Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Żonglerka, czyli sprawność umysłu

tr 01-10-2010, ostatnia aktualizacja 17-03-2011 18:16

Żonglowanie piłkami lub maczugami, chodzenie po linie, triki z cyrkowymi talerzami, jazda na monocyklu, elementy klaunady. Zabawa? Nie tylko. To również metoda całościowego wspierania rozwoju dzieci, zarówno fizycznego, jak i intelektualnego.

autor: Dariusz Gorajski
źródło: Fotorzepa

– Pedagogika cyrku to nowoczesna, doceniana na świecie metoda dydaktyczna, wykorzystująca zabawę jako sposób przekazywania dzieciom wiedzy i rozwijania ich umiejętności – mówi Piotr Woźniak, członek grupy Sweet Team, skupiającej artystów sztuki cyrkowej i sztuki ulicy. – Ćwiczenia cyrkowe wyrabiają właściwą postawę ciała i poprawiają refleks, ale przede wszystkim koordynują pracę obu półkul mózgowych. Ma to niebagatelny wpływ na rozwój intelektualny dziecka i osiągane przez nie wyniki w nauce.

A organizatorzy warsztatów cyrkowych w Fundacji Sto Pociech (ul. Freta 20/24a, tel. 22 887 05 55) dodają – pedagogika cyrku wspiera budowanie poczucia własnej wartości i wyjątkowości, identyfikację swojego miejsca w grupie, rozwija współpracę i zdolności interpersonalne. Techniki cyrkowe są tylko środkiem, zachętą, pewnym wabikiem dla dzieci, które, nieświadome realizacji prawdziwych celów angażują się w działania niemalże bez reszty.

I zapraszają chętnych (w wieku od 6 do 8 lat) do udziału w grupie cyrkowej, prowadzonej przez Ewę Stasieło, absolwentkę wielu warsztatów z zakresu pedagogiki cyrku oraz pedagogiki zabawy. Pierwsze zajęcia pod jej kierunkiem odbędą się w środę (6.10, godz. 17 – 18.30). Następne z cyklu ośmiu spotkań zaplanowano w kolejne środy, a ich koszt wynosi 200 zł. Chęć udziału w warsztatach należy zgłosić przez e-mail na adres: ewa_stasielo@tlen.pl.

Rodzice młodszych dzieci także mają okazję, by sprawdzić jak wiele radości sprawią ich pociechom cyrkowe zabawy. Wystarczy, że zarezerwują miejsce na spotkaniu z cyklu Teatranki, odbywające się w Instytucie Teatralnym (ul. Jazdów 1, tel. 22 501 70 25, bilet rodzinny: 40 zł) w niedzielę (24.10). Pierwsze doświadczenia z żonglerskimi akcesoriami – zabawy piłeczkami, talerzami, flowerstickami i chustą klanza – czekają tu nawet na dwuletnie maluchy. Ich nieco starsi koledzy (dzieci w wieku od 4 do 6 lat) poznają m.in. podstawy żonglerki i spróbują chodzenia po linie.

Korzyści, jakie odnieść mogą dzieci z właściwie dobranych ćwiczeń i zabaw ruchowych doceniają także organizatorzy warsztatów „Wie prawa, co pomyśli lewa” w Pracowni Oświatowo-Wydawniczej Punctum (ul. Żurawia 43). Wychodząc z założenia, że „ruch jest naturalną potrzebą każdego organizmu i jednocześnie warunkiem skutecznego funkcjonowania psychicznego, zwłaszcza myślenia” zapraszają do udziału w cyklu 12 warsztatów integracji obu półkul za pomocą ruchu i ćwiczeń dzieci w wieku od 7 do 12 lat.

Przewidziane w ich trakcie zabawy zwiększą ilości połączeń nerwowych między prawą i lewą półkulą mózgową, usprawniając tym samym działanie umysłu dziecka. W efekcie poprawi się jego widzenie i słyszenie, a także czytanie, pisanie, myślenie i zapamiętywanie. Pierwsze, bezpłatne, pokazowe spotkanie odbędzie się w czwartek (14.10, godz. 17.30 – 18.30). Koszt kursu wynosi 300 zł, a pojedynczych zajęć – 30 zł. Zapisy: tel. 784 684 533.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane