Gry podwórkowe na "M"
Marynarz
bez ograniczeń
Gra pomocnicza służąca m.in. do wyłaniania rozpoczynających zawodników w innych zabawach bądź do ustalenia osoby, która pójdzie do domu po piłkę czy inne przedmioty. Ale można się bawić tak, że przegrywający (marynarz) musi wykonać określone przez grupę zadanie.
Losowanie odbywa się przy pomocy garści patyczków lub zapałek, z których jeden jest wyraźnie krótszy. Patyczki chowa się w dłoni tak, by wystające końce były równe – kto wybierze krótki patyk, ten zostaje marynarzem i musi wykonać powierzone mu zadanie.
Misie-patysie
od 7 lat
Niezapomniana gra Kubusia Puchatka opisana przez Alexandra Alan Milne’a w „Chatce Puchatka”. Choć Kubuś używał do niej początkowo szyszek, patyki okazują się lepiej rozpoznawalne. Jak w przypadku kaczek, i tym razem niezbędna będzie woda, najlepiej płynący strumień, i most, na którym stoją uczestnicy gry. Każdy wrzuca do wody oznaczony przez siebie patyk, a po drugiej stronie mostu sprawdza, który z nich przepłynie pierwszy.
Murzyn (Słabiak)
od 12 lat
Ciekawa gra, ale niestety ze względu na swoją nazwę wyjatkowo niepoprawna politycznie. Promujmy więc inną jej nazwę – Słabiak. Do gry potrzebna jest ściana bez okien lub zwykły mur nie stojący przy ulicy oraz mocno używana piłka. Nie poleca się gry nową futbolówką.
Rozgrywka polega na silnym kopaniu piłką w ścianę tak, by przeciwnik nie mógł jednym kopnięciem dobić jej ponownie do ściany. Przy każdej skusze przegrywający otrzymuje kolejną literę ze słowa Murzyn (Słabiak). Kto zostanie słabiakiem – przegrywa.
Musztra
od 7 lat
Kto należał (lub należy!) do harcerstwa ten musztrę przeżył niejednokrotnie. Regularne ćwiczenie pewnych zachowań sprawia, że komendy „zbiórka”, „baczność”, „spocznij”, „kolejno odlicz”, „w prawo (w lewo) zwrot”, czy „biegiem marsz” itp. wykonywane są odruchowo, bez straty czasu na zastanawianie się, co oznaczają i jak się w danej sytuacji zachować.
Założeniem tych ćwiczeń jest zdyscyplinowanie grupy, co ułatwia jej kontrolowanie m.in. w celu zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa. Ale przede wszystkim pozwala na zgranie się zespołu i sprawne przeprowadzanie zamierzonych akcji.
Musztra może okazać się pomocna także w warunkach podwórkowych, zwłaszcza kiedy ma się do czynienia z większą grupą dzieci, którą chce się przygotować do wspólnej zabawy w terenie. Ćwiczenie odpowiednich zachowań można zamienić we wspólną zabawę z elementami rywalizacji. Harcerze nazywają taką grę „spóźnionym zapłonem”, a dodatkową korzyścią, jaka z niej płynie jest ćwiczenie koncentracji.
Zebrana grupa, przywołana do porządku poleceniem „baczność” otrzymuje pierwszą komendę. I tu zaczyna się zabawa. „Podkomendni” bowiem nie powinni jej wykonać do chwili podania drugiej komendy. Teraz – jak na „spóźniony zapłon” przystało – przychodzi czas na wykonanie pierwszego polecenia. Trzecia komenda uruchamia wykonanie drugiej, czwarta – trzeciej itd. Kto się pomyli (albo pomyli komendy, albo je źle wykona), ten odpada. Tryumfatorem zabawy jest ten, kto najdłużej utrzyma się w grze.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.