką przyjedzie do Warszawy w przyszłym roku – obiecuje dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta. – Za mostem Północnym po stronie Białołęki początkowo nie będzie pętli do zawracania. Musimy sobie jakoś radzić, żeby zapewnić obsługę komunikacyjną – wyjaśnia.

Tramwaje Warszawskie ustaliły z bydgoską PESĄ, żeby sześć z zamówionych 186 tramwajów Swing wyprodukować w wersji dwukierunkowej. Technicznie to proste. Swingi składają się z modułów, które można ustawiać jak klocki. Dodatkowa kabina i drzwi z drugiego końca pojazdu podniosą jednak koszty.  Kontrakt przewidywał, że miasto zapłaci po 8 mln zł od swinga.

9,6 mln zł kosztuje jeden fabrycznie nowy tramwaj dwukierunkowy; pojazd jest 15 – 20 proc. droższy od klasycznego składu

– Tramwaj dwukierunkowy jest zwykle o 15 – 20 proc. droższy od klasycznego. Ale cena jest wciąż przedmiotem renegocjacji – mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka.

Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych układa na moście Północnym torowisko, a Tramwaje Warszawskie prowadzą przetarg „Projektuj i buduj" na sieć trakcyjną. W połowie 2012 r. tramwaje dwukierunkowe po przejechaniu mostu Północnego zatrzymają się na przystankach przy ul. Świderskiej i Myśliborskiej na Białołęce. Tutaj motorniczy się przesiądzie i ruszy z powrotem na Młociny.

Dla Białołęki to rozwiązanie prowizoryczne, ale ratusz musi po nie sięgnąć z powodu fiaska przygotowań do budowy linii  wzdłuż ul. Światowida na Tarchomin. Tędy tramwaje miały zjeżdżać z mostu Północnego, ale inwestycja została oprotestowana i zablokowana. Jak ujawniliśmy, do ul. Mehoffera tramwaj  dojedzie najwcześniej w 2013 r., jeśli nowa decyzja środowiskowa znów nie zostanie oprotestowana. Dla  drugiego etapu – do pętli Winnica – nie ma żadnych terminów.

Trzydzieści po sylwestrze

Ale to nie koniec zakupów.

– Na początku przyszłego roku miasto ogłosi przetarg na 30 dwukierunkowców. Dostawy zakończą się w 2013 r. – stwierdza Leszek Ruta.

Zapowiada się ostra rywalizacja producentów. W grę nie wchodzi już tylko PESA, ale też polski Solaris, czeska Skoda oraz globalna „trójka ABS": Alstom, Bombardier i Siemens.

O planach informowała „Gazeta Stołeczna". Urzędnicy dopięli teraz szczegóły na ostatni guzik. Przepadł pomysł wypożyczania używanych składów od innych miast. Ratusz zapewnił też dofinansowanie z UE.

Tramwaje mają być wykorzystywane podczas remontów , kiedy zostanie przerwana ciągłość linii tramwajowej, np. w al. Jana Pawła II. Będą też potrzebne w czasie budowy odcinków metra i obwodnicy oraz tramwaju na Gocław i do Wilanowa, które mają być oddawane etapami.

Dwukierunkowce

Tramwaje elektryczne z możliwością zmiany kierunku jazdy jeździły po Warszawie od 1908 r. do lat 50. ubiegłego wieku. Teraz 31 tramwajów dwukierunkowych Skoda 19T – z wzorem konfetti na burtach – kupił na Euro 2012 Wrocław. Dwukierunkowe tramwaje są popularne w Niemczech, skąd trafiają do Polski. W 2008 r. Kraków wypożyczył z Gdańska na czas remontu sprowadzony z Dortmundu tramwaj N8C (w zamian Trójmiasto dostało od Krakowa niskopodłogowego bombardiera). Rok później Kraków kupił tramwaje z Duesseldorfu. Katowice mają 30-letnie dwukierunkowce z Frankfurtu. Tramwaje z podwójnymi kabinami jeżdżą też m.in. w portugalskim Porto i Minneapolis w USA.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane