GremiMedia S.A.
Szanowny czytelniku
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Klikają przycisk "Przejdź do serwisu" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Gremi Media SA, podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANYCH PARTNERÓW GM.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Gremi Media SA (dalej: "GM") z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 51, 00-838 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy Sąd Gospodarczy XII Wydział Rejestrowy pod numerem KRS: 0000660475

podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM - lista tutaj
ZAUFANI PARTNERZY - lista tutaj
Cele przetwarzania danych
  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wybór podstawowych reklam
  3. Tworzenie profilu spersonalizowanych reklam
  4. Wybór spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profilu spersonalizowanych treści
  6. Wybór spersonalizowanych treści
  7. Pomiar wydajności reklam
  8. Pomiar wydajności treści
  9. Stosowanie badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców
  10. Opracowywanie i ulepszanie produktów
Podstawy prawne przetwarzania danych
  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANI PARTNERZY GM, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (kliknij, aby zarządzać zgodą). Inne prawa osoby, której dane dotyczą - lista tutaj
Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj

Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych.
* Do profilowania wykorzystywane będą min. następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, a także inne podobne informacje.

Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Centralny świeci neonami

Aleksandra Pinkas 09-08-2011, ostatnia aktualizacja 11-08-2011 08:18

„Kwiaty”, „Cafe”, „Upominki”, „Prasa” – nowe szklane pawilony w hali głównej Dworca Centralnego rozbłysły neonami stylizowanymi na lata 70. Wtedy zbudowano gmach.

Świetlne reklamy mogą odmienić wizerunek ponurego i zaniedbanego przez lata dworca
autor: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Świetlne reklamy mogą odmienić wizerunek ponurego i zaniedbanego przez lata dworca
Świetlne reklamy mogą odmienić wizerunek ponurego i zaniedbanego przez lata dworca
autor: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Świetlne reklamy mogą odmienić wizerunek ponurego i zaniedbanego przez lata dworca
Świetlne reklamy mogą odmienić wizerunek ponurego i zaniedbanego przez lata dworca
autor: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Świetlne reklamy mogą odmienić wizerunek ponurego i zaniedbanego przez lata dworca

Nie pamiętam, żeby na dworcu wisiały takie neony. Gdy go budowano, nie było mnie jeszcze na świecie. Wyglądają jednak bardzo gustownie i ożywiają pustą, remontowaną halę – ocenia studentka Marta Stępniewska.

Powrót do przeszłości

Skąd pomysł, by neony nawiązywały do przeszłości? Do czasów, gdy budynek dworca był budowany?

– Chcieliśmy przypomnieć atmosferę z tamtych czasów i rozświetlić wnętrze reklamami podobnymi do tych, które zdobiły wówczas ulice całej Warszawy – tłumaczy Łukasz Kurpiewski, rzecznik Polskich Kolei Państwowych.

Neony błyszczą jasnym, delikatnym światłem w różnych barwach. Wejście do dwóch dworcowych kawiarni wskazują podświetlone szyldy: na niebiesko „Cafe Poczekalnia" i na czerwono „Cafe".

Do kwiaciarni prowadzi zielony neon „Kwiaty", a do sklepu z pamiątkami pomarańczowy „Upominki".

Nad kioskiem błyszczy błękitny napis  „Prasa".

Miejski punkt informacji turystycznej oświetla fioletowy „Service Point", a kolorowy szyld „2012" z motywem piłki nożnej zdobi punkt informacji dla turystów na Euro.

– Planowaliśmy także „Bar Centralny" nad restauracją, ale chyba w ogóle nie powstanie, bo słowo „bar" może nie kojarzyć się zbyt dobrze pasażerom – tłumaczy Łukasz Kurpiewski.

Wzory świetlnych reklam powstały w stołecznej pracowni  Towarzystwa Projektowego. Projektanci mają na swoim koncie także m.in. przygotowanie Miejskiego Systemu Informacji, czyli niebiesko-czerwonych tablic z nazwami ulic, numerów i patronów.

Zmiana wizerunku

– To klasyczne neony, składające się z białych, cienkich rurek o szerokości 16 mm każda, umieszczonych na kolorowym podkładzie z metalowej blachy. Świecą odbitym światłem – opowiada Barbara Dobrzyńska, projektantka współpracująca z Towarzystwem Projektowym.

Pomysł ozdobienia hali głównej dworca stylizowanymi szyldami chwali Izabela Tarwacka, autorka albumu o warszawskich neonach, która od kilku lat fotografuje znikające z ulic miasta świetlne reklamy.

– Neony w latach 50., 60. i 70. miały zazwyczaj uniwersalne wzory. Były proste w formie, dobrze wykonane, bardzo estetyczne i czytelne. Montaż takich reklam na Dworcu Centralnym to szansa na poprawę jego wizerunku w oczach pasażerów i kibiców, którzy przyjadą na Euro 2012 – przekonuje.

Podświetlone szyldy podobają się także Witoldowi Urbanowiczowi z Muzeum Neonu.

– Obwieszczają charakter usług na dworcu. Nie są to więc typowe reklamy – komentuje.

Docenia też jakość wykonania. – Widać także, że każdy szyld został starannie przemyślany i zaprojektowany – komentuje.

Podczas wartego 47 mln zł remontu dworca kolejarze odnowili także dwa znajdujące się na zewnątrz oryginalne neony „Warszawa Centralna".

PKP planują zakończyć lifting dworca na początku przyszłego roku, na kilka miesięcy przed rozpoczynającym się w czerwcu Euro 2012.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane