Z radarów na parkingi
Wpływy z fotoradarów powinny być przeznaczone na budowę nowych parkingów – proponuje straż miejska. Drogowcy: – Nie tędy droga.
Straż miejska ma do dyspozycji dwa fotoradary, które... trzyma zamknięte w magazynie. Dlaczego? Od początku roku strażnicy czekają na rozporządzenie do znowelizowanej ustawy o ruchu drogowym. Bez niego kierowca może wyrzucić mandat za nadmierną prędkość do śmietnika.
Strażnicy chcą parkingów
Według rzecznika Ministerstwa Infrastruktury, do czasu wejścia rozporządzenia w życie upłyną jeszcze dwa, trzy miesiące. Strażnicy mają już pomysł, na co przeznaczyć pieniądze z mandatów, kiedy będą mogli używać fotoradarów.
– Proponuję, żeby trafiały na wyznaczanie nowych miejsc parkingowych – mówi komendant straży miejskiej Zbigniew Leszczyński. – Z naszych wyliczeń wynika, że nie potrzeba na to wielkich inwestycji. A kierowcy będą zadowoleni.
Straż miejska wysłała do Zarządu Dróg Miejskich listę proponowanych lokalizacji parkingów, m.in. przy Felińskiego, Krasińskiego, al. Stanów Zjednoczonych i Wołoskiej. – Na części tych ulic można urządzić zatoki postojowe małym kosztem, np. na zdewastowanym pasie zieleni – mówi naczelnik Wydziału Prewencji SM Grzegorz Staniszewski.
W 2010 r. na podstawie zarejestrowanych przez fotoradary wykroczeń strażnicy nałożyli na kierujących pojazdami ponad 14 tys. mandatów karnych na kwotę ponad 3,1 mln zł.
Co na to ZDM? – W centrum jesteśmy na „nie". Ale na obrzeżach miasta? Można to rozważyć. Ale i tak każdą lokalizację powinien rozpatrzyć miejski inżynier ruchu – mówi rzecznik ZDM Adam Sobieraj. – Np. wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych można by wytyczyć dodatkowe miejsca. Trzeba sprawdzić, czy parkujące auta nie będą wstrzymywały ruchu na buspasie.
– To pomysł, który pozostaje w sprzeczności z polityką transportową miasta – ocenia z kolei prof. Wojciech Suchorzewski. – Pieniądze z fotoradarów powinny być przeznaczone na zarządzanie ruchem i remonty ulic. Bo nowe miejsca parkingowe zachęcą do przyjazdu samochodem do centrum.
A może frezowanie?
Polityka parkingowa ratusza jest chaotyczna. Urzędnicy od lat wahają się w sprawie rozszerzenia strefy płatnego parkowania na Muranów. Z powodu kryzysu przepadły na razie plany budowy parkingów m.in. pod placami Trzech Krzyży i Bankowym.
– Może by wpływy z fotoradarów wydać na frezowanie ulic? W tym roku nasze wydatki na ten cel będą kilka razy niższe od ubiegłorocznych – podpowiada Adam Sobieraj.
Gdzie mogą powstać nowe parkingi
Wpływy z fotoradarów – np. rejestrujących kierowców na buspasie – straż miejska proponuje wykorzystać do sfinansowania budowy nowych miejsc parkingowych. Oto lista niektórych ewentualnych lokalizacji:
- al. Stanów Zjednoczonych 72 – propozycja dopuszczenia parkowania na chodniku
- Wołoska przed szpitalem – miejsca parkingowe kosztem zdewastowanej zieleni miejskiej
- Przybyszewskiego (Żeromskiego – Schroegera) – utworzenie zatok parkingowych w miejscu zieleni
- Szwoleżerów 10 – na znaku B-36 jest tabliczka „nie dotyczy CC i CD" (propozycja zdjęcia zakazu)
- Cieszkowskiego 1/3 – zatoki przy krawędzi jezdni kosztem chodnika i trawnika
- Przasnyska (Elbląska – Krasińskiego) – utwardzenie nawierzchni i budowa zatok na zdewastowanym pasie zieleni.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.