Łamigłówka drugiej linii
Most Śląsko-Dąbrowski tylko dla komunikacji miejskiej? Auta na sąsiednich Gdańskim i Świętokrzyskim? Takie są pomysły ratusza na jazdę po stolicy podczas budowy metra w latach 2010 – 2013.
Szczegółowy plan zmian tras autobusowych i tramwajowych podczas kilkunastu etapów budowy drugiej linii metra jest gotowy. W przyszłym tygodniu ma go zaakceptować prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz w czasie narady w licznym gronie wicedyrektorów, prezesów i dyrektorów.
– Specjalny zespół przygotował projekt zmian tras z najmniejszymi detalami. Propozycje są daleko idące – przyznaje dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta. – Zanim plan wejdzie w życie, każdy pasażer będzie mógł nam zaproponować korekty, np. w Internecie – twierdzi.
Jak zapowiedział koordynator remontów Wiesław Witek, „przekładki” urządzeń podziemnych – m.in. pod Świętokrzyską – mają ruszyć już pod koniec kwietnia. Wykopy pod siedem stacji metra między rondem Daszyńskiego i Dw. Wileńskim zaczną się po wakacjach.
Ratusz trzyma szczegóły planu w tajemnicy. Jak udało nam się dowiedzieć, największe spory decydentów budzi pomysł całkowitego zamknięcia Trasy W-Z dla samochodów (tędy mają jeździć w czasie budowy metra tylko tramwaje i autobusy). Czy ratusz da aż takie przywileje komunikacji kosztem kierowców? Oficjalnej decyzji wciąż nie ma. Jeśli będzie na „tak”, przez most Śląsko-Dąbrowski pojadą m.in. podmiejskie linie autobusowe z Marek i Radzymina – np. 718, która dotrze do pętli obok pomnika Słowackiego na pl. Bankowym. ZTM przymierza się też, żeby puścić Trasą W-Z linię 500 wycofaną z mostu Gdańskiego, który ma być z kolei przeznaczony tylko dla tramwajów i aut.
Podczas budowy stacji metra Dw. Wileński zostanie wycofany ruch z ul. Targowej. Dlatego autobusy jadące w kierunku Bródna – np. linii 509 – będą skręcać w ul. ks. Kłopotowskiego, a dalej dotrą buspasem na Jagiellońskiej do skrzyżowania z al. „Solidarności”. W przeciwnym kierunku autobusy pojadą ul. Okrzei.
Od strony ronda Wiatraczna tramwaje dojadą Targową tylko do Dworca Wschodniego. Z trambuspasa na Trasie W-Z skręcą w lewo – na tymczasowy rozjazd – do Jagiellońskiej, dalej Ratuszową, Targową i 11 Listopada dojadą do ronda Żaba. Niestety, Tramwaje Warszawskie wciąż nie zaczęły budowy rozjazdów.
Co stanie się na lewym brzegu Wisły? Autobusy linii 150 i 159 przestaną kursować Towarową do pl. Zawiszy. Powstanie tymczasowy skręt z Towarowej w wąską ul. Kolejową. Tramwajów nie spotkamy między rondem ONZ a Skierniewicką – linia 8 pojedzie Wolską do Towarowej, a 10 przez al. Jana Pawła II.
Budowniczy metra zajmą też Świętokrzyską – praktycznie na całym odcinku między rondem ONZ a Nowym Światem. Większość linii kursujących Prostą i Świętokrzyską zostanie przesunięta na Grzybowską, która zamieni się w buspas.
Samochody dojeżdżające do posesji będą mogły tam się znaleźć, ale pod warunkiem zjazdu – w prawo lub w lewo – na najbliższym skrzyżowaniu (podobna organizacja ruchu obowiązywała na Kazimierzowskiej podczas budowy pierwszej linii).
Z Królewskiej autobusy mają zjechać na Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat, które podczas budowy drugiej linii zamienią się w ruchliwe arterie. Ratusz wyliczył, że liczba autobusów w godzinie szczytu wzrośnie tam z 52 do 68 w każdą stronę.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.