Szwagier! Zobacz, jaki forfiter!
Nie Baśka z Klatki B, nie Krzysztof Kononowicz, nawet nie Sacha Baron Cohen jako Borat i Bruno w jednym. Wyobraźnią setek tysięcy Polaków zawładnął forfiter. W dodatku żyje w stołecznym zoo.
Olga Zbonikowska, szefowa fundacji Panda, która zajmuje się adopcją zwierząt w zoo, zapytana, czy zna forfitera, odpowiada: – Oglądam go codziennie. I codziennie tak samo mnie śmieszy.Mariusz Lech, szef herpetarium, w którym żyje obiekt kultu społeczności internetowej, mówi: – Mam koszulkę z forfiterem.
Beautiful Predator
„Alligator Attack in Illinois!” – na portalu YouTube tak nazywa się dwuminutowy filmik. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę „forfiter”. Scenariusz jak z horroru klasy C. Polak płynie kajakiem po mętnej rzece. Podpływa do brzegu, na którym wyleguje się aligator. Karmi go kawałkami kurczaka. Lecz zwierzowi to nie wystarcza. Atakuje kajak. Refleks i wiosło ratują kajakarza przed paszczą gada.
Dialogów w filmiku jak na lekarstwo. Ale za to jakie! Bohater wplata polonizmy: „Okej szwagier tutaj przy brzegu. Widzisz jak je. It’s forfiter szwagier. No bierz tą kurę! Forfiter. Predator. Piękny. It’s beautiful”.
Pod koniec filmu akcja się zagęszcza. Słychać krzyk: „O kur... Płynie mi do. Uciekaj stąd! Gierary Hirr! Patrz, jaki kur... szwagier! Patrz, jaka franca! Kur... chce mi wskoczyć na tego! Uciekaj! Gary muvaut! Wskoczyłby mi do tego!„.
To wystarczyło. Wokół forfitera narosła cała armia wyznawców. Firma reklamowa zaadoptowała warszawskiego krokodyla nilowego Bolka jako „Forfitera“. Wczoraj przedstawiciele tej firmy zadzwonili do Zbonikowskiej. Zaproponowali adopcję drugiego gada Zenka. Z tym, że oba forfitery, choć noszą męskie imiona, są... samicami.
Rafał Dłużewski z firmy reklamowej przyznaje, że decyzja o adopcji była spontaniczna. – Szybko dołączyłem do entuzjastów forfitera, szwagra, „czikena” i tajemniczej postaci w kajaku. Są rewelacyjni – mówi. Powstała też strona www.forfiter.com, na której można kupić forfiterowe gadżety.
Fani krokodyla reagują na inicjatywy, które Dłużewski podejmuje na forum fanklubu: tysiąc osób przyłączyło się do akcji powodziowej „Keep Wisła in Koryto”, część z nich uczestniczyła w układaniu worków z piaskiem na odcinku zagrożonego zalaniem zoo.
Powstają materiały, które tworzą sami fani: zdjęcia, filmy, teksty nawiązujące do filmiku. – Gdy zobaczyłem pierwszy raz ten film, to normalnie spadłem z krzesła. Wiedziałem, że muszę to nagrać z muzyką. Zatytułowałem kompozycję „Forfiter” – przyznaje Jakub „DJ Cube” Dowlaszewicz.
Szwagier, podmiot liryczny
Nie kończy się też dyskusja na temat forfitera. Na przykład: „Czy szwagier siedział z tyłu?”. Tak na forum zaczął internauta Paweł. Ale Mikołaj uważa, że: „Szwagier jest adresatem filmu”. Michał: „Szwagier nie siedział z tyłu, widać, że kajak jest pusty w momencie, kiedy chciał mu wskoczyć do tego”. Paweł: „Szwagier jest podmiotem lirycznym”. – Niektóre akcje są rewelacyjne. Wierzę, że to wszystko jest źródłem radości i stanowi odskocznię od upału, powodzi i polityki – dodaje Dłużewski.
Albert Hupa, socjolog Internetu z UW, mówi, że jest to dobrze zrobiona kreacja marketingowa. – Ta firma jako pierwsza wpadła na absurdalny i zarazem genialny pomysł, aby adoptować krokodyla. Jest to typowa „akcja wirusowa”. Polega na tym, aby włączyć do niej jak najwięcej osób. Internauci mają sobie sami przekazywać informacje o forfiterze. 12 sierpnia odbędzie się impreza organizowana przez „rodziców” adopcyjnych forfitera w klubie El Presidente. Podczas niej będą zbierane pieniądze na herpetarium.
Zobacz oryginalny film o forfiterze (uwaga, zawiera wulgaryzmy):
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.