Cała makabra miłości
Premiera „Polowania na łosia” w Teatrze Narodowym już w sobotę. Autor Michał Walczak i reżyser Igor Gorzkowski opowiadają „ŻW” o mrocznych odcieniach komedii romantycznej.
Polowanie na łosia” to czarna komedia. – Perwersyjna i groteskowa – jak przyznaje Michał Walczak – ale jednak romantyczna, przestrzegająca wszystkich reguł gatunku. Jest młoda para na progu nowego życia, jest mroczny antagonista z przeszłości, szurnięci rodzice, mnóstwo zwrotów akcji i happy end. Mój wkład w gatunek polega na dorzuceniu szczypty makabry.
Młoda para to Konrad (Bartłomiej Bobrowski) i Elizka (Kinga Ilgner), szykujący się do oficjalnej wizyty jej rodziców, w trakcie której chcą ogłosić swoje zaręczyny. Mrocznym antagonistą jest pierwszy ważny mężczyzna w życiu Elizki – psychiatra Past, który w najmniej dogodnej chwili puka do ich drzwi.
– W tym momencie tekst zabarwia się rzeczywiście na czarno – żartuje Igor Gorzkowski. – Pojawia się i krew, i mózg. Para głównych bohaterów wielokrotnie próbuje zabić Pasta, a on uparcie pozostaje przy życiu. Od realizmu przechodzimy do historii metaforycznej.
Past, grany przez Krzysztofa Wakulińskiego, usiłuje odgrzebać dawne uczucia. Pojawia się jak trup z szafy, przypominając Elizce o wstydliwie przemilczanej przed Konradem przeszłości.– Rola Pasta jest podwójna – tłumaczy Walczak. Poddaje próbie bohaterów rytuału małżeńskiego, ale jest też barankiem ofiarnym, koniecznym okrucieństwem, które zamknie rytualny cykl.
Walczak, znany przede wszystkim jako autor takich dramatów jak „Piaskownica” czy „Pierwszy raz”, jest również reżyserem. Igorowi Gorzkowskiemu zostawił jednak wolną rękę, jeśli chodzi o przygotowanie reżyserskie tekstu na scenie.– To w tym tekście jest najciekawsze: styl, ironia i wrażliwość Michała, które są mi bliskie – mówi Gorzkowski. – Obaj jesteśmy z tego samego pokolenia, razem studiowaliśmy na Akademii Teatralnej i pewne inspiracje pozostają dla nas wspólne do tej pory.
W przypadku Walczaka efekty tych inspiracji będzie można oglądać nie tylko na scenie Narodowego. W Laboratorium Dramatu jego sztukę „Biedny Ja. Suka i Jej Nowy Koleś” (premiera 24 kwietnia) przygotowuje Piotr Jędrzejas. Będzie to kolejne – po „Polowaniu na łosia” – podejście Walczaka do jednego z jego ulubionych tematów: związków męsko-damskich w świecie konsumpcji.
„Polowanie na łosia”, reż. Igor Gorzkowski, Teatr Narodowy, Scena Studio, ul. Wierzbowa 3, tel. 022 692 08 07, premiera: sobota (18.04.), spektakle: niedziela (19.04.), godz. 19.30
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.