Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Bąble na Centralnym i Kabatach

Konrad Majszyk 19-05-2009, ostatnia aktualizacja 20-05-2009 11:22

Osiem miesięcy po tragicznym wypadku w metrze ruszają testy oznaczeń dla niewidomych pasażerów. I to oni wezmą dziś udział w oficjalnej inauguracji o godz. 11 na stacji Kabaty.

Dwa typy znaków – wklęsłe linie prowadzące do wyjścia i wypukłe „bąble“ ostrzegawcze – zostały zamontowane ostatniej nocy przy wejściu od strony Tesco na Kabatach.

W czwartek oznaczenia pojawią się na stacji metra Plac Wilsona, a w weekend na głównej stacji PKP – Dworcu Centralnym. Do końca czerwca kamery będą czujnie obserwowały zachowania pasażerów, np. czy bąble nie stanowią przeszkody dla wózków z dziećmi albo kobiet na obcasach.

Rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko zapowiadał, że testy ruszą w marcu. Dlaczego się opóźniły? Metro Warszawskie i PKP zdecydowały się na czasochłonne procedury pod egidą Ministerstwa Infrastruktury i Centrum Naukowo Technicznego Kolejnictwa. Dzięki nim ma zostać opracowany pakiet przepisów regulujących oznaczenia w metrze i na kolei pod kątem niewidomych.

Polscy specjaliści na własną rękę „odkrywali Amerykę“, zamiast skopiować rozwiązania z zagranicy, np. „kulki“ z Belgii albo „rowki“ z Niemiec. Jeśli linie i bąble przyjmą się w Warszawie, w drugiej połowie roku w metrze powinien ruszyć ich montaż: 70 cm od krawędzi peronów oraz między peronami a wyjściami ze stacji. Nie wiadomo jednak, czy oznaczenia pojawią się na wszystkich, czy tylko na wybranych stacjach metra. W PKP będą instalowane wyłącznie przy okazji remontów stacji.

Oznakowanie przystanków metra i kolei to efekt tragicznego wypadku niewidomego studenta UW Filipa Zagończyka. 17 września 2008 roku na stacji Centrum wpadł pod pociąg i stracił nogę.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane