Gdański zamiast Centralnego
Remont mostu średnicowego spowoduje, że trasy i godziny kursów zmieni kilkadziesiąt pociągów.
Torowisko na moście średnicowym jest w tak złym stanie, że pociągi muszą zwalniać do 40 km na godzinę. Ale jak zapewniają kolejarze, po modernizacji będą jeździły z prędkością 60 km/h.
W czasie ubiegłorocznych wakacji przeprowadzono remont linii podmiejskiej, teraz przyszedł czas na modernizację torów, którymi jeżdżą pociągi dalekobieżne.
Drugi etap remontu mostu średnicowego rozpocznie się 9 marca i potrwa do 15 czerwca.
Dlaczego tak jak w poprzednim roku robotnicy nie wejdą na tory w wakacje? – Przeprowadziliśmy analizy ruchu pociągów, wybraliśmy okres najmniej uciążliwy dla pasażerów. W czasie wakacji z Dworca Centralnego odjeżdżają pociągi sezonowe, kolonijne i wakacyjne – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Pasażerowie będą poznawać Warszawę
Niemniej przez trzy miesiące remont ten będzie oznaczał spore utrudnienia dla wszystkich pasażerów pociągów.
W czasie remontu niektóre pociągi jadące z zachodniej części kraju będą musiały ominąć dworce Wschodni i Centralny. Zamiast tego będą zatrzymywać się na Gdańskim. To oznacza, że część pasażerów, którzy do tej pory mieli wygodne przesiadki w centrum miasta, będzie musiała dotrzeć na Gdański. Kolejarze szacują, że na tym dworcu codziennie będzie musiało się przesiąść co najmniej 600 osób.
Intercity przygotowuje się więc do ofensywy informacyjnej. Przewoźnik ten zawarł już porozumienie z ZTM, z którego wynika, że pasażerowie pociągów tej spółki będą mogli na podstawie biletu kolejowego za darmo przejechać tramwajem lub metrem z Gdańskiego na Centralny.
– Nie będą mieli biletu otwierającego bramkę w metrze, dlatego będą mogli skorzystać z przejścia dla osób z bagażem, lub wjechać windą na peron metra – tłumaczy Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity.
Na Gdańskim uruchomione zostaną dwie kasy dla pasażerów IC, będą tam też rozdawane ulotki z informacją, jak poruszać się między dworcami. – Na peronach umieścimy naklejki i tzw. potykacze informujące o tym, jak dojść do tramwaju lub metra – dodaje Szopowska. Informacje takie będą też wyświetlane na ekranach na dworcach, w metrze i tramwajach.
Inaczej na lotnisko
Po co to wszystko? Na ten dworzec będą kierowane składy PKP Intercity odjeżdżające w kierunku wschodnim i północnym, czyli do Białegostoku, Lublina, Terespola, Olsztyna. Dodatkowo pojadą tam składy z kierunku zachodniego kończące bieg, których przejazd przez Centralny nie będzie możliwy.
– Z Dworca Gdańskiego będzie odjeżdżać siedem pociągów, 15 przejedzie przez niego tranzytem, a 18 skończy tam bieg. Szacujemy, że w dzień powszedni z tego dworca skorzysta około 6,8 tys. pasażerów więcej niż dotychczas – mówi Zuzanna Szopowska.
To niejedyne zmiany w kursowaniu pociągów. Niektóre przyjeżdżające z kierunku zachodniego, z wyjątkiem pociągów jadących z Łodzi, będą kursować z pominięciem stacji Warszawa Zachodnia. Jak informuje PKP PLK, pociągi międzynarodowe odjeżdżających z Warszawy będą kursowały przez linię średnicową i Dworzec Centralny.
Poważne zmiany czekają pasażerów korzystających z Kolei Mazowieckich. Pociągi lotniskowe, które łączą oba mazowieckie porty lotnicze (Chopina i Modlin), będą kursować pomiędzy stacjami PKP Modlin a Warszawą Wschodnią. Jedynie dwa pociągi pojadą dalej – do Dworca Zachodniego.
Pasażerowie jadący na lotnisko Chopina będą mogli skorzystać z pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej. Pociągi SKM będą kursowały na linii Okęcie – Dworzec Centralny. Za to uwaga na pociągi SKM jeżdżące z Wieliszewa, bo one dojadą tylko do Dworca Wschodniego.
Kolejarze zachęcają pasażerów, by od początku marca regularnie sprawdzali rozkłady jazdy pociągów (są dostępne na stronach wszystkich przewoźników).
Tor po torze
A jak będzie przebiegać sam remont na moście średnicowym? Ułożone są na nim cztery tory – dwa do ruchu podmiejskiego i dwa do dalekobieżnego (sam most ma długość 470 m). Marcowy remont będzie przeprowadzony nieco inaczej niż w poprzednim roku. Wtedy zamknięte zostały obydwa tory „podmiejskie". – Dalekobieżne będą zamykane na przemian – mówi Mirosław Siemieniec. Najpierw robotnicy wyremontują jeden tor, a gdy go skończą i oddadzą do użytku (ma się to stać 26 kwietnia), rozpoczną prace przy drugim.
Prace będą prowadzone obok przejeżdżających pociągów 16 m nad poziomem wody. Wykonawca wymieni wszystkie elementy torów – na jednym znajduje się 748 mostownic (podkładów). Roboty obejmą również montaż nowych elementów konstrukcji mostu: odbojnic i blach przeciwpożarowych.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.