Kalendarium budowy metra
1903 - Pojawiły się pierwsze plany metra w Warszawie. Rosyjski zaborca nie był jednak zainteresowany awansem cywilizacyjnym naszego miasta.
1925 - Władze miasta Warszawy podjęły uchwałę o opracowaniu projektu kolei podziemnej Metropolitai. To miały być dwie linie: między pl. Unii Lubelskiej a Muranowem oraz między Wola i Pragą.
1927 - Zatwierdzono wstępny plan tras metra. Ruszyły pierwsze badania geologiczne. Przy Tramwajach Warszawskich powstał Referat Kolei Podziemnej.
1938 - Prezydent Warszawy Stefan Starzyński powołał Biuro Studiów i Projektów Kolei Podziemnej, w którym rozważano powstanie dwóch linii na lewym brzegu stolicy i linii okrężnej, łączącej oba brzegi miasta i jego dworce.
1 września 1939 - Wybuch II wojny światowej przerywa prace związane z metrem.
1945 - Barbarzyńsko zniszczona Warszawa leży w gruzach. Od budowy metra na razie odstąpiono.
wrzesień – grudzień 1947 - Pierwsze powojenne wiercenia geologiczne w Parku Saskim.
1950 - Prezydium rządu podejmuje uchwałę o budowie metra w Warszawie.
1951 - Rozpoczęto budowę metra głębokiego. Prace ruszają przede wszystkim na lewym brzegu rzeki – z powodów polityczno-wojskowych.
1953 - Decyzje o ograniczeniu budowy tylko do odcinka doświadczalnego podcina skrzydła budowniczym.
1957 - Koniec marzeń o metrze. Definitywne zakończenie prac przy metrze głębokim.
1957 – 1974 - Władze PRL mają ważniejsze sprawy niż metro. Prace studyjne prowadzone z przerwami.
1975 - Tzw. metro gierkowskie. Opracowano założenia techniczno-ekonomiczne pierwszej linii metra w Warszawie.
1982 - Trwa stan wojenny. Rada Ministrów podejmuje uchwałę nr 266/82 w sprawie budowy pierwszej linii metra w Warszawie, której budowa miała zakończyć się w 1994 roku.
1983 - Została powołana Generalna Dyrekcja Budowy Metra, sprawująca funkcję inwestora i generalnego realizatora inwestycji.
15 kwietnia 1983 - Wbicie pierwszego pala pod budowę metra na Ursynowie. To początek 25 lat z budową metra.
1985 - Rozpoczęto budowę tunelu metodą podziemną przy użyciu tarczy.
1986 - Socjalistyczna rzeczywistość skrzeczy. W budżecie brakuje pieniędzy. Zweryfikowano wydatki na metro i zakres inwestycji. Przesunięto termin zakończenia budowy.
1989 - Zapada decyzja o zaniechaniu budowy stacji A-12 Plac Konstytucji i A-16 Muranów. Mimo wielu późniejszych zapowiedzi definitywnie już z nich zrezygnowano.
1990 - Warszawa dostała „w darze” 10 wagonów radzieckich,
To już wolna Polska, ale też jest ciężko. Kłopoty finansowe skłaniają władze miasta do podjęcia decyzji o ograniczeniu prac przy budowie metra.
1994 - Zakupione zostają 32 kolejne wagony metra produkcji rosyjskiej.
1994 - Zostaje oddany do eksploatacji pierwszy odcinek metra o długości 11 km – od Kabat do Politechniki. Od wbicia pierwszego pala na Ursynowie minęło 11 lat i 7 dni. Warszawiacy żartują, że mamy „pół metra”.
1998 - Otwarcie kolejnego odcinka metra o długości 1,5 km do stacji Centrum. Cała linia ma już 12,5 km.
2000 - Dostawa pierwszych 24 nowoczesnych wagonów firmy Alstom. To właśnie w nich później zużywają się koła, powodując drgania na powierzchni i irytację warszawiaków.
2001 - Oddany zostaje do ruchu 1,7 km odcinek metra do stacji Ratusz – pod Arsenałem zamiast pod pl. Bankowym (to jeden z największych błędów metra tych 25 lat). Pierwsza linia liczy sobie już 14,2 km.
2003 - Stacja Dworzec Gdański oddana do użytku. To kolejne 1,5 km podziemnej kolejki. Ma już ma już 15,7 km długości. Zabrakło jednak połączenia z pobliską stacją PKP. Powód – z PKP jeszcze nikt się w Warszawie nie dogadał.
2005 - Metro dojeżdża już do stacji Plac Wilsona w sercu Żoliborza i ciągnie się przez 16,8 km. Ta stacja została później okrzyknięta – być może nieco na wyrost – najładniejszą na świecie.
2006 - Pociągi dojeżdżają do stacji Marymont, lecz ruch odbywa się wahadłowo. Niezbędna jest przesiadka na Placu Wilsona. W efekcie pieszy przemieszcza się szybciej niż pasażer metra. Podziemna kolejka liczy sobie już 18 km.
2008 - Likwidacja ruchu wahadłowego między Marymontem a Placem Wilsona. Pasażerowie odetchnęli z ulgą: koniec absurdu.
Stacja Słodowiec otwarta. Trzeba do niej chodzić bez sensu i naokoło, ale pierwsza linia metra ma już prawie 19 km.
Do użytku zostają oddane ostatnie trzy stacje – „Stare Bielany, Wawrzyszew i Młociny. W ten sposób po ćwierć wieku mozolnej budowy metro dojeżdża z Kabat pod Hutę Warszawa. 1987 - Zmienia się system finansowania budowy. Budżet centralny przestaje być wyłącznym źródłem finansowania inwestycji.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.