GremiMedia S.A.
Szanowny czytelniku
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Klikają przycisk "Przejdź do serwisu" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Gremi Media SA, podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANYCH PARTNERÓW GM.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Gremi Media SA (dalej: "GM") z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 51, 00-838 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy Sąd Gospodarczy XII Wydział Rejestrowy pod numerem KRS: 0000660475

podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM - lista tutaj
ZAUFANI PARTNERZY - lista tutaj
Cele przetwarzania danych
  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wybór podstawowych reklam
  3. Tworzenie profilu spersonalizowanych reklam
  4. Wybór spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profilu spersonalizowanych treści
  6. Wybór spersonalizowanych treści
  7. Pomiar wydajności reklam
  8. Pomiar wydajności treści
  9. Stosowanie badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców
  10. Opracowywanie i ulepszanie produktów
Podstawy prawne przetwarzania danych
  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANI PARTNERZY GM, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (kliknij, aby zarządzać zgodą). Inne prawa osoby, której dane dotyczą - lista tutaj
Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj

Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych.
* Do profilowania wykorzystywane będą min. następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, a także inne podobne informacje.

Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Maszyniści na wymarciu

Piotr Szymaniak 26-01-2011, ostatnia aktualizacja 27-01-2011 11:54

Wkrótce na długich trasach zabraknie maszynistów – alarmują kolejowi związkowcy. Średni wiek pracujących przekracza 50 lat. Odchodzą na emeryturę albo do Kolei Mazowieckich i SKM. InterCity już szuka 80.

Intercity
autor: Szymon Łaszewski
źródło: Fotorzepa
Intercity

Pięciu maszynistów z PKP InterCity już złożyło podania o przyjęcie do pracy – mówi Tadeusz Płoński ze stołecznej Szybkiej Kolei Miejskiej. – To doświadczeni ludzie, którzy nie muszą przechodzić kosztownego szkolenia. Gdy nasze pociągi zaczną jeździć na lotnisko, z otwartymi ramionami przyjmiemy kolejnych 15 – zapowiada.

Koleje Mazowieckie zatrudniły dziesięciu pomocników maszynistów z InterCity. – Dobry pomocnik bardzo szybko jest w stanie podejść do egzaminu na maszynistę bez kosztownego szkolenia – wyjaśnia Donata Nowakowska, rzeczniczka KM.

Szkolenie maszynisty trwa od 18 do 24 miesięcy. W tym czasie przewoźnik musi płacić kandydatowi pensję, nie mając z niego pożytku. Bardziej więc opłaca się zatrudnić maszynistę z uprawnieniami.

Nie chcą daleko jeździć

Dlaczego maszyniści odchodzą z InterCity? Spółka zmieniła regulamin wynagrodzeń, ryczałtując tzw. dodatek kilometrowy. – W rezultacie pensje tych, którzy jeździli na krótkich trasach, nieznacznie wzrosły. Natomiast maszynistom z Warszawy, Krakowa, Katowic i Poznania, którzy często jeździli w dalekie kursy, pensje zmniejszyły się radykalnie – tłumaczy Krzysztof Ciećka, wiceprezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce (ZZM).

O ile? Niektórym nawet o 1 – 1,2 zł (przy zarobkach 4 – 5 tys. zł). Tymczasem w SKM maszynista zarabia ponad 5 tys. brutto, a jego pensja jest stabilna. – Na kolei jest mała podstawa i wiele dodatków. U nas odwrotnie – tłumaczy Tadeusz Płoński.

Problem jest poważny, bo średnia wieku maszynisty w InterCity przekracza 50 lat. Część z nich może przejść na emeryturę w wieku 55 lat. – Pasażerowie narzekają, że pociągi dalekobieżne przyjeżdżają spóźnione. Niedługo nie przyjadą wcale, bo nie będzie miał ich kto przyprowadzić. Albo w kabinie usiądzie młody, niedoświadczony maszynista – alarmuje Leszek Miętek, szef ZZM.

Młodzi się nie garną

Wtóruje mu Zbigniew Chałas, dyrektor Zespołu Szkół im. S. Wysockiego (dawnej “kolejówki”), do której we wrześniu przyszło 60 nowych uczniów. – Sytuacja jest dramatyczna, tymczasem rodzice odradzają dzieciom ten zawód, strasząc kiepskimi perspektywami na kolei. A przecież maszyniści nie mają żadnego problemu ze znalezieniem pracy. Koleje Mazowieckie, by pozyskać kadrę, objęły patronatem całe klasy kolejowe. Zapewniają uczniom praktyki, a po szkole zatrudnienie. W InterCity sytuacja jest coraz gorsza. – W listopadzie w ramach Programu Dobrowolnych Odejść (PDO) rozstano się z grupą ok. 40-letnich maszynistów. Dostali po 25 tys. zł odprawy. Następnego dnia już pracowali u konkurencji, a InterCity miesiąc później ogłosiło nabór na maszynistów i pomocników – twierdzi Krzysztof Ciećka.

– Maszyniści, którzy odeszli ze spółki w ramach programu, posiadali uprawnienia do emerytury pomostowej lub w wyniku corocznych obowiązkowych badań utracili prawo do wykonywania pracy na stanowisku maszynisty z powodów zdrowotnych – ripostuje Małgorzata Sitkowska, rzeczniczka prasowa InterCity.

Sitkowska przyznaje, że spółka planuje zatrudnić w 2011 roku do 80 maszynistów, w tym również pomocników, ale zapewnia, że realizowanie rozkładu nie jest zagrożone.

Jednak od 1 marca spółka planuje ograniczyć liczbę połączeń. Według przewoźnika, z powodu braków taborowych.

– Dyskutujemy nad zmniejszeniem częstotliwości kursowania 29 pociągów. Ale podkreślam: nie jest to spowodowane brakiem maszynistów – podkreśla Sitkowska.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane