Most bez trakcji, Białołęka bez torów
Przetarg na trakcję tramwajową na moście Północnym się przeciąga. Brakuje taboru dwukierunkowego. Zagrożona jest linia do ul. Mehoffera na Tarchominie
Ponad cztery kilometry Trasy Mostu Północnego między Młocinami i Modlińską za 1,2 mld zł są gotowe. Konsorcjum Pol-Aqua gromadzi dokumentację potrzebną do wniosku o pozwolenie na użytkowanie. Dokument ma zostać złożony do nadzoru budowlanego w lutym. Według wiceprezydenta Warszawy Jacka Wojciechowicza most powinien zostać otwarty w marcu. Ale bez części tramwajowej.
Most bez torów
– Pozwolenie na użytkowanie nie obejmie linii tramwajowej. Bo prace przy budowie torowiska na Trasie Mostu Północnego potrwają do końca czerwca – mówi rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych Małgorzata Gajewska.
Dlatego w chwili otwarcia mostu Północnego jedna trzecia przeprawy pozostanie niewykorzystana. Na dodatek – nawet już po ułożeniu torów – zabraknie trakcji elektrycznej. To zadanie inwestycyjne ratusz przewidział do realizacji dla Tramwajów Warszawskich. A spółka nawet nie rozstrzygnęła przetargu.
– Elektryfikacją torów na Trasie Mostu Północnego zainteresowanych jest sześć firm – mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka. – W ciągu najbliższych dni odbędzie się aukcja elektroniczna. Umowę planujemy podpisać w lutym. Wykonawca dostanie na wykonanie zadania dziesięć miesięcy – zapowiada.
To znaczy, że tramwaje będą mogły wjechać na most Północny dopiero na przełomie 2012 i 2013 r.! Do tego czasu nowa przeprawa będzie zachętą do przejazdu z Białołęki na Bielany wyłącznie samochodem.
Zawrotka w miejscu
Jest jeszcze jeden problem: co najmniej do 2014 r. tramwaje z Młocin będą kończyły trasę za mostem Północnym przy ul. Myśliborskiej – bez klasycznej pętli. I powinny „zawracać w miejscu". Jak? Potrzebne są tramwaje dwukierunkowe: z kabiną motorniczego z przodu i z tyłu składu oraz drzwiami z obu stron. Takie pojazdy jeżdżą m.in. we Wrocławiu i w Krakowie, a także w miastach w Niemczech, we Francji i w USA.
Tramwaje Warszawskie ustaliły z bydgoską PESĄ, żeby sześć z zamówionych 186 tramwajów Swing za 1,5 mld zł wyprodukować w wersji dwukierunkowej. Jak ustaliliśmy, zaawansowane są prace nad zakupem kolejnych.
– Dopinamy specyfikację przetargową. Na przełomie lutego i marca ogłosimy przetarg na 30 tramwajów dwukierunkowych – mówi Michał Powałka z Tramwajów Warszawskich.
Tramwaj na Tarchomin
Dlaczego tramwaj na moście Północnym powstaje w tak dziwaczny sposób – z umową na trakcje podpisywaną o rok za późno i bez pętli do zawracania? Ratusz chciał, żeby tory na moście zostały zbudowane do końca 2011 r. jednocześnie z linią prowadzącą w głąb Tarchomina – wzdłuż ul. Światowida do Winnicy. Inwestycję storpedowali jednak mieszkańcy osiedla Winnica, którzy nie chcieli ani torów, ani pętli obok swoich domów. W efekcie Zarząd Transportu Miejskiego skrócił inwestycję do ul. Mehoffera i wystąpił o nową decyzję środowiskową.
– Raport środowiskowy jest gotowy. Złożyliśmy go do Biura Ochrony Środowiska – wyjaśnia rzecznik ZTM Igor Krajnow. Ale według naszych informacji dokument ma zostać znów oprotestowany. Tramwaj na Tarchomin dojedzie zatem najwcześniej w 2014 r. Przejazd z pętli z ul. Mehoffera do metra Młociny wyniesie 14 minut.
I stąd w 18 minut dojedziemy metrem do centrum.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.