GremiMedia S.A.
Szanowny czytelniku
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Klikają przycisk "Przejdź do serwisu" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Gremi Media SA, podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANYCH PARTNERÓW GM.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Gremi Media SA (dalej: "GM") z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 51, 00-838 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy Sąd Gospodarczy XII Wydział Rejestrowy pod numerem KRS: 0000660475

podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM - lista tutaj
ZAUFANI PARTNERZY - lista tutaj
Cele przetwarzania danych
  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wybór podstawowych reklam
  3. Tworzenie profilu spersonalizowanych reklam
  4. Wybór spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profilu spersonalizowanych treści
  6. Wybór spersonalizowanych treści
  7. Pomiar wydajności reklam
  8. Pomiar wydajności treści
  9. Stosowanie badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców
  10. Opracowywanie i ulepszanie produktów
Podstawy prawne przetwarzania danych
  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANI PARTNERZY GM, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (kliknij, aby zarządzać zgodą). Inne prawa osoby, której dane dotyczą - lista tutaj
Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj

Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych.
* Do profilowania wykorzystywane będą min. następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, a także inne podobne informacje.

Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

TBM, czyli tak budujemy metro

Konrad Majszyk 06-02-2011, ostatnia aktualizacja 07-02-2011 10:40

Budynki będą najeżone czujnikami, a tarcze TBM wyposażone w echosondy. Mieszkańcy boją się drgań, a wykonawca niewybuchów z czasów Powstania Warszawskiego.

Tarcza TBM zastosowana przy budowie linii C w Rzymie
źródło: materiały prasowe
Tarcza TBM zastosowana przy budowie linii C w Rzymie

Tunele drugiej linii metra powstaną przy użyciu trzech tarcz TBM. Mają się one przebijać w tempie kilkunastu metrów na dobę przez stołeczne piaski, wapienie, iły, skały polodowcowe i tzw. kurzawkę. Superkret drąży tunel, a jednocześnie zabezpiecza go betonową obudową. TBM to urządzenie o długości 120 metrów i wysokości kilku pięter.

Przejście takich gigantów pod ścisłym centrum Warszawy będzie bez porównania trudniejsze niż prace w latach 80. ubiegłego wieku np. na Ursynowie. To miejsce było wtedy klepiskiem, a metro powstawało tam metodą odkrywkową. Przez centrum i Żoliborz przebijała się później podziemna tarcza, ale dwa metry na dobę, a urobek górnicy wywozili taczkami.

Jak zabezpieczyć się przed drganiami? Przed ogłoszeniem przetargu na wykonawcę Metro Warszawskie zleciło pełną inwentaryzację wszystkich budynków na trasie naukowcom z politechnik Warszawskiej i Krakowskiej. Spółka wynajęła też jako doradców polskich i brytyjskich naukowców, którzy brali udział m.in. w badaniach geologicznych poprzedzających budowę Jubilee Line w Londynie i rzymskiej linii C w Rzymie.

Niezależnie od tego włosko-turecko-polski wykonawca drugiej linii zlecił własne badania, żeby uniknąć niespodzianek. Jak zapewnia, tarcze przejdą na takiej głębokości, że nie powinny zaszkodzić budynkom. W nieoficjalnych rozmowach można usłyszeć, że istnieją obawy natknięcia się na niewybuchy i fundamenty budynków sprzed Powstania Warszawskiego – np. wzdłuż Świętokrzyskiej.

Drgania w budynkach na powierzchni to jeden z największych problemów Metra Warszawskiego na pierwszej linii. Z powodu skarg mieszkańców budynków przy al. Niepodległości, ul. gen. Andersa i Słowackiego, władze Warszawy nakazały wymianę zbyt szybko zużywających się kół we francuskich pociągach Alstomu. Na Bielanach i Wawrzyszewie, gdzie powstało w ciągu ostatnich lat tzw. płytkie metro, torowisko zostało wyciszone przy pomocy maty wibroizolacyjnej. Podobna technologia ma zostać użyta także na drugiej linii.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane