Razem uczcijmy Okrągły Stół i wolne wybory ’89
Chcemy, by młodzi dowiedzieli się, że my też mieliśmy swój wielki zryw narodowy – mówią organizatorzy obchodów 20. rocznicy polskiej wolności 4 czerwca.
Dziś, w rocznicę rozpoczęcia obrad Okrągłego Stołu, czyli 6 lutego, rusza inicjatywa „RAZEM ’89”. Przyłączyło się do niej już wiele organizacji, m.in. Fundacja Batorego, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Dom Spotkań z Historią, Polska Akcja Humanitarna, Fundacja Ośrodka Karta, KIK Warszawa.
Okrągły Stół nie króla Artura
– 20-lecie Okrągłego Stołu i wolnych wyborów 4 czerwca to wielkie obywatelskie święto – mówi Anna Krzyżanowska z „RAZEM ’89”. – Chcemy przekazać treści wolnościowe bez patosu. Możecie się do nas przyłączyć. Czekamy na organizacje, ale też szkoły, gminy, firmy i osoby prywatne.
Skąd pomysł na połączenie sił i huczne świętowanie 20-lecia demokracji?– Przeprowadziliśmy wiele rozmów z młodymi ludźmi i dla nich rok 1989 nic nie znaczy – mówi Krzyżanowska. – Okrągły stół kojarzy im się z królem Arturem. Dlatego chcemy pokazać właśnie młodzieży pozytywne wartości, jakie wiążą się z tą datą.
Kampania chce stawiać na nowoczesne obchody. Planuje poważne debaty, spotkania z uczestnikami i historykami, ale także koncerty, programy artystyczne. Miejscem łączącym wszystkich, którzy chcą zorganizować jakieś rocznicowe wydarzenie, stanie się strona internetowa www.razem89.pl. Będzie na niej działało kalendarium, do którego każdy organizator może dopisać swoją imprezę.
– Każdy może uczcić rocznicę, jak chce – mówi Szymon Gutkowski z projektu „Polska – Inicjatywa RAZEM ’89”. – Działamy jednak pod wspólnym szyldem i ze wspólnym przesłaniem na ten rok: RAZEM! Razem jesteśmy bardziej słyszani.
Jak rocznica powstania
Wzorem dla organizatorów są obchody rocznic Powstania Warszawskiego czy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.
– W czasie finału imprezy Jurka Owsiaka każdy ma ochotę chodzić z serduszkiem. Chcemy, żeby 4 czerwca każdy popierał obchody: przypiął znaczek, założył koszulkę – mówi Krzyżanowska. – Młodzież lubi się angażować w takie akcje jak „Wolny Tybet” czy „Wolna Białoruś”. Chcemy, żeby pamiętała, że my też mieliśmy taki wielki zryw narodowy.
Ludzie zaangażowani w kampanię to na co dzień m.in. dyrektorzy agencji reklamowych i ośrodków badań opinii publicznej. Są autorami jednej z największych kampanii społecznych ostatnich lat „21pazdziernika.pl – Zmień kraj, idź na wybory w 2007 roku”. Przy „RAZEM ’89” zapowiadają jeszcze większy rozmach.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.