Rewolucja komunikacyjna na Bemowie
ZTM chce zlikwidować niektóre połączenia na Bemowie, a część tras skrócić.
Zarząd Transportu Miejskiego rozpoczyna konsultacje społeczne w sprawie zmian w komunikacji autobusowej po uruchomieniu nowego odcinka trasy tramwajowej wzdłuż ul. Powstańców Śląskich.
Przygotowany przez ZTM projekt zmian obejmie nie tylko same Bemowo, ale również część Woli i Bielan.
Igor Krajnow, rzecznik ZTM przypomina, że 14 lutego został oddany do użytku nowy odcinek trasy tramwajowej w ciągu ul. Powstańców Śląskich. Dzięki niej możliwy stał się przejazd tramwajem z północnej do południowej części Bemowa, a także bezpośredni dojazd „po szynie" z południowej części dzielnicy na Bielany czy z północnej na Wolę i do centrum. Po nowej trasie kursuje linia tramwajowa 11 łącząca początkowe stacje I i II linii metra, czyli Młociny z Rondem Daszyńskiego. Równocześnie skrócona została trasa linii 6. Zamiast do Koła linia dojeżdża do pętli na Młocinach.
W kolejnym etapie – po zakończeniu przebudowy układu drogowego ul. Powstańców Śląskich oraz skrzyżowania tej ulicy z Górczewską – planowane jest również wydłużenie trasy linii 28, która zamiast do Koła, będzie dojeżdżała do pętli Os. Górczewska.
Głównym założeniem projektu zmian w komunikacji autobusowej jest wycofanie z ul. Powstańców Śląskich linii 112 i 184, których znaczny odcinek tras pokrywa się z uruchomionym połączeniem tramwajowym i przeniesienie autobusów do obsługi innych rejonów Warszawy. Przede wszystkim do intensywnie rozbudowujących się osiedli położonych przy ul. Obrońców Tobruku. Zaproponowane przez ZTM zmiany obejmują funkcjonowanie 5 linii autobusowych.
Szczegółowe propozycje zmian w komunikacji autobusowej
Linia 167 i 184
Według propozycji ZTM linia 167 miałaby kursować na następującej trasie: Siekierki -– Gwintowa – Gościniec – Bartycka – Czerniakowska – Gagarina – Spacerowa – Goworka – Puławska – Rakowiecka – al. Niepodległości – Wawelska – Grójecka – Bitwy Warszawskiej 1920 r. – al. Prymasa Tysiąclecia – Kasprzaka – Ordona – Wolska (powrót: Wolska – Kasprzaka) – Fort Wola – Cm. Wolski.
Utrzymana zostałaby jej obecna częstotliwość kursowania, czyli co 10-12 minut w godzinach szczytu, co kwadrans poza szczytem i co 20 minut w dni świąteczne.
Linia 184 według propozycji mogłaby kursować następującą trasą: Szczęśliwicka – Grzymały-Sokołowskiego – Al. Jerozolimskie – al. Prymasa Tysiąclecia – Wolska – Elekcyjna – Deotymy – Obozowa – Dywizjonu 303 – Radiowa – Wrocławska – Powstańców Śląskich – al. Reymonta – Kasprowicza – Metro Młociny.
Propozycja zakłada również zwiększenie jej częstotliwości kursowania. Obecnie linia kursuje co 15 minut w godzinach szczytu i co 20 minut poza godzinami szczytu i w święta. Mogłaby kursować co 10-12 minut w szczycie, co 15 minut poza szczytem i co 20 minut w dni świąteczne.
Jak tłumaczy ZTM aktualna trasa linii 184 – przez całą długość ulicy Powstańców Śląskich – pokrywa się z trasą nowej linii tramwajowej 11 aż ok. 8,5 km. „Jedenastka" również zapewnia połączenie ul. Powstańców Śląskich ze stacją metra Młociny. Ponadto, dzięki dużej częstotliwość kursowania linii tramwajowej (co 10 minut w szczycie i co kwadrans poza szczytem i w święto) oraz dzięki większej pojemności tramwajów niż autobusów, połączenie tramwajowe jest znacznie bardziej atrakcyjne. Dodatkowo tramwaje są mniej niż autobusy zależne od utrudnień w ruchu. Są również szybsze dzięki priorytetowi jaki mają w sygnalizacji świetlnej.
Zdaniem Krajnowa znaczne skrócenie trasy linii 167 wpłynie zaś korzystnie na regularność jej kursowania. Na wolskim odcinku (ciąg ulic Elekcyjna – Deotymy – Obozowa) linia 167 zostanie zastąpiona przez linię 184. A dzięki wspólnym przystankom w al. Prymasa Tysiąclecia, z jednej linii do drugiej będzie można się wygodnie przesiąść.
Dzięki zwiększeniu częstotliwości kursowania linii 184 poprawione zostanie połączenie ciągu ul. Kasprowicza z al. Reymonta i ul. Powstańców Śląskich - utrzymują urzędnicy.
Linia 112, 129 i 197
Propozycja zakłada skierowanie linii 112 na krótszą trasę: CH Marki – Toruńska – Głębocka – św. Wincentego – Kondratowicza – Chodecka – Łojewska – Łabiszyńska – Kondratowicza – Bazyliańska – Wysockiego – Toruńska – most Grota-Roweckiego – al. Armii Krajowej – Słowackiego – Żeromskiego – al. Reymonta – Conrada – Chomiczówka.
Częstotliwość kursowania linii nie zostałaby zmieniona. Kursowałaby nadal co 10 minut w godzinach szczytu oraz co 12 minut poza godzinami szczytu i w święta.
Według propozycji linia 129 mogłaby kursować na nowej trasie: Koło – Obozowa – Ciołka (powrót: Ciołka – Newelska – ks. Janusza – Obozowa – Koło) – Górczewska – Jana Olbrachta – Redutowa – Wolska – Połczyńska – Dźwigowa – Wałowicka – Sympatyczna – Cegielniana – Techników – Popularna – Bolesława Chrobrego – Ryżowa – Dzieci Warszawy – Walerego Sławka – Bohaterów Warszawy – pl. Tysiąclecia – Bohaterów Warszawy – Kościuszki – Spisaka – Regulska (powrót: Regulska – Sosnkowskiego – Kościuszki) – PKP Ursus.
Jej częstotliwość nie zmieniłaby się. Autobusy nadal podjeżdżałyby na przystanki co pół godziny w szczycie, poza szczytem oraz w święto.
Projekt zmian zakłada skierowanie linii 197 na następującą trasę: Gwiaździsta – Marymoncka – al. Zjednoczenia – Żeromskiego – Perzyńskiego – Rudnickiego – Powązkowska – Obrońców Tobruku – ks. Bolesława – ks. Janusza – Obozowa – Ciołka (powrót: Ciołka – Newelska – ks. Janusza) – Górczewska – Jana Olbrachta – Stroma – Strąkowa (powrót: Strąkowa – Boznańskiej – Jana Olbrachta) – Powstańców Śląskich – Człuchowska – Lazurowa – Szeligowska – Połczyńska – podjazdy do CH Karolin – Połczyńska – Gierdziejewskiego – Czerwona Droga – Orłów Piastowskich – Keniga – Ursus-Niedźwiadek.
Ponadto, na trasie linii mogłyby zostać uruchomione dodatkowe kursy skrócone (tylko w godzinach szczytu) na trasie: Metro Stare Bielany – al. Zjednoczenia – Żeromskiego – Perzyńskiego – Rudnickiego – Powązkowska – Obrońców Tobruku – ks. Bolesława – ks. Janusza – Obozowa – Ciołka – Newelska – ks. Janusza – KOŁO (powrót bezpośrednio ks. Janusza).
Obecnie linia kursuje co 12 minut w godzinach szczytu, co kwadrans poza szczytem i co 20 minut w święta. Propozycja zakłada, że na całej trasie jej częstotliwość zostałaby zmieniona i linia kursowałaby co 15 minut zarówno w godzinach szczytu, jak i poza nimi oraz w święta. Natomiast na odcinku, na którym uruchomione byłyby szczytowe kursy skrócone, mogłaby kursować co 7,5 minuty.
Jak utrzymuje Krajnow aktualna trasa linii 112 – poprowadzona przez większą część ulicy Powstańców Śląskich – pokrywa się z trasą linii tramwajowej 11 na odcinku aż ok. 5,5 km. Tutaj również, podobnie jak w przypadku linii 184, istotne jest to, że dzięki dużej częstotliwość kursowania linii tramwajowej oraz dzięki większej pojemności tramwajów niż autobusów, połączenie tramwajowe jest znacznie bardziej atrakcyjne, a dzięki priorytetom w sygnalizacji również szybsze.
Zwiększenie częstotliwości kursowania (w godzinach szczytu) linii 197 na najbardziej obciążonym odcinku pozwoli na lepszą obsługę osiedli położonych wzdłuż ul. Obrońców Tobruku. Zapewni to lepsze połączenie z linią tramwajową w ciągu ul. Obozowej oraz z I linią metra. Skierowanie tej linii przez ul. Człuchowską pozwoli na zastąpienie linii 112 w dojazdach pomiędzy CH Karolin, a Jelonkami. Ponadto linia 197 zapewni utrzymanie połączenia pomiędzy Jelonkami a Bielanami, realizowanego dotąd przez linię 112.
Zamiana zaś odcinków tras linii 129 oraz 197 spowoduje zwiększenie częstotliwości na cieszącym się coraz większą popularnością Jelonek z Wolą przez ul. Strąkową i przejazd kolejowy.
- W trakcie trwania konsultacji będziemy chcieli z informacjami dotrzeć do jak najliczniejszej grupy pasażerów korzystających z linii objętej projektem zmian. Dlatego akcja informacyjna będzie prowadzona na wielu różnych polach. Jednym z nich będzie oczywiście Internet. Na stronie ZTM powstała specjalna zakładka zawierająca materiały informacyjne. Informacje o rozpoczęciu konsultacji zamieszczone zostały także na facebooku i twitterze, a także na specjalnej platformie konsultacyjnej na stronie Urzędu Miasta. Zaplanowane zostały także otwarte spotkania konsultacyjne w dzielnicach, które w największym stopniu zostaną objęte zmianami w komunikacji - tłumaczy Igor Krajnow.
Będą to: Bemowo, Wola i Bielany. Harmonogram spotkań będzie następujący: Wola – 11.03, godz. 18.00, Zespół Szkół nr 24, ul. Księcia Janusza 45/47.
Bemowo – 12.03, godz. 18.00, Bemowskie Centrum Kultury ART.BEM, ul. Górczewska 201
Bielany – 17.03, godz. 18.00, Zespół Szkół nr 124, ul. Conrada 6.
Dodatkowo 9 marca odbędzie się internetowy czat z dyrektorem Zarządu Transportu Miejskiego Wiesławem Witkiem.
Pasażerowie swoje uwagi będą mogli przekazywać także pocztą tradycyjną (ul. Żelazna 61, 00-848 Warszawa, z dopiskiem „Bemowo konsultacje") lub elektroniczną (adres konsultacje@ztm.waw.pl z tytułem maila „Bemowo konsultacje") a także w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM.
Konsultacje będą trwały do 20 marca włącznie.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.