GremiMedia S.A.
Szanowny czytelniku
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Klikają przycisk "Przejdź do serwisu" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Gremi Media SA, podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANYCH PARTNERÓW GM.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Gremi Media SA (dalej: "GM") z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 51, 00-838 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy Sąd Gospodarczy XII Wydział Rejestrowy pod numerem KRS: 0000660475

podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM - lista tutaj
ZAUFANI PARTNERZY - lista tutaj
Cele przetwarzania danych
  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wybór podstawowych reklam
  3. Tworzenie profilu spersonalizowanych reklam
  4. Wybór spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profilu spersonalizowanych treści
  6. Wybór spersonalizowanych treści
  7. Pomiar wydajności reklam
  8. Pomiar wydajności treści
  9. Stosowanie badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców
  10. Opracowywanie i ulepszanie produktów
Podstawy prawne przetwarzania danych
  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANI PARTNERZY GM, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (kliknij, aby zarządzać zgodą). Inne prawa osoby, której dane dotyczą - lista tutaj
Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj

Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych.
* Do profilowania wykorzystywane będą min. następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, a także inne podobne informacje.

Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Jennie Dielemans „Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym" * * * *

Maciej Robert 12-05-2011, ostatnia aktualizacja 12-05-2011 01:03

Plaża, palmy, sączenie drinków nad basenem i niczym nie zmącony odpoczynek – raj? Niekoniecznie. Raczej perfumowane piekło, o czym w swoich reportażach pisze szwedzka dziennikarka.

źródło: materiały prasowe

Książka szwedzkiej autorki, bezlitośnie punktująca wstydliwe strony przemysłu turystycznego, ukazuje się w szczególnym momencie. W ostatnich latach przemysł  ten zaczął bowiem nieco chwiać się w posadach, nadwerężony globalnym kryzysem finansowym, kataklizmami (pamiętne spustoszenia, jakich w tajlandzkim „turystycznym raju" dokonało tsunami w roku 2004) oraz niespokojną sytuacją polityczną w krajach arabskich. Doprowadziło to do znaczącego zawężenia usług oraz – przykład z naszego poletka – spektakularnego bankructwa kilku cenionych biur podróży. Jednak wciąż jeszcze dla wielu egzotycznych krajów, gdzie głównym „bogactwem naturalnym" są walory klimatyczne i krajobrazowe, dochody z turystyki stanowią znaczącą część budżetu narodowego. Korzystają z tego kraje Zachodu, ekspediujące na potęgę swoich obywateli na wypoczynek do Tajlandii, Egiptu czy na Karaiby. Reportaże Jennie Dielemans z pewnością nie naruszą tej symbiozy, ale przynajmniej pokażą, że z jednej strony stoją za nią wyzysk, upodlenie i degradacja środowiska, z drugiej zaś – moralna obojętność i bezwzględna pogoń za zyskiem.

Dielemans opisuje kulisy współczesnego przemysłu turystycznego w Wietnamie i Tajlandii oraz na Wyspach Kanaryjskich i Dominikanie. Zaczyna jednak od krótkiego (i niezwykle interesującego) wykładu na temat historii turystyki, która u swego zarania była intelektualną rozrywką dla arystokratycznej młodzieży, wchodzącej w dorosłość za pomocą udziału w Grand Tour, czyli podróży szlakiem największych europejskich arcydzieł architektury i sztuki. Przez długie lata turystyka była nierozerwalnie związana z kulturą, a bezczynne leżenie na plaży (czyli ideał dzisiejszej turystyki zorganizowanej) było nie do pomyślenia. Dość przypomnieć, że opalenizna była powodem do wstydu, ponieważ sugerowała przynależność do najniższej grupy społecznej zmuszonej do pracy fizycznej. (jeszcze w 1925 roku hitem mody w krajach Zachodu były preparaty usuwające opaleniznę). Wprowadzana przez niektóre kraje – w tym nazistowskie Niemcy – idea opiekuńczego państwa wylansowała model wczasów dla robotników. Z czasem przywilej odpoczynku stał się domeną ludzi zamożnych, wreszcie, kiedy ceny wycieczek stały się przystępne, podróżować zaczęli wszyscy, a wyjazd zorganizowany okazał się turystycznym standardem. W miarę tani, łatwo dostępny i sformatowany niczym jedzenie w McDonald'sie, stał się normą. Nie wymaga ani zaangażowania, ani inwencji. W tym braku wyrafinowania nie byłoby nic złego, gdyby nie fakt, że mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że za gładką fasadą niezobowiązującego urlopu kryje się fałsz i obłuda.

„Witajcie w raju" ma siłę rażenia podobną do „No Logo", słynnego alterglobalistycznego manifestu Naomi Klein. Dielemans zrównuje biura podróży z krytykowanymi przez Klein międzynarodowymi korporacjami – według szwedzkiej autorki łączy je to samo ujednolicanie własnych produktów, ten sam wyzysk taniej siły roboczej, taki sam destrukcyjny wpływ na ekonomiczny i społeczny krajobraz, a także (co ma w przypadku turystyki ogromne znaczenie) na środowisko naturalne. „Witajcie w raju" jest wezwaniem skierowanym do biernych turystów: Otrząśnijcie się ze swojego snu o raju. Wasze pięciogwiazdkowe hotele, baseny, strzeżone plaże i bungalowy to tylko lukrowany pozór beztroski i wolności, zaprogramowany w najdrobniejszych szczegółach przez turystyczną machinę. Złudne bogactwo programu każdego pobytu zorganizowanego potwierdza iluzoryczną wolność wyboru, sformułowaną przez Klein jako główna zasada działania bezdusznych korporacji („No choice"). Dzisiejszy turysta, którego świadomość uśpiona została fakultatywnymi wycieczkami, sklepami bezcłowymi i szwedzkim (nomen omen!) stołem, jest w istocie tylko kółkiem w maszynie. Czy jednak wystosowany przez Dielemans apel, mający trafić do świadomości zblazowanych wczasowiczów, zdoła ich przekonać?

Dziennikarz szwedzkiej gazety „Aftonbladet"  napisał ironicznie, że książka Dielemans powinna być  dodawana do każdego przewodnika turystycznego. Gdyby tak się  stało, przemysł turystyczny zachwiałby się w posadach.

Jennie Dielemans

„Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym"

tłum. Dominika Górecka

Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2011

 

zyciewarszawy.pl

Najczęściej czytane