Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Most i metro: próba druga

Konrad Majszyk 09-02-2009, ostatnia aktualizacja 10-02-2009 14:29

Ile zażyczą sobie firmy za budowę mostu Północnego? Będzie to wiadomo już we wtorek. O godz. 14 otwarcie ofert w powtórzonym przetargu. A o godz. 23.59 będzie już jasne, czy opóźni się drugi przetarg na II linię metra.

Stacja Powiśle mieści się w centralnej części II linii metra. Miała być gotowa na Euro 2012. Zostanie otwarta najwcześniej w 2013 roku
źródło: materiały prasowe
Stacja Powiśle mieści się w centralnej części II linii metra. Miała być gotowa na Euro 2012. Zostanie otwarta najwcześniej w 2013 roku

Pierwsze zamówienie dotyczy budowy trasy mostu między Wisłostradą i Modlińską. Zaproponowane przez wykonawców ceny poznamy dziś w siedzibie Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.

Pytania zalały most

– Datę otwarcia ofert przekładaliśmy już trzykrotnie z powodu ponad 1,5 tysiąca pytań do komisji przetargowej – wzdycha rzeczniczka ZMID Małgorzata Gajewska. – Wiosną planujemy podpisać umowę i wbić pierwszą łopatę – zapowiada.

Pierwsze samochody mają pojechać 830-metrową przeprawą między brzegiem Białołęki i Bielan w pierwszej połowie 2012 roku. Dotrzymanie tego nowego harmonogramu może być trudne. O drogowy kontrakt walczy dziesięć europejskich konsorcjów głodnych zleceń w czasie recesji. W branży już słychać opinie, że nie uda się rozstrzygnąć tego zamówienia bez protestów i skarg do Krajowej Izby Odwoławczej.

Dwa lata temu ratusz unieważnił przetarg na most Półocny, przygotowany w formule „projektuj i buduj” z powodu ceny. Najniższa oferta wyniosła 1,6 mld zł (miasto planowało wydać na ten cel 600 mln zł). Przy drugiej próbie władze miasta rozbiły inwestycję na dwa zlecenia: projekt został wykonany za prawie 16 mln zł przez pracownię Schuessler-Plan, a w przetargu na budowę dziś poznamy oferty.

Najnowszy kosztorys to 1,2 mld zł. Według ekspertów, firmy mogą zejść poniżej tej kwoty. Zdaniem Tomasza Krawczyka z firmy doradczej Scott Wilson, z powodu kryzysu zaostrza się walka na rynku, a to sprzyja spadkowi cen.

Ile za metro pod Wisłą

W cieniu powtórki na most Północny odbywa się drugi przetarg na drugą linię metra między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim. Zainteresowanie inwestycją sygnalizuje ponad 20 firm z Europy, Ameryki Północnej i Azji. Oferty mają zostać otwarte w poniedziałek o godz. 12. Czy nie powtórzy się jednak serial pytań znany z mostu Północnego? Do wczoraj było 675 pytań. Komisja przetargowa w Metrze pracuje prawie non-stop, odpowiadając na bieżąco. Termin ich składania mija jednak dziś o godz. 23.59.

– Otwarcie w poniedziałek jest aktualne. Jednak wszystko zależy od tego, czy w ostatniej chwili nie wpłyną pytania mające wpływ na specyfikację przetargową – wyjaśnia rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko.

Poprzedni przetarg został unieważniony w ubiegłym roku z powodu astronomicznych cen. Firmy chciały 6 mld zł. Miejski kosztorys wynosił 2,8 mld zł.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane