Centralny świeci neonami
„Kwiaty”, „Cafe”, „Upominki”, „Prasa” – nowe szklane pawilony w hali głównej Dworca Centralnego rozbłysły neonami stylizowanymi na lata 70. Wtedy zbudowano gmach.
Nie pamiętam, żeby na dworcu wisiały takie neony. Gdy go budowano, nie było mnie jeszcze na świecie. Wyglądają jednak bardzo gustownie i ożywiają pustą, remontowaną halę – ocenia studentka Marta Stępniewska.
Powrót do przeszłości
Skąd pomysł, by neony nawiązywały do przeszłości? Do czasów, gdy budynek dworca był budowany?
– Chcieliśmy przypomnieć atmosferę z tamtych czasów i rozświetlić wnętrze reklamami podobnymi do tych, które zdobiły wówczas ulice całej Warszawy – tłumaczy Łukasz Kurpiewski, rzecznik Polskich Kolei Państwowych.
Neony błyszczą jasnym, delikatnym światłem w różnych barwach. Wejście do dwóch dworcowych kawiarni wskazują podświetlone szyldy: na niebiesko „Cafe Poczekalnia" i na czerwono „Cafe".
Do kwiaciarni prowadzi zielony neon „Kwiaty", a do sklepu z pamiątkami pomarańczowy „Upominki".
Nad kioskiem błyszczy błękitny napis „Prasa".
Miejski punkt informacji turystycznej oświetla fioletowy „Service Point", a kolorowy szyld „2012" z motywem piłki nożnej zdobi punkt informacji dla turystów na Euro.
– Planowaliśmy także „Bar Centralny" nad restauracją, ale chyba w ogóle nie powstanie, bo słowo „bar" może nie kojarzyć się zbyt dobrze pasażerom – tłumaczy Łukasz Kurpiewski.
Wzory świetlnych reklam powstały w stołecznej pracowni Towarzystwa Projektowego. Projektanci mają na swoim koncie także m.in. przygotowanie Miejskiego Systemu Informacji, czyli niebiesko-czerwonych tablic z nazwami ulic, numerów i patronów.
Zmiana wizerunku
– To klasyczne neony, składające się z białych, cienkich rurek o szerokości 16 mm każda, umieszczonych na kolorowym podkładzie z metalowej blachy. Świecą odbitym światłem – opowiada Barbara Dobrzyńska, projektantka współpracująca z Towarzystwem Projektowym.
Pomysł ozdobienia hali głównej dworca stylizowanymi szyldami chwali Izabela Tarwacka, autorka albumu o warszawskich neonach, która od kilku lat fotografuje znikające z ulic miasta świetlne reklamy.
– Neony w latach 50., 60. i 70. miały zazwyczaj uniwersalne wzory. Były proste w formie, dobrze wykonane, bardzo estetyczne i czytelne. Montaż takich reklam na Dworcu Centralnym to szansa na poprawę jego wizerunku w oczach pasażerów i kibiców, którzy przyjadą na Euro 2012 – przekonuje.
Podświetlone szyldy podobają się także Witoldowi Urbanowiczowi z Muzeum Neonu.
– Obwieszczają charakter usług na dworcu. Nie są to więc typowe reklamy – komentuje.
Docenia też jakość wykonania. – Widać także, że każdy szyld został starannie przemyślany i zaprojektowany – komentuje.
Podczas wartego 47 mln zł remontu dworca kolejarze odnowili także dwa znajdujące się na zewnątrz oryginalne neony „Warszawa Centralna".
PKP planują zakończyć lifting dworca na początku przyszłego roku, na kilka miesięcy przed rozpoczynającym się w czerwcu Euro 2012.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.