Komunikacja miejska kosztowała Warszawę 2,6 mld złotych
1,2 mld zł w 2007 roku wydał stołeczny Ratusz na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Warszawie; w roku 2008 będzie to 1,4 mld zł - poinformowała w poniedziałek prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Na terenie węzła komunikacyjnego nad otwartą w sobotę stacją metra Młociny odbyła się konferencja podsumowująca zmiany w komunikacji miejskiej po dwóch latach rządów Gronkiewicz-Waltz.
Otwarcie ostatnich czterech stacji (Słodowiec, Stare Bielany, Wawrzyszew, Młociny) I linii metra i największego węzła komunikacyjnego w stolicy (zajezdnia tramwajowa, autobusowa, parking na 1000 aut) oraz zakup nowego taboru - to tylko niektóre inwestycje komunikacyjne zrealizowane w ciągu ostatnich dwóch lat - przekonywała Gronkiewicz-Waltz.
W latach 2007-2008 na inwestycje komunikacyjne w Warszawie wydano następujące kwoty: Zarząd Transportu Miejskiego - 892 mln zł, Tramwaje Warszawskie - 277 mln, Miejskie Zakłady Autobusowe - 260 mln oraz Metro Warszawskie - 30 mln.
Od marca 2007 r. na ulice Warszawy wyjechało 400 nowych autobusów. "Od września 2008 r. trwa dostawa kolejnych 150. Skończy się w połowie grudnia, dzięki temu po dwóch latach kadencji na ulicach przybędzie 550 nowych autobusów - to oznacza, że wymieniliśmy niemal jedną trzecią taboru. Do Euro 2012 znikną wszystkie wysłużone Ikarusy" - mówiła Gronkiewicz-Waltz.
W ciągu dwóch ostatnich lat Warszawie przybyło 45 nowych tramwajów, w tym 15 niskopodłogowych. - Miesiąc temu ogłosiliśmy jeden z największych w Europie przetargów na dostawę 186 niskopodłogowych tramwajów, które dostarczone będą w latach 2010-2012 - zapowiedziała prezydent Warszawy.
Przypomniała o wydłużeniu godzin kursowania metra w nocy w weekendy do godz. 3 nad ranem; pociągi kursowały najpierw co 30 minut, a obecnie co 15 min. Od lutego 2007 r. z nocnego metra skorzystało około miliona pasażerów. - Średnio w ciągu każdego weekendu jest to 11 tysięcy pasażerów - powiedziała Gronkiewicz-Waltz.
Pytana, co robią władze miasta, aby zmniejszyć tłok w wagonach metra, Gronkiewicz-Waltz poinformowała, że zwrócono się do Urzędu Transportu Kolejowego z wnioskiem o zwiększenie dopuszczalnej prędkości pociągów z 60 do 80 km/h. - Pozwoli to na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów - wyjaśniła.
Jak poinformowano, żeby ułatwić dojazd do centrum pasażerom komunikacji miejskiej, w najbliższym czasie zostaną wyznaczone pasy tylko dla autobusów na Trasie Łazienkowskiej i w Al. Jerozolimskich.
Stołeczny Ratusz chce także, aby w listopadzie w pociągach Kolei Mazowieckich do Pruszkowa i Sulejówka zaczął obowiązywać bilet aglomeracyjny - wspólny bilet na kolej i komunikację w Warszawie. Bilety te mają obowiązywać także w pociągach Kolei Mazowieckich kursujących między Pruszkowem a Sulejówkiem. Obecnie na tej trasie, z biletu aglomeracyjnego, można korzystać tylko w wagonach SKM.
- Stawiamy na komunikację i transport publiczny, wszystkie te działania pokazują, że chcemy ją usprawnić i podnieść standard. Jest przed nami dużo do zrobienia, ale te dwa lata są udane - podsumowała Gronkiewicz-Waltz.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.