Wielkie korki na Bank(owym)
Wbrew zapowiedziom pl. Bankowy nie będzie od niedzieli całkiem zamknięty. Do 20 czerwca samochody dostaną po jednym pasie „z zawijasem“. Ale autobusy utkną tam z nimi w wielkim korku.
Komunikacyjne trzęsienie ziemi nadciąga. To efekt kolejnego etapu remontu Trasy W-Z za 125 mln zł. Od niedzieli znikną zwężenia ul. Wolskiej przy dawnym Pedecie (przeniosą się 200 metrów dalej: na skrzyżowanie Górczewskiej z Młynarską). Jednocześnie do remontu pójdzie newralgiczne skrzyżowanie w samym sercu miasta – pl. Bankowy.
Po pasie dla kierowców
Od 10 maja do 6 czerwca z al. Solidarności od strony Woli przez cały czas możliwy będzie tylko skręt w prawo, w stronę Ogrodu Saskiego. Nie przejedziemy al. Solidarności na wprost: zniknie dojazd do ul. Bielańskiej (autobusy kursujące przez most będą jeździły częściowo „pod prąd“ sąsiednią jezdnią al. Solidarności), a także zawrotka dla tramwajów między jezdniami al. Solidarności, obok Muzeum Niepodległości.
Do pl. Bankowego dojedziemy za to ul. Senatorską. Od 7 do 20 czerwca będzie odwrotnie: tramwajarze zamkną dla aut Senatorską, a odblokują dojazd do ul. Bielańskiej.
Do niedawna ratusz straszył całkowitym zamknięciem pl. Bankowego dla samochodów w relacji północ – południe, czyli między Andersa i Marszałkowską. Tędy miały jeździć tylko autobusy. Na szczęście tuż przed „godziną zero” decydenci nieoczekiwanie zmienili zdanie.
Auta zostaną wpuszczone na pl. Bankowy, ale tylko po jednym pasie w każdą stronę, więc i tak niewiele to da. Dodatkowe utrudnienie: od strony Andersa przejazd w stronę Ogrodu Saskiego będzie prowadził „zawijasem” po pasach przy urzędzie wojewódzkim.
– Według obliczeń, przy takiej organizacji ruchu przez pl. Bankowy będzie w stanie przejechać 800 aut na godzinę – mówi inżynier ruchu Janusz Galas. – Zdecydowanie zachęcam jednak kierowców samochodów do korzystania z objazdów. Wjazd na zakorkowany pl. Bankowy powinien być ostatecznością – przestrzega.
Wczoraj drogowcy malowali na Marszałkowskiej – całkiem bez sensu, bo w godzinach szczytu – nowe pasy ruchu, które mają zachęcić kierowców do ucieczki z Marszałkowskiej przed pl. Bankowym. Jadąc w stronę pl. Bankowego: na rondzie Dmowskiego znajdziemy dwa pasy do skrętu w lewo, przed Świętokrzyską wydzielony pas do skrętu w lewo i prawo, a przed Królewską – dwa pasy do lewoskrętu.
Jak wyznaczyć objazdy? Drogowcy stanęli przed misją niemożliwą. Z powodu remontu zamknięta jest Trasa W-Z (mogą nią jeździć tylko autobusy). Samochody nie mają też wjazdu na Krakowskie Przedmieście. Znaki wskażą więc kierowcom możliwość jazdy al. Jana Pawła II albo Krasińskich i Bonifraterską, które nie będą w stanie przyjąć tego ruchu. Inżynier Galas przyznał, że korki rozleją się po trasach odległych od pl. Bankowego: Wisłostradzie oraz trasach: Łazienkowskiej i AK.
Bus na saperskim moście
ZTM przygotował w związku z zamknięciem pl. Bankowego serię zmian (patrz ramka). Nowością jest linia autobusowa Z-3 kursująca między pl. Wilsona i stacją metra Politechnika po tymczasowym wiadukcie na ul. Andersa. W nocy z poniedziałku na wtorek odbyły się tu próby obciążeniowe z udziałem czterech 25-tonowych ciężarówek i autobusu. Wczoraj Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych otrzymał ekspertyzę: wiaduktem mogą jeździć autobusy, ale tylko krótkie: do 12 metrów. ZTM obiecuje, że w szczycie pojawią się co 6 minut.
– Pasażerowie kursujący z północy na południe wciąż powinni korzystać z metra – mówi dyrektor ZTM Leszek Ruta.Tramwaje Warszawskie wykorzystają remont pl. Bankowego do wymiany nieużywanych wówczas torów na łuku przy Ogrodzie Saskim.
Trzeci etap remontu Trasy W-Z będzie wymagał wyłączenia z ruchu tramwajów na ul. gen. Andersa i Marszałkowskiej między ul. Stawki i pl. Zbawiciela oraz w al. Solidarności między pl. Bankowym i al. Jana Pawła II.
Linie tramwajowe 4, 18, 26, 35 i 36 zostaną zawieszone. Linia 27 wróci na starą trasę: metro Marymont – cm. Wolski. Z kolei tramwaje 13, 19, 24 i 25 zmienią trasy. Oto szczegóły:13: Osiedle Górczewska – Kawęczyńska-Bazylika
19: Nowe Bemowo – Wyścigi
24: Gocławek – cm. Wolski
25: Żerań Wschodni – Banacha. Dodatkowo Zarząd Transportu Miejskiego uruchomi tramwajowe linie zastępcze o nietypowym oznakowaniu 76 i 78:
76: Osiedle Górczewska – Okęcie
78: Metro Młociny – Żerań FSO.
Oto zmiany tras linii autobusowych:
171: Torwar – Nowe Bemowo
410: Groty – Zachęta
520: Marysin – Koło
522: Wilanów – Znana
E-2: Wilanów – Nowe Bemowo
N11: Skarbka z Gór – Dw. Centralny
N21: Stara Miłosna – Dw. Centralny
N61: Struga – Dw. Centralny
N71: Wola Grzybowska – Dw. Centralny
Z-2: Dw. Wileński – Okopowa
ZTM uruchomi też autobusową linię zastępczą:
Z-3: metro Politechnika – pl. Wilsona.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.