GremiMedia S.A.
Szanowny czytelniku
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Klikają przycisk "Przejdź do serwisu" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Gremi Media SA, podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANYCH PARTNERÓW GM.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Gremi Media SA (dalej: "GM") z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 51, 00-838 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy Sąd Gospodarczy XII Wydział Rejestrowy pod numerem KRS: 0000660475

podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM - lista tutaj
ZAUFANI PARTNERZY - lista tutaj
Cele przetwarzania danych
  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wybór podstawowych reklam
  3. Tworzenie profilu spersonalizowanych reklam
  4. Wybór spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profilu spersonalizowanych treści
  6. Wybór spersonalizowanych treści
  7. Pomiar wydajności reklam
  8. Pomiar wydajności treści
  9. Stosowanie badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców
  10. Opracowywanie i ulepszanie produktów
Podstawy prawne przetwarzania danych
  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANI PARTNERZY GM, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (kliknij, aby zarządzać zgodą). Inne prawa osoby, której dane dotyczą - lista tutaj
Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj

Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych.
* Do profilowania wykorzystywane będą min. następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, a także inne podobne informacje.

Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Henry James „Złota czara" *****

Anna Kilian 27-05-2011, ostatnia aktualizacja 27-05-2011 00:34

Dopiero teraz, po stu siedmiu latach, do polskich księgarń trafiła „Złota czara" pisarza kluczowego dla dziewiętnastowiecznego realizmu.

źródło: materiały prasowe

Powieść autora tak wybitnych dzieł, jak m.in. „W kleszczach lęku", „Daisy Miller", „Portret damy", „Dom na Placu Waszyngtona" czy „Miłość i śmierć w Wenecji" mieści się w grupie innych wspaniałych, amerykańskich opowieści na temat małżeńskiej zdrady, takich jak „Szkarłatna litera" i „Wielki Gatsby". „Złota czara" była u nas dotąd znana tylko z adaptacji Jamesa Ivory'ego z 2000 roku, amerykańskiego reżysera, który podobnie jak James, z wyboru został Anglikiem.

Bohaterami książki jest para bogatych arystokratów, rodaków pisarza, eksplorujących – to częsty wątek w jego twórczości – europejski kontynent. Adam Verver i jego córka Maggie mieszkają w Londynie i zajmują się kolekcjonowaniem sztuki. Obydwoje znajdują sobie współmałżonków. Maggie poślubia zubożałego włoskiego księcia Amerigo a jej ojciec – jej niezamożną przyjaciółkę Charlotte. Żadne z nich nie ma pojęcia o wspólnej przeszłości swoich ukochanych ani o tym, co tych dwoje łączy i teraz za ich plecami. To wychodzi na jaw powoli i w całym bogactwie psychologicznych niuansów.

James opowiedział historię w dwóch księgach. Pierwsza skupia się na księciu, druga na Maggie. To ona przechodzi w powieści największą metamorfozę. Z naiwnej i niedojrzałej, skupionej na swojej relacji z ojcem młodej kobiety staje się zdecydowaną ocalić małżeństwo, konsekwentną dyplomatką.

W „Złotej czarze" nie dowiadujemy się o zdradzie niczego wprost. Autor nie ułatwia czytelnikowi dotarcia do prawdy. To wymagająca lektura i trzeba poświęcić jej sporo czasu, by delektować się mistrzostwem formy i charakterystyką postaci. Równie wymagający czytelnik z pewnością go nie pożałuje.

Henry James, „Złota czara", wyd. Prószyński i S-ka, premiera: kwiecień 2011

zyciewarszawy.pl

Najczęściej czytane