Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Bicykl na miarę XXI wieku

12-03-2009, ostatnia aktualizacja 12-03-2009 17:07

Nowe kolory, nowe materiały, nowa sylwetka. Każdego roku producenci proponują nam nowe rozwiązania. Jakimi nowinkami zaskoczą w tym sezonie koncerny rowerowe?

Dzięki nowym rozwiązaniom technicznym jazda na rowerze staje się coraz łatwiejsza i bardziej efektywna. Zmiany mogą dotyczyć kolorystyki jakiegoś modelu, ale też geometrii ram czy materiału, z jakiego zostały wykonane.

Teraz Polska

Dużą niespodziankę na wiosnę szykuje Romet, przed laty największa w Polsce firma produkująca rowery. W tym sezonie po raz pierwszy od 15 lat rusza z nową kolekcją. – Na rynek powracamy z 15 nowymi modelami. Wszystkie zostały zaprojektowane od podstaw w Polsce, z uwzględnieniem potrzeb krajowych rowerzystów – zapowiada Monika Sroczyńska z Arkus & Romet Group. – Kolekcja obejmuje modele MTB (górskie, w tym te do dyscyplin ekstremalnych, jak m.in. downhill oraz model na kołach 29 cali – przyp. red.), jak i klasyczne rowery trekkingowe, miejskie oraz dla dzieci. Czym Romet chce przebić się na ustalonym od lat rynku jednośladów, w dodatku w czasach kryzysu finansowego? – Filozofia, którą się kierujemy przy projektowaniu jednośladów, zakłada, że najważniejszym elementem roweru jest rama. To jej geometria w największym stopniu określa, jak będzie się jeździło na rowerze – mówi Sroczyńska. W firmie ten element roweru jest projektowany pod konkretne zastosowanie i konkretnego rowerzystę. Poza tym projektanci Rometu tworzą ramy tylko dla tej marki. – Nie kupujemy gotowych projektów z dalekowschodnich fabryk i nie naklejamy na nie jedynie swoich naklejek. Sami tworzymy grafikę naszych produktów – podkreśla Sroczyńska. Kolejnym po ramie elementem jest zawieszenie. – W rowerach Rometu są amortyzatory, a nie ich imitacje. Odpowiadają one za komfort, trakcję i bezpieczeństwo rowerzysty. W dalszej kolejności dobieramy osprzęt, czyli hamulce, napęd, wsporniki, siodło, opony – przyznają przedstawiciele Rometu. Osprzęt testują sami. Unikają też sprzedaży rowerów wyposażonych tylko w jeden dobry, markowy komponent (np. tylną przerzutkę). W rowerach miejskich i trekkingowych komponenty dobierane są tak, aby użytkownik mógł dostosować pozycję na rowerze do swoich upodobań i preferencji (np. regulowane wsporniki kierownicy) i żeby był widoczny na drodze o każdej porze (odblaski, oświetlenie, opony z odblaskowym paskiem).

„Góralem“ przez miejską dżunglę

Kross, kolejna firma produkująca rowery w Polsce, w tym sezonie stawia na ekologię i aspekty zdrowotne. – Będziemy zachęcać ludzi do przesiadania się z samochodów na rowery – zapowiada Arkadiusz Trzciński z Krossa. – Mamy zamiar promować aktywny styl życia, a rower jest do tego wspaniałym narzędziem. Poza tym rower to też najefektywniejszy sposób poruszania się w miejskiej dżungli. Nie trzeba wlewać do niego benzyny, co w dobie kryzysu jest niezwykle istotne – dodaje. Firma zadbała o wygodę użytkowników, montując w rowerach wysokiej klasy siodło, chwyty na kierownicy czy antypoślizgowe pedały. Coraz więcej modeli ma też w standardowym wyposażeniu takie elementy jak błotniki, oświetlenie, bagażnik i podpórkę.

A nowości na nadchodzący sezon?

– Największą nowinką jest model Level A10. To rower MTB/Cross Country przeznaczony dla użytkowników wymagających najwyższej precyzji i jakości wykonania. Konstrukcja ramy jest oparta na połączeniu aluminium 7005 oraz karbonu, dzięki czemu Level A10 jest sztywny jak dobry sportowy rower i dobrze tłumi drgania. Uzupełnia to osprzęt XT/XTR (wysokiej klasy – przyp. red.) – wymienia Trzciński. W tym roku Kross wymienił ramy w całej serii Level (linia rowerów górskich, popularnych „górali“). To na ten sprzęt firma kładzie główny nacisk, bo zdaniem jej przedstawicieli, w Polsce rower górski jest nadal najbardziej popularny. Teraz ramy w góralach są potrójnie cieniowane, hydroformowane, z aluminium 7005 (wykorzystywany powszechnie, bo podnosi komfort jazdy i obniża ciężar roweru). Nowa kolekcja ma też nową grafikę. Wzory mają pomóc użytkownikom wybrać sprzęt dla siebie. – Ostre kolory będą na pojazdach dla ludzi szukających wrażeń, a stonowane dla osób poszukujących relaksu w wycieczkach na rowerze – mówi Trzciński.

Jak odchudzić rower

Kto dużo jeździ na rowerze, wie, jak ważna jest jego waga. Wpływa na nią m.in. materiał, z którego jest zbudowany jest pojazd. – W środowisku profesjonalnych kolarzy popularne są kompozyty – mówi Arkadiusz Trzciński z Krossa. – Wśród przeciętnych użytkowników niepodzielnie panują stopy aluminium. Te najnowocześniejsze nie ustępują zresztą kompozytom pod względem wagi. Najpopularniejszym stopem jest stop 6061, ale coraz szerzej stosuje się stop 7005. Aluminium dziś jest najtańszym materiałem do budowy ram. Ramy aluminiowe królują w rowerach Giant Polska. – Kolejnym stosowanym materiałem jest kompozyt. Ale jest on dość trudny w obróbce, a z tym wiążą się też koszty produkcji – mówi Anna Jarosz z Giant Polska – Jednak niedługo złote czasy nastąpią i dla ram kompozytowych – przewiduje Maciej Majewski z sieci Ski Team. – Już teraz kompozyty zastępują aluminium w technologiach żeglarskich, motoryzacyjnych i budowlanych. Najczęściej stosowana przez Cube w rowerach wyścigowych mieszanka, to carbon i żywica epoksydowa. Oprócz kompozytów, swoje miejsce również zajęła technologia produkcji ram tytanowych. Ramy tytanowe proponuje m.in. firma Wheeler w modelu Eagle Titanium. W ofercie Ski Team nowością w tym sezonie jest zmiana technologii w produkcji ramy roweru Reaction. To nowa konstrukcja w geometrii hydroformowanej, potrójnie cieniowanej ramy modeli Ready For Race (RFR). Romet też stosuje w ramach rury wyprodukowane w technologii hydroformowanej (kształtowanie rur za pomocą cieczy pod ciśnieniem, wtłoczona do rury rozpycha ją od środka, dostosowując do kształtu formy). Firma wyposaża swoje pojazdy w cieniowane szprychy – cieńsze w środku, grubsze na końcach – w celu redukcji wagi. Obręcze kół są wykonywane z profili aluminiowych, tzw. wielokomorowych, zwiększających sztywność i wytrzymałość jednośladu. W rowerach oferowanych przez Krossa coraz częściej będą pojawiały się hamulce tarczowe hydrauliczne i amortyzatory powietrzne (dzięki temu lżejsze). – Shimano w tym roku pokazało pierwszy osprzęt elektroniczny. Ale jest to stosowane tylko w rowerach szosowych wysokiej klasy – dodaje Trzciński. Romet wykorzystuje oprócz popularnych hamulców V-brake’ów, tarczowe mechaniczne i hydrauliczne. Hamulce tarczowych są odporne na wodę. W przypadku V-brake’ów wilgoć obniża hamowanie.

Nowe modele

Giant wypuszcza w tym sezonie nową grupę rowerów Brass, rowery trekkingowe Mono, Cosmo, oraz Tourer CS 3. Zmieni się też seria rowerów szosowych. W Ski Team serię rowerów dla kobiet WLS otwiera model Access WLS Comp. To pierwszy z grupy rowerów MTB Hardtail dedykowany tylko paniom. Cechuje go krótsza, obniżona rama, geometria odpowiadająca kobiecej budowie, niskie obciążenie pracy kręgosłupa oraz wygodna i bezpieczna pozycja podczas jazdy. Budowane na tej samej ramie kolejne wersje Pro i SL wyróżnia przygotowanie osprzętowe w zależności od zaawansowania użytkowniczki. Dla pań są też modele na pełnym zawieszeniu serii AMS oraz Dualowy model Stereo. W serii Comp nastąpiła zasadnicza zmiana geometrii Ready For Race (RFR). Minimalne skrócono górną rurę oraz podniesiono kąt główki, przez co pozycja rowerzysty stała się bardziej agresywna, dynamiczna. Jest też do wyboru wygodniejsze i lżejsze siodło (Fi:zik), odchudzono też wspornik siodła. – Wprowadzone zmiany mają na celu podróżowanie na dwóch kółkach w sposób bezpieczny oraz komfortowy. Oferowane przez nas rowery są testowane pod kątem Europejskiej Normy Bezpieczeństwa oraz dodatkowo wykonujemy im testy w prestiżowym standarcie DIN – mówi Maciej Majewski.
Życie Warszawy

Najczęściej czytane