Bilety zdrożeją od sierpnia
To już pewne. Latem ceny biletów wzrosną o 33 proc. Za normalny zapłacimy 3,60 zł, a dobowy – 12 zł. Ocaleją 20-minutowe. Do 2014 roku czekają nas jeszcze dwie podwyżki.
Potwierdziły się nasze informacje o drastycznej podwyżce cen biletów. Ratusz oficjalnie przedstawił wczoraj projekt uchwały w tej sprawie, który kieruje do Rady Warszawy.
Podwyżka ma być wprowadzana w trzech etapach, z czego pierwszy przypada na 16 sierpnia. Na drugi poczekamy do 2013 roku, na trzeci – do 2014.
Rządząca miastem PO ma większość w Radzie Warszawy. Podwyżka jest więc przesądzona, przejdzie mimo sprzeciwu PiS i SLD. – Czemu podwyżka? Nie finansujemy rekordowych zakupów taboru z pieniędzy zrzucanych z kosmosu. Płacimy za nie z podatków, a tu wpływy zmalały – mówi wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. – W porównaniu z większością dużych miast w Polsce stolica oferuje dziś lepszą usługę za niższą cenę – twierdzi.
Jako pierwsi ujawniliśmy na początku kwietnia projekt drakońskiej podwyżki, którą Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił związkom zawodowym. Teraz ratusz wprowadził tylko niewielkie zmiany.
Pierwszy etap podwyżki jest w przypadku biletów jednorazowych i krótkookresowych bardziej dotkliwy, np. dobowe zdrożeją z 9 aż do 12 zł. Za 30--dniowy imienny na jedną strefę (dziś kosztuje 78 zł) już od sierpnia zapłacimy 90 zł. Obie ceny są wyższe od początkowo zapowiadanych.
W przypadku biletów długookresowych szczególnie trzeci etap podwyżki jest łagodniejszy od wersji zaproponowanej związkowcom (np. bilet 90-dniowy imienny kosztuje 280 zł, a nie 340 zł). Bilans jest jednak dla
pasażera niekorzystny. Np. bilet dobowy zdrożeje do 2014 r. o
100 proc. – z 9 do 18 zł, a jednorazowy o 85 proc., czyli z 2,80 do 5,20 zł.
Zawał serca może czekać użytkowników biletów na okaziciela.
90-dniowy na dwie strefy ma kosztować od 2014 roku aż 760 zł!
Dobra wiadomość: po fali protestów warszawiaków politycy ocalą popularne bilety 20-
-minutowe, których w Warszawie sprzedaje się 3,8 mln, czyli dwa razy więcej niż jednorazowych. W górę pójdzie jednak ich cena – z obecnych 2 na 2,60 zł w sierpniu (od 2014 roku 3,80 zł).
ZTM odpuścił też emerytom. Roczny bilet seniora – dla osób powyżej 65. roku życia – zdrożeje docelowo o 10 zł. Ekipa Hanny Gronkiewicz-Waltz planowała początkowo wywindowanie ich ceny o 38 zł.
Podwyżka to dla ratusza niepopularna decyzja, której pierwsza część spadnie na warszawiaków jeszcze przed jesiennymi wyborami parlamentarnymi. Władze tłumaczą ją kosztami utrzymania komunikacji, które
w tym roku mają sięgnąć 2 mld zł, z czego z biletów zwróci się tylko 30 proc.
Według prof. Wojciecha Suchorzewskiego z Politechniki Warszawskiej, to jeden z najniższych wskaźników zwrotu w Europie. Dzięki podwyżce wpływy z biletów mają pokryć 40 proc.
– ZTM poszedł po linii najmniejszego oporu. Nie szukał oszczędności u siebie, np. w ograniczeniu przywilejów biletowych dla pracowników albo wycofaniu autobusów dublujących się z metrem – mówi Robert Chwiałkowski ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji. – Nowe ceny zachęcą do korzystania z samochodu. Czteroosobowej rodzinie taniej będzie nawet pojechać z Mokotowa do centrum taksówką niż komunikacją – oblicza.
Żeby skłonić warszawiaków do komunikacji, ratusz stara się podwyższyć ceny za parkowanie. Te są jednak na razie zamrożone przez ustawę o drogach publicznych. Zmiana zapisów potrwa co najmniej rok.
aktualna cena w 2011 r. w 2013 r. w 2014 r.
normalny 2,80 3,60 4,40 5,20
dobowy 9,00 12,00 15,00 18,00
30-dniowy 78,00 90,00 100,00 112,00
90-dniowy 196,00 220,00 250,00 280,00
seniora 40,00 50,00 50,00 50,00
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.