Roderyk broni honoru rodziny
„Cyd”, tragikomedia Pierre’a Corneille’a, reż. Ivan Alexandre, wyk. Olgierd Łukaszewicz, Paweł Krucz, Marcin Jędrzejewski, Marta Kurzak, Teatr Polski, ul. Karasia 2, bilety: 25 – 65 zł, rezerwacje: tel. 22 826 92 76, premiera: piątek (29.04), godz. 19, kolejny spektakl: sobota (30.04), godz. 19.
Francuski reżyser Ivan Alexandre wystawia „Cyda" Pierre'a Corneille'a. W jego spektaklu znajdziemy nawiązania do teatralnej tradycji, ale także inspiracje filmowe oraz pomysły zaczerpnięte z kultury Dalekiego Wschodu.
Bohaterem XVII-wiecznej tragikomedii jest Roderyk (Paweł Krucz), dzielny rycerz, który broniąc honoru rodziny, wyzywa na pojedynek ojca swej ukochanej Szimeny (Marta Kurzak). Ma świadomość, że jeśli zwycięży, utraci miłość, a jeśli stchórzy – okryje się hańbą.
Reżyser przyznaje, że intryga osnuta wokół dwojga młodych wplątanych w walkę skłóconych rodów nasuwa skojarzenia z Szekspirowskim „Romeem i Julią". A ponieważ to historia pełna przemocy, w której rodzina jest najważniejsza, można w niej szukać także analogii do „Ojca chrzestnego" Mario Puzo. Ale inspiracji było więcej.
– Dostarczyły mi ich wschodnie sztuki sceniczne oparte na ruchu i symbolicznych gestach, takie jak japoński teatr nō czy hinduskie tańce – mówi Alexandre. – Podczas pracy sięgnąłem także do tekstów z epoki opisujących techniki wystąpień publicznych. Były przeznaczone nie tylko dla aktorów, ale również dla księży i adwokatów.
– Spektakl jest próbą rekonstrukcji dawnego sposobu gry aktorskiej – dodaje Olgierd Łukaszewicz, kreujący rolę Diega, ojca głównego bohatera. – Reżyser na pierwszej próbie kazał nam zapomnieć o realistycznym sposobie gry oraz nawykach z filmu i telewizji.
Paweł Krucz przyznaje, że występ w tym spektaklu, ignorującym teatralne mody, traktuje jak wyzwanie.
– Rok temu skończyłem Akademię Teatralną – mówi. – Teraz mam szansę pokazać, czego się nauczyłem. Jeśli jej nie wykorzystam, będzie to upadek z wysokiego konia.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.