Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Euroobietnice i rzeczywistość

Robert Biskupski, Konrad Majszyk 13-10-2011, ostatnia aktualizacja 14-10-2011 01:53

Choć przygotowania Warszawy do Euro 2012 oceniono dobrze, to daleko nam do realizacji świetlanych planów sprzed czterech lat.

Michel Platini  (z prawej),  Hanna Gronkiewicz-Waltz  i minister sportu Adam Giersz podczas wczorajszego spotkania  na Stadionie Narodowym
autor: Nowak Piotr
źródło: Fotorzepa
Michel Platini (z prawej), Hanna Gronkiewicz-Waltz i minister sportu Adam Giersz podczas wczorajszego spotkania na Stadionie Narodowym

W kwietniu 2007 r. szef UEFA Michel Platini w Cardiff wylosował Polskę i Ukrainę jako organizatorów ME. W ciągu kolejnych miesięcy prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz obiecała m.in. obwodnicę Pragi i drugą linię metra, marszałek Mazowsza Adam Struzik kolej z podziemną stacją na lotnisku w Modlinie, a minister infrastruktury Cezary Grabarczyk autostradę A2 z Łodzi do Warszawy. Żadna z tych inwestycji nie będzie gotowa na Euro 2012.

A co się udało na Euro 2012?

Stadion Narodowy. Ma być oddany pod koniec listopada i nic nie zapowiada kolejnego opóźnienia.

Lotnisko Chopina. Według UEFA, jest najlepiej przygotowane do Euro 2012 spośród wszystkich lotnisk w Polsce i na Ukrainie.

Łącznik kolejowy, który zapewni przejazd z lotniska na Stadion Narodowy budowany przez PKP PLK za 234 mln zł. Pociągi mają ruszyć wiosną przyszłego roku.

Wymiana taboru. MZA dostaną do Euro 168 niskopodłogowców za 216 mln zł. Tramwaje Warszawskie zamówiły 186 składów Swing za 1,5 mld zł. SKM zamówiła 13 pociągów Elf za 299 mln zł i wyleasingowała sześć zestawów 35WE za 201 mln zł. Co się nie udało?

Miejsca dla kibiców w akademikach. Nie zgodziła się na to żadna uczelnia.

Autostrady i trasy ekspresowe. Po wycofaniu się chińskiego wykonawcy szanse na „przejezdność" autostrady A2 z Łodzi do Warszawy są niewielkie. W 2007 r. GDDKiA obiecywała na Euro 2012 całą obwodnicę ekspresową. Nawet nie ruszy budowa trasy S2 w tunelu pod Ursynowem i S17 przez Wesołą. Zagrożona jest nawet południowa obwodnica S2 z Konotopy do lotniska i ul. Puławskiej.

Dworce PKP. Końca dobiega lifting Centralnego. Trwa remont przystanku Stadion. Na Dw. Wschodnim są nowe hale pasażerskie, ale większość peronów zostanie nietknięta. Poza tym na kolei nie wydarzy się nic.

Inwestycyjna rzeź Pragi. Władze Warszawy obiecywały tej dzielnicy na Euro 2012 m.in.  odcinek obwodnicy Pragi od ronda Wiatraczna do Zabranieckiej, al. Tysiąclecia i Trasę Świętokrzyską. Inwestycje odwołano.

Remonty mostów i kamienic. Zamiast odnowić Most Średnicowy, PKP planują przykryć go płachtą. Podobny los czeka zrujnowane praskie kamienice.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane