GremiMedia S.A.
Szanowny czytelniku
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Klikają przycisk "Przejdź do serwisu" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Gremi Media SA, podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANYCH PARTNERÓW GM.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Gremi Media SA (dalej: "GM") z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 51, 00-838 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy Sąd Gospodarczy XII Wydział Rejestrowy pod numerem KRS: 0000660475

podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM - lista tutaj
ZAUFANI PARTNERZY - lista tutaj
Cele przetwarzania danych
  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wybór podstawowych reklam
  3. Tworzenie profilu spersonalizowanych reklam
  4. Wybór spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profilu spersonalizowanych treści
  6. Wybór spersonalizowanych treści
  7. Pomiar wydajności reklam
  8. Pomiar wydajności treści
  9. Stosowanie badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców
  10. Opracowywanie i ulepszanie produktów
Podstawy prawne przetwarzania danych
  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANI PARTNERZY GM, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (kliknij, aby zarządzać zgodą). Inne prawa osoby, której dane dotyczą - lista tutaj
Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj

Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych.
* Do profilowania wykorzystywane będą min. następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, a także inne podobne informacje.

Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Losy i czasy przywołane w impresji

Jolanta Gajda-Zadworna 28-10-2011, ostatnia aktualizacja 28-10-2011 15:59

W przytłumionych barwach i pokrytych woalem rysach, między przemykającymi zwiewnymi postaciami z lekka poruszającymi kadr fotografik Tomek Sikora odnalazł wilanowskiego ducha przeszłości.

Żywi i duchy  w pałacowych wnętrzach,  w obiektywie Tomka Sikory. Zdjęcia pochodzą z albumu „Wilanów. Genius loci”, wyd. Muzeum-Pałac w Wilanowie
źródło: Życie Warszawy
Żywi i duchy w pałacowych wnętrzach, w obiektywie Tomka Sikory. Zdjęcia pochodzą z albumu „Wilanów. Genius loci”, wyd. Muzeum-Pałac w Wilanowie
źródło: Życie Warszawy
źródło: Życie Warszawy

Ge­nius lo­ci wy­ło­nił się w ma­lar­skich zdję­ciach Si­ko­ry, nie­mal w re­al­nym kształ­cie. Prze­wod­ni­ka­mi po wi­la­now­skich ko­ry­ta­rzach, reprezentacyjnych kom­na­tach i in­tym­nych al­ko­wach są uchwy­co­ne w bie­gu po­sta­ci. Ni to zja­wy, ni sen­ne ma­rze­nia. Uka­zu­ją­ce się w miej­scach prze­stron­nych i ściśniętych, w moc­nym zbli­że­niu. Wpro­wa­dza­ją­ce dziw­ne za­wi­ro­wa­nia w sta­tycz­ne pa­ła­co­we prze­strze­nie.

Si­ko­ra łą­czy te oni­rycz­ne po­sta­ci z tymi z ob­ra­zów. Spra­wia wra­że­nie, jak­by trwał między nimi niekoń­czący się dia­log.

Po­dróż w in­ne cza­sy

„Sie­dzę w kom­na­cie kró­lo­wej. Pół­mrok. Ci­sza. Za­my­kam oczy, aby usły­szeć to, cze­go nie sły­chać, aby zo­ba­czyć to, cze­go nie wi­dać. Prze­no­szę się w in­ne cza­sy" – pi­sze we wstę­pie au­tor al­bu­mu „Wilanów. Genius loci".

Kiedy podnosi powieki, czuje jakby ota­czały go po­sta­ci z ob­ra­zów. Wy­ła­wia je świa­tło, przy­sła­nia cie­ń.

Artysta zaczyna grę z ich wi­ze­run­ka­mi – na­kła­da­ na sie­bie ko­lej­ne uję­cia – na prze­mian: te z ob­ra­zów oraz pokazujące ubra­nych w stro­je z epo­ki mo­de­li. Gra światłem. I tyl­ko przez mo­ment po­ja­wia się re­flek­sja, czy aby ten ko­laż zbyt moc­no nie in­ge­ru­je w struk­tu­rę roz­wie­szo­nych w komnatach wi­la­now­skie­go pa­ła­cu ory­gi­nal­nych dzieł.

Si­ko­ra umie­jęt­nie wzmac­nia au­tor­ską in­ter­pre­ta­cję. Pod­bu­do­wu­je ją hi­sto­rycz­ny­mi cy­ta­ta­mi, wło­żo­ny­mi mię­dzy ka­dry. Na przy­kład ta­kim: „Król JM., wie­czór grał w kar­ty z ich. Ks. Ks. Po­toc­kim, Sa­pie­hą i Wy­how­skim; ograł ich wszyst­kich".

Lub za­czerp­nię­tym z li­stu Sta­ni­sła­wa Kost­ki Po­toc­kie­go do żo­ny: „Pi­szę do Cie­bie, sie­dząc na­prze­ciw­ko Two­je­go por­tre­tu. Po­wie­si­łem go we wnę­ce mo­jej sy­pial­ni, im dłu­żej na nie­go pa­trzę, tym bar­dziej kon­tent je­stem z po­do­bień­stwa, ale wy­da­je mi się on smut­ny, mo­że to znu­że­nie, któ­re udzie­la się te­mu, kto po­zwa­la się ma­lo­wać, a mo­że ta­ką mi­nę się ma, po­zu­jąc dla wła­sne­go mę­ża...".

Groza i pamiętnik damy

Ko­rzy­sta­jąc z prze­róż­nych tech­nik – od naj­prost­szych zbli­żeń, po prze­twa­rza­nie fak­tu­ry zdjęć, ich bar­wy czy ostro­ści – Si­ko­ra mo­dy­fi­ku­je per­cep­cję wi­dza. Zmie­nia prze­strzeń wo­kół sie­bie i zmu­sza do in­ne­go na nią spoj­rze­nia.

W je­go wi­zji sta­tecz­na sie­dzi­ba kró­la Ja­na na­bie­ra nie­ocze­ki­wa­nej zwiew­no­ści. A wę­drów­ka bu­du­je zmien­ne na­stro­je. Raz wy­da­je się ubra­ną w stroj­ny ko­stium po­wie­ścią gro­zy. Kie­dy in­dziej emo­cjo­nal­nym pa­mięt­ni­kiem mło­dej da­my. Przy­bie­ra po­stać po­nad­cza­so­wej gra­fi­ki lub dy­na­micz­ne­go fo­to­re­por­ta­żu.

Album wydany przez Muzeum-Pałac w Wilanowie sta­je się ar­ty­stycz­ną prze­pust­ką do prze­szło­ści – nie tej mu­ze­al­nej i sztywnej, ale eks­pre­syj­nej. Pozwala, wcho­dząc do hi­sto­rycz­ne­go wnę­trza, po­czuć choć odro­bi­nę tego, co by­ło udzia­łem daw­nych miesz­kań­ców.

 

 

Życie Warszawy

Najczęściej czytane