Stadion nie będzie sam
Promenada wzdłuż al. Zielenieckiej z centrum rozrywkowym i halami wystawowymi. Stacja kolejowa połączona z metrem, hala widowiskowa, biura i 160-metrowy wieżowiec. Tak będzie wyglądać otoczenie Stadionu Narodowego. Zobacz zwycięskie wizualizacje.
To był największy powojenny konkurs na zagospodarowanie terenów w stolicy. Dwie warszawskie pracownie architektoniczne, Dawos i JEMS Architekci, wspólnie zaprojektują niemal 40 ha otoczenia Stadionu Narodowego.
Ogłoszony przez Narodowe Centrum Sportu we współpracy ze stołecznym ratuszem oraz Polskimi Kolejami Państwowymi konkurs zakładał opracowanie koncepcji kompleksu sportowo-biznesowego wokół stadionu budowanego na Euro 2012 pomiędzy rondem Waszyngtona, al. Zieleniecką, Wybrzeżem Szczecińskim i ul. Zamoyskiego.
Program obowiązkowy dla uczestników konkursu zawierał umieszczenie w koncepcjach wielofunkcyjnej hali widowiskowo-sportowej na 20 tys. widzów, centrum kongresowego z salą na 8 tys. miejsc, hotelu pięciogwiazdkowego z 400 pokojami, hali wystawienniczo-targowych, biur o powierzchni co najmniej 40 tys. mkw. oraz centrum rozrywkowego. Wpłynęły 22 prace.
– Jak widać, nam najlepiej udało się połączyć Stadion z miastem – cieszył się po ogłoszeniu werdyktu Krzysztof Domaradzki z pracowni Dawos.
Tereny wokół Stadionu projektanci przeznaczyli na zieleń. Północną część działki (od ul. Targowej) wypełni zaś zabudowa o miejskim charakterze i tzw. warszawskiej wysokości (ok. ośmiu – dziewięciu kondygnacji). Staną tam hotel, centrum kongresowe, biura i połączona z metrem zmodernizowana stacja kolejowa Stadion. Jest też miejsce na 160-metrowy wieżowiec.
Zwycięska koncepcja spodobała się prezydent stolicy Hannie Gronkiewicz-Waltz. – Bałam się, że Stadion będzie samotny, ale tak nie będzie – mówi. Czy projekt ma szansę na realizację przed Euro 2012? Michał Borowski, szef NCS, nie pozostawia złudzeń. – W całości na pewno nie. Będę zadowolony, gdy do mistrzostw powstanie hotel.
Nie wiadomo np., czy kolejarze zdążą z przebudową potrzebnej na Euro stacji. Prezes Polskich Linii Kolejowych Krzysztof Celiński zapewnia: – Zdążymy. W czerwcu PLK zamierza poszukać wykonawcy dokumentacji potrzebnej do budowy kilkupoziomowej stacji ukrytej w biurowcu.
Projektanci będą musieli dostosować się do zwycięskiej koncepcji. Triumfatorzy dostali 100 tys. zł i zaproszenie do negocjacji na wykonanie projektu.
NAGRODA 1 - AUTOR: Dawos i JEMS Architekci
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, pracę cechuje pragmatyzm zaproponowanych rozwiązań. Wyróżnia się ona czytelną kompozycją urbanistyczną opartą o promenadę pieszą równoległą w swym przebiegu do al. Zielenieckiej.
Promenada ta pozwala wygodnie skomunikować rejon ronda Waszyngtona z rejonem ul. Targowej, a jednocześnie uzyskać dostęp do zespołu Stadionu Narodowego, hali widowiskowej oraz zespołu wystawienniczo-biurowego wytwarzającego obszar o dużej intensywności rozbudowy w rejonie przystanku kolejowego Stadion.
Atrakcyjnym rozwiązaniem jest wytworzenie wysokosprawnego węzła komunikacyjnego opartego o wykorzystanie szynowych środków transportu (kolej, metro, tramwaj) oraz kreacja placu miejskiego z wykorzystaniem tego węzła wymiany ruchu.
Jak czytamy w uzasadnieniu, praca spełniła wymagania organizatora konkursu, wyróżniając się zdecydowanie od reszty prac, m.in. analizą uwarunkowań oraz przyjętymi rozwiązaniami. W szczególności należy zauważyć:
1. Miejski charakter części północnej terenu w powiązaniu z planowanym zagospodarowaniem Parku Praskiego.
2. Relacja pomiędzy krajobrazem parkowym w części południowej z placem miejskim na północy.
3. Wykorzystanie terenu dworca jako działki budowlanej.
NAGRODA II - AUTOR: Biuro Architektoniczne Kanon
Praca proponuje kompozycję zabudowy uwzględniającą urbanistyczny kontekst sąsiedniego Portu Praskiego. Prawidłowe strefowanie pozwala uzyskać zespół o wysokich walorach funkcjonalnych skomponowany w sposób prawidłowo wykorzystujący wszelkie powiązania z terenami sąsiednimi (w szczególności z terenami zieleni nadwiślańskiej oraz terenu Parku Skaryszewskiego) - czytamy w uzasadnieniu.
Praca w sposób konsekwentny koncentruje nową zabudowę w północnej części terenu jako kontynuację zabudowy pirsów portu. Dyskusyjna propozycja obiektu wielofunkcyjnego. Hala imprezowa zagłębiona w terenie udaje park i jest bardzo trudna do zrealizowania np. pod kątem ewakuacji widzów.
Praca zawiera wiele trudno dostępnych informacji, których sposób ilustracji nie ułatwia percepcji. Mimo to, relacje z otoczeniem i całość rozwiązania są przykładem dobrej urbanistyki. W szczególności należy zauważyć w propozycji ukształtowania parku wokół Stadionu Narodowego nawiązanie do stylistyki Parku Skaryszewskiego.
NAGRODA III - AUTOR: Czuba Latoszek
Praca przedstawia niezwykły, sztucznie stworzony krajobraz pól, wzgórz i dolin oraz w północnej części, skupisko wieżowców. W rezultacie praca proponuje wytworzenie sielskiego krajobrazu błoni o charakterze łąkowym. Efektem takiego sposobu myślenia jest uzyskanie atrakcyjnej i indywidualnej w swym charakterze kompozycji. Sposób podejścia do tematu pozwala na uzyskanie zespołu wyrażającego głęboki szacunek dla naturalnej zieleni, a zarazem wyrazistego w swej indywidualnej formie architektonicznej - możemy przeczytać w uzasadnieniu wyboru tego właśnie projektu.
WYRÓŻNIENIE I - AUTOR: Fiszer Atelier
Praca została wyróżniona za kompozycję przestrzenną pozwalającą na sprawne funkcjonowanie obszaru objętego zadaniem konkursowym.
Cztery wieże biurowe, które stworzyły zamknięcie przestrzeni Parku Skaryszewskiego są dominującym elementem projektu i ceną za niezwykle poprawne usytuowanie kompleksu wystawienniczo-kongresowego. Ceną, dosłownie wręcz, zbyt wysoką. Plac dworcowy oparty m.in. o skromny kwartał mieszkaniowy od północy wydaje się przeskalowany. Niemniej jednak całość projektu jest odpowiedzią na zadane w konkursie pytanie.
WYRÓŻNIENIE II - AUTOR: CKK Architekci
Praca została wyróżniona za poszukiwania formalne wyprowadzane z trafnej obserwacji tradycji miejsca zapamiętanej jako zielone błonia wokół stadionu.
NAPISZ, KTÓRY PROJEKT PODOBA CI SIĘ NAJBARDZIEJ I DLACZEGO
Serwis specjalny "Budujemy Stadion Narodowy w Warszawie"
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.