Czy pociągi Pendolino wjadą do Polski?
Jedyną ofertę w przetargu PKP Intercity na 20 pociągów dużych prędkości złożył francuski Alstom. Ale jest problem: spółka wciąż nie ma kredytu z EBI na ten zakup.
Pociągi o wyglądzie pocisków mają jeździć z prędkością od 160 do 230 km/godz. z Trójmiasta przez Warszawę do Katowic i Krakowa – po modernizowanej obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe trasie E-65.
Pociągi plus zaplecze
Za 20 pociągów Pendolino koncern Alstom zaproponował cenę netto 400 mln euro. Budowa zaplecza serwisowego na Olszynce Grochowskiej w Warszawie miałaby pochłonąć dodatkowych 30 mln euro.
– Zaoferowaliśmy PKP Intercity pociąg Nuovo Pendolino z tzw. wychylnym pudłem – mówi Nicolas Halamek z Alstom Transport. – Takie same sprzedaliśmy przewoźnikowi Cisalpino, który jeździ między Włochami i Szwajcarią – wyjaśnia.
Wychylne pudło to technologia, która pozwala pociągowi przechylać się na łukach. Na trasie z Warszawy do Gdańska dałoby to kilka minut zysku – w porównaniu z konwencjonalnym składem. Pociągi dla PKP Intercity powstałyby w większości we włoskich zakładach w Savigliano pod Turynem (to dawny Fiat Ferroviaria, który został przejęty przez Francuzów). W produkcję ma być też zaangażowana polska fabryka Alstomu, czyli dawny Konstal w Chorzowie.
– Spodziewaliśmy się wiekszej liczby zainteresowanych tym kontraktem – powiedziała tuż po otwraciu ofert wiceperezes PKP Intercity Katarzyna Zimnicka-Jankowska.
Wbrew zapowiedziom ofert nie złożyło aż trzech uczestników pierwszego etapu przetargu: włoski Ansaldo-Breda (w konsorcjum z polskim Newagiem Nowy Sącz), kanadyjski Bombardier (wspólnie z bydgoską PESĄ) ani niemiecki Siemens.
Podczas zakończonych w ubiegłym tygodniu targów InnoTrans w Berlinie przedstawiciele koncenów tłumaczyli „Rz”, że problem tkwi w niepewnym źródle finansowania inwestycji. Utknęły rozmowy Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie preferencyjnego kredytu, którego poręczeniem maiła być być wieloletnia umowa przewozowa z Ministerstwem Infrastruktury. Tę zablokował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Nie na nasze tory?
Przetarg ciągnie się od sierpnia 2008 r. Niektórzy eksperciwyradzą cofanie się z zakupu.
- Za tę samą cenę można kupić dwa razy więcej pociągów jeżdżących 160 km/godz., które będą dostosowane do stanu naszej infrastruktury i tańsze w obsłudze - mówi analityk rynku kolejowego Jakub Majewski. Obsługa techniczna każdego pociągu Pendolino dla Intercity przez 12 lat to ok. 13 mln euro. Dostawy miałyby się zacząć w 2013 roku.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.