GremiMedia S.A.
Szanowny czytelniku
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Klikają przycisk "Przejdź do serwisu" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Gremi Media SA, podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANYCH PARTNERÓW GM.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Gremi Media SA (dalej: "GM") z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 51, 00-838 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy Sąd Gospodarczy XII Wydział Rejestrowy pod numerem KRS: 0000660475

podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM - lista tutaj
ZAUFANI PARTNERZY - lista tutaj
Cele przetwarzania danych
  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wybór podstawowych reklam
  3. Tworzenie profilu spersonalizowanych reklam
  4. Wybór spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profilu spersonalizowanych treści
  6. Wybór spersonalizowanych treści
  7. Pomiar wydajności reklam
  8. Pomiar wydajności treści
  9. Stosowanie badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców
  10. Opracowywanie i ulepszanie produktów
Podstawy prawne przetwarzania danych
  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANI PARTNERZY GM, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (kliknij, aby zarządzać zgodą). Inne prawa osoby, której dane dotyczą - lista tutaj
Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj

Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych.
* Do profilowania wykorzystywane będą min. następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, a także inne podobne informacje.

Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Gastronomia podbija galerie handlowe

Aneta Gawrońska 19-08-2017, ostatnia aktualizacja 19-08-2017 08:32

Coraz częściej jemy na mieście, coraz chętniej próbujemy nowych kuchni.

Strefa Biznesu w Galerii Katowickiej – można porozmawiać przy kawie.
źródło: materiały prasowe
Strefa Biznesu w Galerii Katowickiej – można porozmawiać przy kawie.

Lokale gastronomiczne w nowo otwieranych i planowanych centrach handlowych zajmują 10–15 proc. powierzchni – podaje Colliers International. Według Marty Machus-Burek, eksperta tej firmy doradczej, wkrótce będzie to już 20–25 proc.

Zmiany nawyków

Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL, przypomina, że jeszcze dziesięć lat temu oferta gastronomiczna w galeriach handlowych stanowiła 5–7 proc. – Dziś w dużych stołecznych obiektach dochodzi do 20 proc. – wskazuje. To przede wszystkim efekt zmiany nawyków konsumentów. – Coraz częściej jemy na mieście, coraz chętniej próbujemy nowych kuchni – wyjaśnia. – Zmienia się też funkcja centrów handlowych. Stają się miejscem spędzania wolnego czasu, spotkań ze znajomymi i partnerami biznesowymi. Rozwój handlu internetowego sprawia, że klient już nie szuka w galerii tylko ulubionych marek. Oczekuje rozwiniętej oferty usługowej, rozrywkowej, kulturalnej, sportowej i gastronomicznej – podkreśla.

Na zmiany nawyków Polaków zwracała też uwagę Zuzanna Skalska, analityk trendów z 360inspiration.nl, podczas kongresu „Rzeczpospolitej" Real Estate Impactor. – W przyszłości przedefiniujemy dom. Już dziś zmieniają się pomieszczenia, choćby kuchnia, w której gotujemy coraz rzadziej – mówiła.

Właściciele galerii zwiększają więc liczbę lokali gastronomicznych. – Dbają też o ich różnorodność. Są więc tradycyjne kawiarnie, fast foody, restauracje z organiczną żywnością – wskazuje Anna Wysocka. – W centrach dobrze się odnajdują takie sieci, jak McDonald's, Burger King, Subway, North Fish, Pizza Hut, Wiking, Thai Wook. Do galerii chętnie wchodzą także kawiarnie typu Costa Coffee - opowiada.

Otwiera się także coraz więcej oddzielonych od części handlowej restauracji z własnymi stolikami. – Przykładem są Bierhalle i Viapiano. W obiektach w centrach miast czy w hubach biznesowych nierzadko powstają restauracje z bardzo wysokiej półki – podkreśla Anna Wysocka. Jej zdaniem nie każdy rodzaj gastronomii pasuje do każdej galerii. – Typ i format restauracji trzeba dobrać do potrzeb i możliwości grupy docelowej, uwzględniając charakterystykę centrum i otoczenie konkurencyjne – tłumaczy. – Inną ofertę będzie mieć centrum na obrzeżach, inną wielka galeria w centrum miasta czy w dzielnicy biznesowej – dodaje.

Marta Machus-Burek wspomina, że pierwsze kilkusetmetrowe restauracje z obsługą kelnerską pojawiły się w centrach handlowych już na początku 2000 roku. – Obok nich działają express bary, punkty z kawą, sokami, lodami oraz stoiska z regionalną lub międzynarodową ofertą – wylicza.

Biznesmeni i weganie

O rosnącej roli gastronomii w centrach handlowych mówią też przedstawiciele galerii. Anna Malcharek, dyrektor zarządzający Gemini Holding, potwierdza, że popularność restauracji, kawiarni i food courtsów w centrach handlowych wynika w znacznym stopniu ze zmian społecznych i demograficznych. Szybkie tempo życia, nieplanowane posiłki, spędzanie w galeriach wolnego czasu – wszystko to sprzyja otwieraniu w galeriach lokali gastronomicznych. – Obserwujemy również większą niż kiedyś zależność między zakupami a konsumpcją. Przy okazji robienia zakupów z gastronomii korzysta aż 78 proc. klientów, część w trakcie wyprawy do kina, a część łączy to ze spotkaniami z przyjaciółmi – opowiada Anna Malcharek. – Food courts nie wyglądają już tak jak dawniej. Teraz to zróżnicowane architektonicznie przestrzenie. Tworzy się m.in. miejsca dla rodzin z dziećmi czy strefy konsumpcji przy blatach barowych.

W budowanym centrum Gemini Park Tychy miejsce znajdą m.in. KFC, Olimp, Companeros, Cafe de Grano, Grycan, Lodomania, Kebab by Olimp. – Rozmowy z kolejnymi popularnymi markami gastronomicznymi trwają – mówi dyrektor Malcharek. – Dobrze skomponowana oferta gastronomiczna, podobnie jak rozrywkowo-rekreacyjna, wpływa na zwiększenie poziomu odwiedzalności obiektu. Dzięki niej klienci spędzają w centrum handlowym więcej czasu, co przekłada się na wzrost obrotów najemców – wyjaśnia.

Rolę gastronomii w centrach handlowych docenia także Joanna Bagińska, dyrektor Galerii Katowickiej. – Wiele osób po zrobieniu zakupów w centrum idzie na obiad ze znajomymi albo rodziną. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas – podkreśla. – Nasz food court w czasie lunchu wypełnia się nie tylko klientami galerii. Przychodzą także pracownicy pobliskich firm, studenci, rodziny.

W Galerii Katowickiej jest prawie 30 punktów gastronomicznych. – Mamy m.in.: kuchnię włoską (Gusto Dominium, Pasta Masta), fast foody (Burger King, McDonald's, KFC, Subway), kuchnię orientalną (Sevi Oriental, Wasabi Sushi To Go, Sushi Do) – wskazuje dyrektor Galerii Katowickiej. – Można też posmakować kuchni polskiej (Bon Apetito, Express Kuchnia Marche).

Galeria Katowicka ostatnio poszerzyła swoją ofertę o lokal Mihiderka, serwujący dania wegańskie. – Na pewno pojawi się jeszcze kilka nowych punktów gastronomicznych – zapowiada dyrektor.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: a.gawronska@rp.pl

"Rzeczpospolita"

Najczęściej czytane