GremiMedia S.A.
Szanowny czytelniku
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Klikają przycisk "Przejdź do serwisu" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Gremi Media SA, podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANYCH PARTNERÓW GM.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Gremi Media SA (dalej: "GM") z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 51, 00-838 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy Sąd Gospodarczy XII Wydział Rejestrowy pod numerem KRS: 0000660475

podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM - lista tutaj
ZAUFANI PARTNERZY - lista tutaj
Cele przetwarzania danych
  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wybór podstawowych reklam
  3. Tworzenie profilu spersonalizowanych reklam
  4. Wybór spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profilu spersonalizowanych treści
  6. Wybór spersonalizowanych treści
  7. Pomiar wydajności reklam
  8. Pomiar wydajności treści
  9. Stosowanie badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców
  10. Opracowywanie i ulepszanie produktów
Podstawy prawne przetwarzania danych
  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANI PARTNERZY GM, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (kliknij, aby zarządzać zgodą). Inne prawa osoby, której dane dotyczą - lista tutaj
Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj

Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych.
* Do profilowania wykorzystywane będą min. następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, a także inne podobne informacje.

Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Bartek Chaciński, „Wyż nisz ****

Maciej Robert 19-08-2010, ostatnia aktualizacja 20-08-2010 09:20

„Wyż nisz” to bezcenny przewodnik po meandrach współczesnych małych kultur i rządzącymi nimi mód. Warto zatem dowiedzieć się kim są machinimiści, fanfikowcy, trekkerzy czy coachsurferzy – może bowiem okazać się, że w najbliższej przyszłości będzie to wiedza bezcenna.

źródło: materiały prasowe

W dzisiejszych czasach nie wypada być nikim. I nie chodzi nawet o obiegową opinię, według której jeśli nie ma cię w Google, to nie istniejesz. Rzecz w czym innym – nawet najbardziej wartościowa i oryginalna jednostka nie zostanie dostrzeżona, jeśli nie zaznaczy (strojem lub sposobem bycia) swojej wyjątkowości oraz przynależności do mniejszej lub większej społeczności.

A tych jest nadspodziewanie dużo. W swoim przewodniku Bartek Chaciński (specjalizujący się w socjologii współczesności dziennikarz, autor trzech tomów słowników najmłodszej polszczyzny) opisuje ich „zaledwie” 55, lecz notka o każdej z nisz zawiera w sobie informacje o kilku następnych, ściśle z nią powiązanych. Na dodatek hasło dotyczące każdej z małych kultur (Chaciński zrywa z pejoratywnie nacechowanym określeniem „subkultura”) zawiera krótki po niej przewodnik, czyli dodatek „nisza w powiększeniu”, zaś opis środowisk zaawansowanych technicznie wzbogacony jest o specjalistyczny słowniczek trudnych pojęć. Natomiast zamieszczony na końcu książki indeks terminów oraz nazw i nazwisk w znacznym stopniu ułatwia płynne poruszanie się po środowisku współczesnych minispołeczności.

Trzeba przyznać, że umiejętność taka okazuje się dziś niezbędna. Nie znając obyczajów współczesnej młodzieży, przedstawiciele starszego pokolenia mogą mieć problemy z prawidłowym odszyfrowaniem pozawerbalnych kodów porozumiewania się. A umiejętne rozróżnianie subkultur może przydać się w codziennym życiu – przecież nie każdy ogolony na łyso wyrostek dybie na nasze życie.

Chaciński umiejętnie pozwala oswoić się z wiedzą, jak odróżnić skejtera od typowego dresiarza, tego zaś od skinheada. Być może dla wielu czytelników, zwłaszcza młodych, obserwacje Chacińskiego nie będą żadną rewelacją, jednak można iść o zakład, że spora grupa przedstawicieli poszczególnych nisz nie przejmuje się – a szkoda – genezą powstania danego ruchu, czy jej umocowaniem w świecie popkultury. Poza tym nawet najbardziej zorientowani we współczesnych modach hipsterzy czy coolhunterzy (patrz: odpowiednie hasła) nie wiedzą wszystkiego o wszystkich. Tym bardziej, że nazewnictwo nisz również potrafi płatać figle – kravaciarze niekoniecznie noszą krawaty, a wardriverzy nie muszą od razu wyjeżdżać na wojnę.

„Wyż nisz” jest nie tylko ciekawą próbą usystematyzowania wyjątkowo skomplikowanych wewnętrznie minispołeczności, ale również opowieścią o dynamicznych zmianach, którym podlega popkultura. Ta socjologiczna obserwacja jest jednocześnie frapującym podsumowaniem kilku ostatnich dekad, w których młodzieżowe (choć nie tylko) ruchy, w ogromnym stopniu zależne od muzyki, filmów oraz kultury Internetu, przeszły niewyobrażalne modyfikacje.

Warto też zauważyć, na co Chaciński niejednokrotnie zwraca uwagę, że większość ludzkich zachowań jest niezmienna od lat, czy wręcz wieków. Zmieniają się tylko sposoby prezentowania swoich przekonań oraz nazwy, którymi się je określa. Gdy przyrodzoną wielu osobom skłonność do narzekania, malkontenctwa i bezinteresownej, nienawistnej zazdrości, nazwiemy po imieniu, nie zabrzmi to przyjemnie. Gdy jednak powiemy o kimś takim, że jest hejterem, od razu ma to inny wydźwięk. Tyle tylko, że większość hejterów nie ma pojęcia, że należy do – skądinąd licznej – niszy. „Wyż nisz” pozwala więc zaszufladkować innych, ale też siebie.

Bartek Chaciński

„Wyż nisz. Od alterglobalistów do zośkarzy. 55 małych kultur”

Znak, Kraków 2010

Życie Warszawy

Najczęściej czytane