Koniec taniego podróżowania
Za przejazdy autobusami, tramwajami i metrem od wtorku zapłacimy średnio o 30 proc. więcej. Obowiązują też nowe różnokolorowe bilety. Ale automaty wydadzą tylko szare...
Kto nie zdążył do wczoraj naładować karty miejskiej lub skasować innego biletu długookresowego, od dziś dostanie po kieszeni. Cena najpopularniejszego biletu – 30-dniowego – wzrosła o 12 zł (z 78 zł na 90 zł), a 90-dniowego o 24 zł (z 196 na 220 zł).
Nowe ceny i kolory
W grę poszły też ceny biletów kartonikowych. Jednorazowy przejazd kosztuje dziś 3,60 zł. Wczoraj było to jeszcze 2,80 zł. Cena biletu 20-minutowego wzrosła o 60 gr (z 2 do 2,60 zł), 40-minutowego o 1 zł (z 2,80 na 3,80 zł), a godzinnego o 1,2 zł (z 4 na 5,20 zł). Za bilet dobowy od dziś płacimy 12 zł zamiast 9 zł, trzydniowy kosztuje 24 zł zamiast 16 zł.
Wraz z nowymi cenami zmienia się też wygląd biletów kartonikowych. Czerwone to bilety jednorazowe w pierwszej strefie, bilet dwustrefowy jest pomarańczowy, 20-minutówki są jasnozielone, 40-minutówki ciemnozielone, 60-minutówki turkusowe, dobowe są błękitne, a trzydniowe fioletowe.
3,60 zł kosztuje jednorazowy bilet komunikacji miejskiej (tzw. bilet czerwony)
To nie wszystko. Teraz łatwiej będzie można odróżnić bilety ulgowe. Normalne kolorowe bilety są jednolite, a ulgowe z lewej strony mają duży biały pasek.
Niestety, bilety kupione w biletomatach nie będą kolorowe, bo nie można w nich zamontować kilku rolek. Będą więc drukować bilety biało-szare. A kierowcy autobusów i motorniczy tramwajów do wyczerpania zapasów będą sprzedawać bilety na starych wzorach.
„To wprowadzi straszny bałagan" – napisał do nas w e-mailu pan Julian z Białołęki, pasażer miejskiej komunikacji. „Trudno będzie się połapać w tych kolorach" – przewiduje.
Stare, nieskasowane bilety można do 16 lutego 2012 r. zwracać w punktach obsługi pasażera: w siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego przy ul. Żelaznej 61 oraz na stacjach metra Centrum, Świętokrzyska, Ratusz, Dworzec Gdański, Plac Wilsona, Marymont i Młociny. Opłata manipulacyjna nie będzie pobierana.
By nowy nie zjadł starego
Poniedziałek upłynął pasażerom w kolejkach do biletomatów. – Na Marymoncie kolejki ogromne, bo w trzech biletomatach nie można było płacić kartą, za każdym razem zawieszał się system i wypluwał kartę – informowali nas czytelnicy z Bielan.
12 zł kosztuje bilet dobowy komunikacji miejskiej (jest to tzw. bilet błękitny)
3,60 zł kosztuje jednorazowy bilet komunikacji miejskiej (tzw. bilet czerwony)
Takie same sygnały mieliśmy od pasażerów z Mokotowa. Tymczasem ZTM ostrzega, by nie łączyć biletów długookresowych ze starej i nowej taryfy na karcie miejskiej. Specjalne komunikaty pojawiły się w autobusach i tramwajach.
– Jeśli pasażer ma aktywny bilet długookresowy ze starej taryfy i będzie chciał zakodować na swojej karcie miejskiej kontrakt według nowego cennika, stary bilet zostanie skasowany – ostrzega Igor Krajnow, rzecznik ZTM.
90 zł kosztuje 30-dniowy bilet kodowany na warszawskiej karcie miejskiej
Jeśli mimo to ktoś zakoduje „nowy" na „starym" bilecie i ten drugi zostanie skasowany, może się zgłosić do któregoś z POP-ów ZTM z reklamacją. Odzyska pieniądze za niewykorzystaną część biletu, ale tylko wówczas, gdy były to takie same bilety, np. 30-dniowe.
Kolejna podwyżka czeka nas 1 stycznia 2013 r. Wówczas bilet jednorazowy będzie kosztował 4,40zł, dobowy 15 zł, a 30-dniowy 100 zł. Docelowo w 2014 r. za jednorazowy bilet zapłacimy 5,20 zł, dobowy 18 zł, a 30-dniowy 112 zł.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.