Na kolei bez zmian: Dworzec Centralny spóźniony
O prawie miesiąc PKP przełożyły otwarcie ofert na lifting Centralnego. Dzisiaj poznamy za to chętnych do przebudowy Wschodniego.
Przebudowa Dworca Centralnego rozpocznie się najpóźniej pod koniec czerwca. To będzie wizytówka Warszawy podczas Euro 2012 – tak obiecywał prezes PKP Andrzej Wach. Niestety, szanse na dotrzymanie słowa niebezpiecznie maleją.
Dzisiaj mieliśmy dowiedzieć się, ile za lifting Centralnego zażyczy sobie sześć firm, które zgłosiły się do pierwszego etapu przetargu. Ale nic z tego.
– Z powodu dużej liczby pytań od oferentów przełożyliśmy otwarcie ofert na 23 kwietnia – mówi Paulina Jankowska z biura prasowego Grupy PKP.
Kolejarze wycenili prace na Centralnym na 22 mln zł. Obiecują, że po ich zakończeniu będzie czysto i bez smrodu. Pośrodku hali znajdą się przeszklone pawilony, a w nich kioski, kafejki i punkty informacji kolejowej. Na antresoli nad kasami ma się pojawić zagłębie kulinarne – tzw. food court (jak w galerii handlowej). Pod ziemią kolejarze obiecują schludne, renomowane sklepy, ale wcześniej muszą zakończyć wypowiadanie umów z najemcami punktów handlowych.
Centralny się opóźni, ale kolejarze próbują znaleźć pocieszenie. Według Pauliny Jankowskiej, dzisiaj zostaną otwarte oferty w przetargu na przebudowę Dworca Wschodniego. Powinno się to stać już 10 marca, ale PKP przesunęły termin z tego samego powodu co teraz, czyli pytań od oferentów.
Dworzec Wschodni został uznany przez Najwyższą Izbę Kontroli za jeden z najbardziej zaniedbanych w Polsce. Jak się zmieni po modernizacji? Kolejarze zapowiadają odnowienie hali głównej od strony ul. Kijowskiej, peronów dalekobieżnych, przejścia podziemnego i hali podmiejskiej od Lubelskiej. Szacowany koszt: 45 mln zł.
Umycie i przebudowa zaniedbanych dworców w największych miastach to element programu ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Do zarządu PKP został specjalnie do tego celu ściągnięty Jacek Prześluga, były prezes PKP InterCity. Do 2012 roku na polskie dworce zostanie wydane po raz pierwszy w historii 300 mln zł. PKP udało się podpisać umowy na dworce we Wrocławiu i w Katowicach. A Warszawa wciąż leży odłogiem.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.