Wyścig w Modlinie
Napięty harmonogram, żmudne procedury certyfikacyjne i ekolodzy na karku. Czy uruchomienie portu przed Euro 2012 jest realne? Zarządca lotniska przygotowuje „plan B”.
Praca przy remoncie trwa na razie na długości połowy drogi startowej. Na pozostałą część pasa nie mamy wstępu. Tutaj wciąż lądują małe samoloty cywilne – mówi kierownik budowy Robert Bartonowicz z Erbudu.
Rozbiórka starego pasa
Stoimy na progu startowym numer 8. To tutaj będą przyziemiały samoloty pasażerskie tanich linii od strony Zakroczymia. Przed nami rozciąga się połać skruszonego starego pasa. Wygląda jak po bombardowaniu. Naszą rozmowę zagłuszają pracujące koparki, kruszarki i ciężarówki.
Drogowcy ułożą na obu 540-metrowych krańcach pasa nową betonową nawierzchnię – jej łączna grubość to 80 cm. Na środkowych 1400 metrach będzie asfalt (drogowcy wzmocnią siatką i wymienią stare warstwy). Oprócz tego muszą zbudować kanalizację deszczową i oświetlenie pasa. Mają na to czas do marca 2012 roku.
Obok trwają prace przy fundamentach terminalu pasażerskiego o powierzchni 13,4 tys. mkw. Internauci podkreślają wielkie podobieństwo do obiektu na lotnisku w Brukseli. Nad ogrodzonym placem budowy górują dwa dźwigi. – W przyszłym tygodniu zaczniemy betonować słupy. Wtedy konstrukcja terminalu zacznie wychodzić z ziemi – mówi kierownik budowy Krzysztof Krupa z Mostostalu Warszawa. – Na budowę i wyposażenie obiektu mamy czas do kwietnia 2012 r.
Obok terminalu znajdzie się parking, na budowę którego lada dzień zostanie podpisana umowa. Dalej trwa remont budynku zarządcy lotniska o charakterystycznych, wąskich oknach. Robotnicy żartują, że nikt stąd nie ucieknie – jest za wąsko. Na płycie lotniska trwają mało spektakularne prace wodociągowe, teletechniczne itd.
Jak wczoraj zapewniano dziennikarzy, trwa już nabór pracowników portu. W przygotowaniu są szkolenia na różnych lotniskach w Polsce.
Radar śledzący ptaki
Zarządca lotniska przygotowuje przetargi na zakup sprzętu – np. gaśniczego i do odśnieżania. Zapowiada zakup radaru do monitorowania przemieszczania się ptaków, jak w Durbanie w RPA. Niestety, system naprowadzania ILS ma ruszyć dopiero w październiku 2012 r.
Modlin ma być portem dla tanich linii i przewoźników cargo – uzupełnieniem Lotniska Chopina, które przebije niższymi opłatami dla przewoźników.
– Osiągniemy zdolność operacyjną przed Euro 2012 – twierdzi prezes spółki Port Lotniczy Modlin Piotr Okienczyc.
Plany może pokrzyżować czasochłonna certyfikacja przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Zagrożeniem są ekolodzy – wciąż walczą o zablokowanie inwestycji w sądzie. Co, jeśli harmonogram się posypie? Budowniczy mówią niechętnie o „planie B”. W grę wchodzi m.in. obsługa pasażerów w namiocie, jeśli nieczynny będzie terminal. Do obsługi Euro 2012 na Mazowszu na razie UEFA bierze pod uwagę lotniska w stolicy i Łodzi.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.