Konsekwentnie przełamana hegemonia
XII edycja Feliksów Warszawskich za ubiegły sezon to sukces teatru pozainstytucjonalnego. W dwóch kategoriach zwyciężył Teatr Konsekwentny.
Konkurs Feliksów od lat budzi sporo zastrzeżeń, posądzeń o zachowawczość jury i obracanie się w tym samym kręgu nominowanych i nagradzanych. W tym roku najwyraźniej jury postanowiło więc zaskoczyć wszystkich i przełamać hegemonię teatrów instytucjonalnych. – Większość z państwa tu zebranych pewnie nawet nie widziała naszego przedstawienia – mówiła Anna Smołowik nagrodzona za debiut w „Kompleksie Portnoya” zrealizowanym w Teatrze Konsekwentnym.
Nagroda dla Anny Smołowik jest w pełni zasłużona. Aktorka brawurowo wcieliła się bowiem w spektaklu Konsekwentnych w kilka różnych ról, dominując na scenie nawet głównego bohatera Aleksa Portnoya. Jednak jej zaskoczenie było niczym w porównaniu z odczuciami Aleksandry Popławskiej i Adama Sajnuka, którzy wygrali z tak pewnymi kandydatami do nagrody w kategorii reżyserii jak Jerzy Jarocki czy Iwan Wyrypajew.
Nagroda w wysokości 25 tysięcy to oszałamiająca suma dla teatru działającego od lat nieco na wariackich papierach, uzależniającego swój repertuar od kolejnych dotacji przyznawanych na konkretne projekty przez Biuro Kultury. – Możemy państwu obiecać, że te pieniądze, dla nas niewyobrażalnie wielkie, przeznaczymy na realizację kolejnego przedstawienia – mówiła Aleksandra Popławska. A Adam Sajnuk zadedykował Feliksa wszystkim teatrom niezależnym działającym w Warszawie.
Po tylu latach nagrody przyznawanej głównie w kręgu głównych publicznych scen stolicy, mamy wreszcie oczekiwany przełom i dostrzeżenie działalności warszawskiego offu. I nawet jeśli jury z czystej przekory wobec wszystkich krytyków zdecydowało się na tak zaskakujący werdykt – cieszmy się razem z Konsekwentnymi. Swoją działalnością w pełni na to zasłużyli.
Feliksy Warszawskie za sezon 2009/2010
Najlepsza reżyseria: Aleksandra Popławska i Adam Sajnuk za „Kompleks Portnoya” w Teatrze Konsekwentnym
Najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca: Ewa Konstancja Bułhak za rolę Gilety w „Księżniczce na opak wywróconej”
Najlepsza pierwszoplanowa rola męska: Borys Szyc za rolę Płatonowa w „Sztuce bez tytułu” w Teatrze Współczesnym
Najlepsza drugoplanowa rola kobieca: Dominika Kluźniak za rolę Saszy w „Sztuce bez tytułu” w Teatrze Współczesnym
Najlepsza drugoplanowa rola męska: Grzegorz Małecki za role Edka w „Tangu” w Teatrze Narodowym
Najlepszy debiut: Anna Smołowik za rolę Małpki w „Kompleksie Portnoya” w Teatrze Konsekwentnym
Nagroda specjalna Grupy Allianz za szczególne osiągnięcia w dziedzinie teatru: Waldemar Dąbrowski
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.