Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Łamigłówka drugiej linii

Konrad Majszyk 09-02-2010, ostatnia aktualizacja 10-02-2010 21:29

Most Śląsko-Dąbrowski tylko dla komunikacji miejskiej? Auta na sąsiednich Gdańskim i Świętokrzyskim? Takie są pomysły ratusza na jazdę po stolicy podczas budowy metra w latach 2010 – 2013.

Skrzyżowanie ul. Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej
autor: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Skrzyżowanie ul. Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej

Szczegółowy plan zmian tras autobusowych i tramwajowych podczas kilkunastu etapów budowy drugiej linii metra jest gotowy. W przyszłym tygodniu ma go zaakceptować prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz w czasie narady w licznym gronie wicedyrektorów, prezesów i dyrektorów.

– Specjalny zespół przygotował projekt zmian tras z najmniejszymi detalami. Propozycje są daleko idące – przyznaje dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta. – Zanim plan wejdzie w życie, każdy pasażer będzie mógł nam zaproponować korekty, np. w Internecie – twierdzi.

Jak zapowiedział koordynator remontów Wiesław Witek, „przekładki” urządzeń podziemnych – m.in. pod Świętokrzyską – mają ruszyć już pod koniec kwietnia. Wykopy pod siedem stacji metra między rondem Daszyńskiego i Dw. Wileńskim zaczną się po wakacjach.

Ratusz trzyma szczegóły planu w tajemnicy. Jak udało nam się dowiedzieć, największe spory decydentów budzi pomysł całkowitego zamknięcia Trasy W-Z dla samochodów (tędy mają jeździć w czasie budowy metra tylko tramwaje i autobusy). Czy ratusz da aż takie przywileje komunikacji kosztem kierowców? Oficjalnej decyzji wciąż nie ma. Jeśli będzie na „tak”, przez most Śląsko-Dąbrowski pojadą m.in. podmiejskie linie autobusowe z Marek i Radzymina – np. 718, która dotrze do pętli obok pomnika Słowackiego na pl. Bankowym. ZTM przymierza się też, żeby puścić Trasą W-Z linię 500 wycofaną z mostu Gdańskiego, który ma być z kolei przeznaczony tylko dla tramwajów i aut.

Podczas budowy stacji metra Dw. Wileński zostanie wycofany ruch z ul. Targowej. Dlatego autobusy jadące w kierunku Bródna – np. linii 509 – będą skręcać w ul. ks. Kłopotowskiego, a dalej dotrą buspasem na Jagiellońskiej do skrzyżowania z al. „Solidarności”. W przeciwnym kierunku autobusy pojadą ul. Okrzei.

Od strony ronda Wiatraczna tramwaje dojadą Targową tylko do Dworca Wschodniego. Z trambuspasa na Trasie W-Z skręcą w lewo – na tymczasowy rozjazd – do Jagiellońskiej, dalej Ratuszową, Targową i 11 Listopada dojadą do ronda Żaba. Niestety, Tramwaje Warszawskie wciąż nie zaczęły budowy rozjazdów.

Co stanie się na lewym brzegu Wisły? Autobusy linii 150 i 159 przestaną kursować Towarową do pl. Zawiszy. Powstanie tymczasowy skręt z Towarowej w wąską ul. Kolejową. Tramwajów nie spotkamy między rondem ONZ a Skierniewicką – linia 8 pojedzie Wolską do Towarowej, a 10 przez al. Jana Pawła II.

Budowniczy metra zajmą też Świętokrzyską – praktycznie na całym odcinku między rondem ONZ a Nowym Światem. Większość linii kursujących Prostą i Świętokrzyską zostanie przesunięta na Grzybowską, która zamieni się w buspas.

Samochody dojeżdżające do posesji będą mogły tam się znaleźć, ale pod warunkiem zjazdu – w prawo lub w lewo – na najbliższym skrzyżowaniu (podobna organizacja ruchu obowiązywała na Kazimierzowskiej podczas budowy pierwszej linii).

Z Królewskiej autobusy mają zjechać na Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat, które podczas budowy drugiej linii zamienią się w ruchliwe arterie. Ratusz wyliczył, że liczba autobusów w godzinie szczytu wzrośnie tam z 52 do 68 w każdą stronę.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane