Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Dworczyk i prowizorka na Euro 2012

Konrad Majszyk 11-05-2010, ostatnia aktualizacja 12-05-2010 09:00

Trzy perony na Dworcu Wschodnim i dwa na przystanku Stadion – to plany Polskich Linii Kolejowych dla linii średnicowej.

Zadaszenie „dworczyka” PKP Stadion ma nawiązywać wyglądem do piłkarskiej areny obok. Tak ma wyglądać to miejsce w 2012 roku. Na razie trudno w to uwierzyć. Panuje tu brud, smród i bałagan
źródło: materiały prasowe
Zadaszenie „dworczyka” PKP Stadion ma nawiązywać wyglądem do piłkarskiej areny obok. Tak ma wyglądać to miejsce w 2012 roku. Na razie trudno w to uwierzyć. Panuje tu brud, smród i bałagan

Linia średnicowa jest nasycona obiektami inżynierskimi, których przebudowa to skomplikowana inwestycja. Dlatego do Euro 2012 zakres prac będzie minimalny – przyznał prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniew Szafrański podczas debaty o transporcie w aglomeracji warszawskiej.

Pięć peronów i żegnajcie

PLK to właściciel torów, peronów i budynków stacji (ale nie wszystkich). Jak zapowiedział prezes Szafrański, przed Euro 2012 spółka ograniczy się do remontu trzech peronów dalekobieżnych na Dworcu Wschodnim i liftingu zaniedbanego przystanku Stadion.

To kolejny krok kolejarzy w taktyce wycofywania się z obietnic inwestycyjnych po przyznaniu Polsce Euro 2012. Już widać, że w ciągu najbliższych lat nie uda się zacząć głównej części modernizacji linii średnicowej. W 2007 roku udało się wyremontować tylko podmiejską część tunelu średnicowego (w wyniku tych prac nie mieszczą się tam piętrowe pociągi) i przeprowadzić lifting stacji Śródmieście, po którym leje się z sufitu na peron.

Na Dworcu Wschodnim PLK planuje do Euro remont peronu pierwszego, drugiego i trzeciego. Szacowany koszt tych prac to 170 mln zł.

– Żeby poszerzyć perony będziemy musieli rozebrać część stacji. W 2011 roku można spodziewać się dużych perturbacji w ruchu pociągów – mówi Zbigniew Szafrański.

Co z resztą peronów? Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR kpi, że dla kibiców trzeba będzie podczas Euro 2012 ustawić na Wschodnim parawany, żeby nie zobaczyli reszty dworca.

Dla organizatorów piłkarskiej imprezy duże znaczenie ma remont przystanku Stadion, który prezes PKP Andrzej Wach nazywa „dworczykiem”. Kolejarze mają tutaj wyremontować dwa perony i przejście podziemne oraz zbudować dach, który będzie nawiązywał wyglądem do Stadionu Narodowego. Większość robót przełożyli na 2011 rok, żeby wandale nie zdążyli zniszczyć efektu ich prac.

Co z remontem reszty linii średnicowej: tunelu dalekobieżnego, mostu średnicowego, wiaduktów na Powiślu i Pradze? Wbrew zapowiedziom zacznie się najwcześniej w 2013 roku, bo kolejarze wciąż nie mają projektu ani źródeł finansowania.

PKP szuka pieniędzy

Właścicielem części największych stacji na linii średnicowej jest też m.in. specjalny oddział PKP Dworce Kolejowe. Ten również – z dużymi problemami – przygotowuje się do liftingu Dworca Centralnego i przebudowy hali głównej Wschodniego.

Po otwarciu ofert na Centralny okazało się, że najtańsza oferta to 47 mln zł, podczas gdy PKP miało przygotowane tylko 22 mln zł. Teraz są dwie możliwości: przetarg zostanie unieważniony albo w budżecie państwa znajdą się dodatkowe pieniądze. Decyzja ma zapaść do końca maja. Za tę inwestycję odpowiada wiceprezes PKP Jacek Prześluga, który wbrew zapowiedziom organizatorów na debacie się nie pojawił.

Kolejarzom wypalił za to przetarg na remont Dworca Wschodniego. Tutaj najtańsza oferta jest o 12 mln zł niższa od kosztorysu. Przetarg na wykonawcę wciąż nie został jednak rozstrzygnięty.

Do Euro 2012 niewiele zmieni się za to na Dworcu Zachodnim. PKP wciąż prowadzi negocjacje z grupą Nexity, która miała przebudować dworzec w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Firma nie znalazła tylu najemców zainteresowanych wynajmem lokalami na nowym dworcu, żeby uzyskać bankowy kredyt.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane