Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Most Północny na mieliźnie

Maciej Miłosz, Konrad Majszyk 26-06-2011, ostatnia aktualizacja 27-06-2011 15:01

Po trzech tygodniach postoju trzecie przęsło ruszyło Wisłą w stronę Warszawy, a potem znów utknęło na płyciźnie. Czy jest jeszcze szansa, by most został otwarty w tym roku?

Podnoszenie pierwszego przęsła nurtowego
źródło: materiały prasowe
Podnoszenie pierwszego przęsła nurtowego

Przyspawamy do barki dodatkowe pontony. Do dyspozycji mamy pogłębiarkę. Ale łatwo nie będzie – mówi kapitan Jerzy Pielaciński, który odpowiada za transport przęsła nurtowego Wisłą z Gdyni.

Z powodu niskiego stanu rzeki barka ze stalowym przęsłem o masie 460 ton i długości 63 metrów utknęła na początku czerwca w Świniarach między Płockiem a Wyszogrodem (90 km na północ od Warszawy). W weekend holownikowi i barce udało się przekopać, dzięki czemu transport przebił się do miejscowości  Kępa Polska. Tam na razie utknął.

Północny z powietrza

Tymczasem do redakcji dzwonią i piszą e-maile czytelnicy zainteresowani jak najszybszym otwarciem mostu Północnego. Od Kacpra Kozarzewskiego dostaliśmy zdjęcie budowy mostu, które wykonał z awionetki – po starcie z lotniska w Modlinie.

Most Północny to trzy równoległe przeprawy: dwie drogowe i tramwajowa. Kiedy ostatnie z trzech przęseł nurtowych dotrze do Warszawy – tego wciąż nie wiadomo. Stan wody w Wiśle jest niski (w stolicy w weekend wynosił poniżej 1,3 metra). Barka transportująca  przęsło potrzebuje poziomu wody  minimum 1,8 metra.

Czy wody w Wiśle przybędzie w najbliższych dniach? – Żeby poziom się podniósł, musiałyby wystąpić bardzo silne opady na południu Polski. Wtedy po około pięciu dniach fala wezbraniowa dotarłaby do Warszawy – mówi Marianna Sasin z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. – Na razie nic nie zapowiada takiego deszczu. W ciągu najbliższego tygodnia sytuacja się nie zmieni – rozwiewa nadzieje hydrolog.

Szef Żeglugi Wyszogrodzkiej Jerzy Pielaciński nie zamierza czekać z założonymi rękami. – Przygotowujemy się do przyspawania do barki dodatkowych pontonów. W Kępie Polskiej jest dobry dojazd tak więc uda nam się dowieźć sprzęt. Dzięki tej operacji zanurzenie barki powinno się obniżyć – mówi kapitan.

Na holowniku przed barką z przęsłem będzie specjalna koparka, która w razie czego pozwoli transportowi przebić się przez kilkadziesiąt metrów płycizny. Jak usłyszeliśmy, płynący Wisłą dostali od wykonawcy mostu zielone światło: do stolicy mają dotrzeć niezależnie od kosztów.

– Gdyby stan wody był wyższy, drogę z Kępy Polskiej do stolicy można by pokonać w półtora dnia. W tych warunkach nie wiem, kiedy dopłyniemy: za tydzień, za dwa, za miesiąc... – mówi kapitan Pielaciński.

Termin nieaktualny?

Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych zapowiadał otwarcie Trasy Mostu Północnego między Młocinami i Modlińską w tym roku. Czy to wciąż realne?

– Przy tak dużej inwestycji harmonogram ulega korektom, ale termin końcowy wciąż nie jest zagrożony – upiera się rzeczniczka ZMID Małgorzata Gajewska.

Nad nurtem Wisły między Bielanami i Białołęką trwa betonowanie i zbrojenie dwóch przęseł drogowych, które zostały dostarczone z Gdyni w kwietniu i maju. Oba zostały  podniesione na podpory z barki zacumowanej na Wiśle.

Trwają intensywne prace drogowe na nasypach po stronie Białołęki, m.in. między wschodnim przyczółkiem mostu a ul. Myśliborską. Nasyp jest utwardzany, a na kruszywie pojawiły się już pierwsze warstwy masy bitumicznej.

Roboty szybko postępują też na Bielanach. Asfalt pojawił się już na odcinku między Wisłostradą a ul. Marymoncką. Budowlańcy „zasypują" też tunel tramwajowy, żeby przebudować Wisłostradę w stronę centrum.

Koszt budowy Trasy Mostu Północnego to ponad 1 mld 50 mln zł. Według wiceprezydenta Warszawy Jacka Wojciechowicza, w tym roku zostanie otwarta część drogowa przeprawy – bez tramwajowej.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane