Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Testy na prawo jazdy będą trudniejsze

Agata Łukaszewicz 28-03-2011, ostatnia aktualizacja 29-03-2011 12:33

Nowe egzaminy będą obowiązywały od lutego 2012 r., a symulatory poprawią bezpieczeństwo. Nie będzie czasu na poprawianie odpowiedzi.

Zmiany mają na celu poprawę jakości szkolenia kierowców
autor: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Zmiany mają na celu poprawę jakości szkolenia kierowców

Pytania generowane w czasie rzeczywistym ujęte w testy jednokrotnego wyboru – tak ma wyglądać już wkrótce test na prawo jazdy (wszystkich kategorii). Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad rozporządzeniem, w którym przesądzi o szczegółach.

– Dzięki zmianom kierowca, który go zaliczy, będzie na drodze bezpieczniejszy – mówi Andrzej Bogdanowicz, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury.

– Dzisiejsze testy się już zużyły – przekonuje Tomasz Matuszewski z warszawskiego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego. Podaje przykład krzyżówek, które kilkakrotnie pojawiają się w testowych pytaniach. – Egzaminowany ma 25 minut, by przeanalizować, która odpowiedź jest prawidłowa i jak się w danej sytuacji zachować. A na drodze decyzję trzeba podjąć w kilka sekund – tłumaczy potrzebę zmian. – Statyczny test od dawna nie odzwierciedla realizmu drogi.

Już zimą przyszłego roku pytania zaczną się pojawiać na ekranie jedno po drugim. Odpowiedzi będą konkretne (tak lub nie), bez szansy na powrót do wcześniejszego pytania i poprawienie odpowiedzi. Zakres pytań stanowiących bazę się nie zmieni.

– Nie ma tu możliwości manewru – mówi Jędrzej Wasyłkowski, specjalista od bezpieczeństwa ruchu drogowego. I wylicza tematy obowiązkowe: zasady ruchu, technika kierowania, czynności kontrolno-obsługowe oraz przepisy administracyjno-porządkowe.

Poprawa jakości szkolenia cieszy też Henryka Radomskiego, prezesa Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów. – Na kursach kandydaci muszą nauczyć się przepisów i je rozumieć, a nie wykuć na pamięć kilkanaście obowiązujących testów – mówi .

 

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane