GremiMedia S.A.
Szanowny czytelniku
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Klikają przycisk "Przejdź do serwisu" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Gremi Media SA, podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANYCH PARTNERÓW GM.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Gremi Media SA (dalej: "GM") z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 51, 00-838 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy Sąd Gospodarczy XII Wydział Rejestrowy pod numerem KRS: 0000660475

podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM - lista tutaj
ZAUFANI PARTNERZY - lista tutaj
Cele przetwarzania danych
  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wybór podstawowych reklam
  3. Tworzenie profilu spersonalizowanych reklam
  4. Wybór spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profilu spersonalizowanych treści
  6. Wybór spersonalizowanych treści
  7. Pomiar wydajności reklam
  8. Pomiar wydajności treści
  9. Stosowanie badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców
  10. Opracowywanie i ulepszanie produktów
Podstawy prawne przetwarzania danych
  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANI PARTNERZY GM, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (kliknij, aby zarządzać zgodą). Inne prawa osoby, której dane dotyczą - lista tutaj
Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj

Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych.
* Do profilowania wykorzystywane będą min. następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, a także inne podobne informacje.

Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Gumy przyszłości

Robert Przybylski 09-06-2010, ostatnia aktualizacja 09-06-2010 19:49

Zaledwie dziesięciocalowa opona, podobna do tej używanej w gokartach, do miejskich aut czy koło z silnikiem i zawieszeniem w środku – to najnowsze propozycje firm oponiarskich.

Opracowana przez Michelin dziesięciocalowa opona jest razem z obręczą o 10 kg lżejsza od obecnie powszechnie stosowanego w małych samochodach 14-calowego koła, przy zachowaniu takiej samej nośności.

Jednak producent podkreśla, że korzyści z zastosowania małej opony to nie tylko zmniejszenie masy samochodu o 40 kg, ale także wygospodarowanie więcej miejsca wewnątrz karoserii. W przypadku nowej generacji miejskich samochodzików, nad którymi pracują koncerny samochodowe, liczyć się będzie każdy centymetr. Michelin odmówił podania informacji, którzy producenci aut wykorzystają nowe dziesięciocalowe gumy.

Opony o niewielkiej średnicy mają też słabe strony. Muszą szybciej obracać się od większych kół, aby samochód poruszał się z taką samą prędkością, a ich wysokie ścianki (niezbędne, aby auto mogło wjechać na krawężnik) szybciej nagrzewają się, co podnosi zużycie paliwa.

Większe, ale wąskie

W samochodach pokonujących większe dystanse od aut miejskich Michelin przewiduje stosowanie wąskich (szerokość 175 lub 195 mm) opon o średnicy 17 cali. Mają niższe opory toczenia od szerszych gum, a duża średnica zapewnia niższe obroty koła w porównaniu do mniejszych kół, co redukuje spalanie.

Koła jadą same

Firmy oponiarskie przygotowały nawet zmotoryzowane koło. Bridgestone zaprojektował koła z silnikiem elektrycznym i wewnętrznym resorowaniem. W płytach wewnątrz koła konstruktorzy umieścili sprężyny i amortyzatory. Podobne rozwiązanie przygotował też Michelin. Zamiast płyt zastosował zębatkę, po której porusza się silnik elektryczny. Można dzięki temu sterować wysokością samochodu oraz twardością zawieszenia.

Podczas imprezy Challenge Bibendum Michelin zaprezentowano demonstracyjny pojazd z elektrycznymi silnikami w kołach i elektrycznym zawieszeniem. Auto nie przechyla się na zakrętach, nie nurkuje podczas hamowania. Konstruktorzy dodają, że przy współpracy z czujnikami badającymi nawierzchnię przed samochodem można nowe zawieszenie przygotować na przejazd nierówności, np. na chwilę zmniejszając jego twardość lub podnosząc koło, aby nie wpadło zbyt głęboko w dziurę.

Zarówno Michelin, jak i Bridgestone nie znalazły jeszcze chętnych na zastosowanie swoich kół ze zintegrowanym napędem, hamulcem i zawieszeniem.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane