Bilet aglomeracyjny – sukces, ale co dalej?
Po rozszerzeniu wspólnego biletu lawinowo rośnie liczba sprzedawanych kart miejskich. Szwedzki ekspert Bertil Hylen radzi: – Idźcie za ciosem i rozbudowujcie tę usługę.
Z miejskim biletem od stycznia możemy jeździć pociągami Kolei Mazowieckich, Szybkiej Kolei Miejskiej i Warszawskiej Kolei Dojazdowej do 69 stacji na terenie Warszawy i daleko poza jej granicami.
W lutym tego roku ZTM sprzedał prawie 450 tys. biletów 30- i 90-dniowych na kartach miejskich za 34,4 mln zł. Dla porównania: w lutym 2008 roku było to zaledwie 428 tys. za 29,8 mln zł. Zarząd Transportu Miejskiego upatruje przyczyn wzrostu m.in. w bilecie aglomeracyjnym.
Boom nastąpił też w biletach kartonikowych. Porównując luty 2008 i 2009 roku, ich sprzedaż wzrosła o 981 tys., a przychody o 2,5 mln zł. ZTM nie podaje jednak, ile z nich przypada na bilety dobowe, 3- i 7-dniowe (pociągami można jeździć tylko z takimi „kartonikami”).
– Pod względem udogodnień dla pasażerów Polska zmarnowała kilkanaście lat. Wspólny bilet w Warszawie to nieliczny przykład nowoczesnego produktu dla pasażera – przekonywał prezes Mennicy Polskiej Tadeusz Steckiewicz podczas seminarium „Transport zrównoważony”.
Dobry humor dyskutantom popsuł Bertil Hylen z VTI, czyli Szwedzkiego Instytutu Dróg i Transportu. Według niego, na jednym nośniku powinny być kodowane bilety umożliwiające poruszanie się po całym kraju, a docelowo także poza granicami (można tak dojechać np. ze Szwecji do Danii).
Naukowiec zaprezentował szwedzki bilet intermodalny, który umożliwia podróże z przesiadkami w pociągach, autobusach i promach 41 przewoźników.Dyrektor ZTM Leszek Ruta miał pomysł wytyczenia trzeciej strefy – do Mińska Mazowieckiego, Karczewa, Grodziska Maz. i Nowego Dworu Maz. Na razie Kolejom Mazowieckim brakuje taboru, parkingów przy stacjach itd.– Trwają analizy. Decyzja nie została podjęta – mówi rzecznik ZTM Igor Krajnow.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.