200 mln zł na inwestycje nad Wisłą do 2020 r.
W latach 2014 - 2020 Warszawa zamierza wydać około 200 mln zł na inwestycje związane z Wisłą i jej najbliższym otoczeniem. W planach jest m.in. przebudowa kolejnego odcinka bulwarów oraz przedłużenie nadwiślańskiego szlaku rowerowego.
O planach wydatków na inwestycje pod wspólną nazwą "Dzielnica Wisła" podczas niedzielnej konferencji prasowej opowiadała prezydent miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz i jej pełnomocnik ds. zagospodarowania nadbrzeża Wisły Marek Piwowarski.
Prezydent podkreśliła, że Wisła na warszawskim odcinku - ze względu na praski, dziki brzeg - jest unikatowa na skalę europejską. Takiego nabrzeża nie mają Sekwana w Paryżu czy Tamiza w Londynie.
Przypomniała nadwiślańskie inwestycje, które zostały wykonane w ostatnich latach i te, które są w trakcie realizacji, m.in. multimedialny park fontann na Podzamczu, przebudowę Portu Czerniakowskiego, budowę nadwiślańskiego szlaku rowerowego i pawilonu plażowego w okolicy mostu Poniatowskiego.
Gronkiewicz-Waltz podkreśliła, że w latach 2009 - 2014 miasto wydało na inwestycje nad Wisłą 227 mln zł. Na kolejne, do roku 2020, przeznaczy zaś kolejne 200 mln zł, w tym 50 mln zł na konserwację i modernizację wałów i murków przeciwpowodziowych.
"Chcemy dokończyć budowę bulwarów wiślanych, wybudować nowy ośrodek wodniacki +Przystań Warszawa+, a także kolejne odcinki nadwiślańskiego szlaku rowerowego" - powiedziała.
Zapowiedziała też m.in. poprawienie dostępności infrastruktury sanitarnej nad rzeką oraz powstanie dwóch kładek dla pieszych w portach żerańskim i czerniakowskim.
Pełnomocnik ds. zagospodarowania nadbrzeża Wisły poinformował, że z ogólnej kwoty 200 mln zł przeznaczonych na inwestycje nad rzeką, na rewitalizację kolejnych odcinków bulwarów miasto wyda ponad 90 mln zł. Na plaże i kąpieliska planuje się wydać 34,4 mln zł, a na budowę ścieżek rowerowych i biegowych - 6,3 mln zł. Kolejne 11 mln zł pochłonie rozwój żeglugi i rekreacji wodnej, m.in. w porcie czerniakowskim, gdzie powstać ma przystań wodniacka.
Wśród planowanych inwestycji jest też przebudowa XVIII-wiecznej Osi Stanisławowskiej. Dziś kończy się ona na barakach straży miejskiej. "Likwidacja tych baraków połączy na powrót oś z Wisłą - poprzez basen portu czerniakowskiego" - wyjaśnił Piwowarski.
Nad kanałem portu powstać ma też kładka dla pieszych, prowadząca na cypel czerniakowski. Ta, która wcześniej stała w tym miejscu, w 2009 r. została zdemontowana ze względu na zły stan techniczny.
Kolejne inwestycje dotyczą ścieżek rowerowych. W planach jest m.in. przebudowa mostu nad kanałem do portu żerańskiego, który kiedyś służył do wywożenia popiołów z tamtejszej elektrociepłowni. Po jego modernizacji szlak rowerowy na praskim brzegu Wisły będzie przedłużony aż do Jabłonny.
Piwowarski powiedział, że miasto planuje też przebudować teren między mostem Poniatowskiego a mostem Łazienkowskim, gdzie niegdyś funkcjonowały nadrzeczne baseny. Na Wiśle miałyby też powstać baseny pływające. Obiekty takie funkcjonowały m.in. w latach 40. XX w. "Dziś są to standardowe technologie, więc nie jest to inwestycja szczególnie trudna. Chcielibyśmy zlokalizować dwa takie baseny w centralnym obszarze rzeki w Warszawie" - powiedział Piwowarski.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.