Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Kalendarium budowy metra

Konrad Majszyk 23-10-2008, ostatnia aktualizacja 23-10-2008 00:51

1903 - Pojawiły się pierwsze plany metra w Warszawie. Rosyjski zaborca nie był jednak zainteresowany awansem cywilizacyjnym naszego miasta.

1925 - Władze miasta Warszawy podjęły uchwałę o opracowaniu projektu kolei podziemnej Metropolitai. To miały być dwie linie: między pl. Unii Lubelskiej a Muranowem oraz między Wola i Pragą.

1927 - Zatwierdzono wstępny plan tras metra. Ruszyły pierwsze badania geologiczne. Przy Tramwajach Warszawskich powstał Referat Kolei Podziemnej.

1938 - Prezydent Warszawy Stefan Starzyński powołał Biuro Studiów i Projektów Kolei Podziemnej, w którym rozważano powstanie dwóch linii na lewym brzegu stolicy i linii okrężnej, łączącej oba brzegi miasta i jego dworce.

1 września 1939 - Wybuch II wojny światowej przerywa prace związane z metrem.

1945 - Barbarzyńsko zniszczona Warszawa leży w gruzach. Od budowy metra na razie odstąpiono.

wrzesień – grudzień 1947 - Pierwsze powojenne wiercenia geologiczne w Parku Saskim.

1950 - Prezydium rządu podejmuje uchwałę o budowie metra w Warszawie.

1951 - Rozpoczęto budowę metra głębokiego. Prace ruszają przede wszystkim na lewym brzegu rzeki – z powodów polityczno-wojskowych.

1953 - Decyzje o ograniczeniu budowy tylko do odcinka doświadczalnego podcina skrzydła budowniczym.

1957 - Koniec marzeń o metrze. Definitywne zakończenie prac przy metrze głębokim.

1957 – 1974 - Władze PRL mają ważniejsze sprawy niż metro. Prace studyjne prowadzone z przerwami.

1975 - Tzw. metro gierkowskie. Opracowano założenia techniczno-ekonomiczne pierwszej linii metra w Warszawie.

1982 - Trwa stan wojenny. Rada Ministrów podejmuje uchwałę nr 266/82 w sprawie budowy pierwszej linii metra w Warszawie, której budowa miała zakończyć się w 1994 roku.

1983 - Została powołana Generalna Dyrekcja Budowy Metra, sprawująca funkcję inwestora i generalnego realizatora inwestycji.

15 kwietnia 1983 - Wbicie pierwszego pala pod budowę metra na Ursynowie. To początek 25 lat z budową metra.

1985 - Rozpoczęto budowę tunelu metodą podziemną przy użyciu tarczy.

1986 - Socjalistyczna rzeczywistość skrzeczy. W budżecie brakuje pieniędzy. Zweryfikowano wydatki na metro i zakres inwestycji. Przesunięto termin zakończenia budowy.

1989 - Zapada decyzja o zaniechaniu budowy stacji A-12 Plac Konstytucji i A-16 Muranów. Mimo wielu późniejszych zapowiedzi definitywnie już z nich zrezygnowano.

1990 - Warszawa dostała „w darze” 10 wagonów radzieckich,

To już wolna Polska, ale też jest ciężko. Kłopoty finansowe skłaniają władze miasta do podjęcia decyzji o ograniczeniu prac przy budowie metra.

1994 - Zakupione zostają 32 kolejne wagony metra produkcji rosyjskiej.

1994 - Zostaje oddany do eksploatacji pierwszy odcinek metra o długości 11 km – od Kabat do Politechniki. Od wbicia pierwszego pala na Ursynowie minęło 11 lat i 7 dni. Warszawiacy żartują, że mamy „pół metra”.

1998 - Otwarcie kolejnego odcinka metra o długości 1,5 km do stacji Centrum. Cała linia ma już 12,5 km.

2000 - Dostawa pierwszych 24 nowoczesnych wagonów firmy Alstom. To właśnie w nich później zużywają się koła, powodując drgania na powierzchni i irytację warszawiaków.

2001 - Oddany zostaje do ruchu 1,7 km odcinek metra do stacji Ratusz – pod Arsenałem zamiast pod pl. Bankowym (to jeden z największych błędów metra tych 25 lat). Pierwsza linia liczy sobie już 14,2 km.

2003 - Stacja Dworzec Gdański oddana do użytku. To kolejne 1,5 km podziemnej kolejki. Ma już ma już 15,7 km długości. Zabrakło jednak połączenia z pobliską stacją PKP. Powód – z PKP jeszcze nikt się w Warszawie nie dogadał.

2005 - Metro dojeżdża już do stacji Plac Wilsona w sercu Żoliborza i ciągnie się przez 16,8 km. Ta stacja została później okrzyknięta – być może nieco na wyrost – najładniejszą na świecie.

2006 - Pociągi dojeżdżają do stacji Marymont, lecz ruch odbywa się wahadłowo. Niezbędna jest przesiadka na Placu Wilsona. W efekcie pieszy przemieszcza się szybciej niż pasażer metra. Podziemna kolejka liczy sobie już 18 km.

2008 - Likwidacja ruchu wahadłowego między Marymontem a Placem Wilsona. Pasażerowie odetchnęli z ulgą: koniec absurdu.

Stacja Słodowiec otwarta. Trzeba do niej chodzić bez sensu i naokoło, ale pierwsza linia metra ma już prawie 19 km.

Do użytku zostają oddane ostatnie trzy stacje – „Stare Bielany, Wawrzyszew i Młociny. W ten sposób po ćwierć wieku mozolnej budowy metro dojeżdża z Kabat pod Hutę Warszawa. 1987 - Zmienia się system finansowania budowy. Budżet centralny przestaje być wyłącznym źródłem finansowania inwestycji.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane