Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Wcisnąć wagon do tunelu

Konrad Majszyk 12-08-2008, ostatnia aktualizacja 13-08-2008 22:07

300 mln zł wydali kolejarze na remont tunelu i pociągi, które... się w nim nie mieszczą. Teraz planują desperacką próbę przejazdu.

Stanisław Bareja by tego lepiej nie wymyślił. Supernowoczesne piętrowe pociągi Bombardiera – tzw. push-pull – kupił za 250 mln zł urząd marszałkowski dla Kolei Mazowieckich. Od września powinny wyjechać na tory. Miało być jak w Rzymie, Amsterdamie czy Berlinie, gdzie jeżdżą podobne składy. Ale nie będzie.

W latach 2006 i 2007 podmiejską część tunelu średnicowego wyremontowały za 50 mln zł Polskie Linie Kolejowe. Tunel miał spełniać europejskie standardy. Tuż przed wjazdem pociągów okazał się... za niski.

Kolejowy szczyt absurdu

Jak wytykał wczoraj Czesław Sulima z zarządu Kolei Mazowieckich, nie na całym podziemnym odcinku między dachem wagonu i siecią trakcyjną została zachowana przewidziana przepisami minimalna odległość 20 cm. W trzech miejscach jest tam tylko 13,7 cm. To oznacza ryzyko, że pociąg do tunelu wjedzie, ale się z niego nie wydostanie. Wystarczy odkształcenie się jednego z elementów pod wpływem temperatury i... wagony utkną.

– W wyniku remontu tunel się nie obniżył. Ma od 4,92 do 5,58 metra – upiera się zastępca dyrektora regionalnego oddziału PLK Jerzy Janeczek. Według niego, winne są Koleje Mazowieckie, ponieważ przy zakupie taboru nie zwróciły się nawet z pytaniem, czy pociąg się zmieści. Dlaczego? Jak usłyszeliśmy, nikomu nie przyszło nawet do głowy, że może być za nisko.

– Te pociągi spełniają uniwersalne międzynarodowe parametry. Jeżdżą w całej Europie, Izraelu i Algierii. Tylko w Polsce, w centrum stolicy, nie mieszczą się w tunelu – irytuje się Sulima z Kolei Mazowieckich.

Prezes PLK Krzysztof Celiński przyznał się dziennikarzom, że w czasie remontu wykonawca natrafił na popękane betonowe płyty. Zamiast je zdemontować, zalał betonem i na nich ułożył tory. To znaczyłoby, że tunel jednak się obniżył.

Mogą polecieć głowy

Kto jest winien zmarnowania ponad 300 mln zł, częściowo z dotacji UE? Jak usłyszeliśmy, trwają już ustalenia na poziomie ministerstw. Stawką są dymisje na wysokim szczeblu, a nawet odebranie dotacji z Brukseli.

Co zrobić z pociągami i tunelem? W nocy z poniedziałku na wtorek kolejarze zapowiadają próbę przejazdu – z minimalną prędkością i z kamerą na dachu. Jeśli się uda, planują zwrócić się do Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa o opinię w sprawie kursowania piętrusów mimo niezachowania minimalnej odległości między wagonem a stropem tunelu. Jeśli się nie uda, pociągi będą kursowały po torach dalekobieżnych do Siedlec, Radomia i Ostrołęki – omijając stacje Ochota, Śródmieście, Powiśle i Stadion.

Stolica pełna „bareizmów”

∑ Za niski tunel pod rondem Zesłańców. Przebudowa skrzyżowania kosztowała 98,5 mln zł. Za tę kwotę powstał w latach 2001 – 2003 tunel do skrętu z Al. Jerozolimskich w al. Prymasa – wzdłuż obwodnicy – za niski dla ciężarówek.

∑ Zbyt głośne tory w Al. Jerozolimskich. Ponad 200 mln zł kosztowało w 2007 roku wyciszenie torów w Al. Jerozolimskich (wraz z taborem). Dzisiaj na wiadukcie mostu Poniatowskiego tramwaje dudnią ponad 60 decybeli – głośniej niż przed remontem.

∑ Tunel wzdłuż Wisły, a nie w poprzek. 220 mln zł kosztował otwarty w 2003 roku tunel Wisłostrady. W potrzebującej mostów stolicy powstał przejazd wzdłuż rzeki, który nie rozwiązał żadnego problemu komunikacyjnego.

∑ Ćwierć wieku z jedną linią metra. Tempo budowy to wstydliwy rekord świata. Przez 25 lat powstały zaskakujące przyjezdnych stacje z dala od skrzyżowań, a nie pod nimi – np. Ratusz-Arsenał.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane