GremiMedia S.A.
Szanowny czytelniku
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Klikają przycisk "Przejdź do serwisu" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Gremi Media SA, podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANYCH PARTNERÓW GM.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Gremi Media SA (dalej: "GM") z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 51, 00-838 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy Sąd Gospodarczy XII Wydział Rejestrowy pod numerem KRS: 0000660475

podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM - lista tutaj
ZAUFANI PARTNERZY - lista tutaj
Cele przetwarzania danych
  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wybór podstawowych reklam
  3. Tworzenie profilu spersonalizowanych reklam
  4. Wybór spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profilu spersonalizowanych treści
  6. Wybór spersonalizowanych treści
  7. Pomiar wydajności reklam
  8. Pomiar wydajności treści
  9. Stosowanie badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców
  10. Opracowywanie i ulepszanie produktów
Podstawy prawne przetwarzania danych
  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANI PARTNERZY GM, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (kliknij, aby zarządzać zgodą). Inne prawa osoby, której dane dotyczą - lista tutaj
Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj

Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych.
* Do profilowania wykorzystywane będą min. następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, a także inne podobne informacje.

Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Okęcie straci miliony?

Konrad Majszyk 13-02-2009, ostatnia aktualizacja 15-02-2009 14:30

19 mln zł zarobi dodatkowo na Terminalu 2 firma z hukiem wyrzucona z jego budowy. Nowa umowa nie wyklucza wypłacenia jej przez Okęcie gigantycznego odszkodowania.

autor: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa

Chodzi o pracownię projektową Estudio Lamela. W styczniu Państwowe Porty Lotnicze zawarły z nią kontrakt na dokończenie projektu Terminalu 2. Tymczasem firma była członkiem hiszpańskiego konsorcjum, z którym Porty Lotnicze procesują się przed Sądem Arbitrażowym o gigantyczne pieniądze. To wynik decyzji Ministerstwa Infrastruktury, które półtora roku temu zerwało wartą 247 mln dolarów umowę na projekt i budowę Terminalu 2. Jak dowiedziało się „Życie Warszawy”, w nowej umowie nie ma klauzuli o zrzeczeniu się roszczeń.

Schizofrenia na lotnisku

– Obie sprawy oddziela gruba ściana i nie należy ich łączyć – mówi rzecznik Portów Lotniczych Jakub Mielniczuk. – Lamela to tylko jedna trzecia konsorcjum budowlanego, z którym zerwaliśmy kontrakt. Zakładamy, że w pojedynkę wywiąże się z zadania w sposób właściwy.

Nasi rozmówcy z branży nie podzielają tej opinii.

– Porty Lotnicze kompletnie nie zabezpieczyły swoich interesów – ocenia wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury Janusz Piechociński. – Na plac budowy wrócił na dogodnych warunkach członek konsorcjum, przez które trzeba było kończyć Terminal 2 w trybie awaryjnym. Z firmą trwa wymiana pozwów wzajemnych. Jak taka sytuacja jest w ogóle możliwa? – dziwi się poseł.

– To inwestycyjna schizofrenia – ocenia nasz informator z branży lotniczej. – Porty Lotnicze zapłacą Lameli za uporządkowanie bałaganu, który ta firma współtworzyła. Jednocześnie zostawiły jej otwarte drzwi do walki o odszkodowanie, mimo że jest współodpowiedzialna za sknocenie inwestycji!

O kontrowersyjnym kontrakcie za 19 mln zł, podpisanym przez dyrektora Portów Lotniczych Michała Marca, napisaliśmy w styczniu. Dotyczy przygotowania dokumentacji projektowej dla ostatnich elementów Terminalu 2: części płyty lotniska, tzw. pirsu centralnego i południowego, a także koncepcji przebudowy Terminalu 1 i ściślejszego. zintegrowania go z Terminalem 2 (dziś stara i nowa hala odlotów to praktycznie dwa osobne budynki).

Projekt i sąd równolegle

Za półtora miesiąca Lamela ma dostarczyć pierwszy element uzupełnionej dokumentacji (dla płyty lotniskowej obok Terminalu 2), a w maju pozostałą część dokumentacji. W tym roku mają ruszyć prace budowlane. Według Jakuba Mielniczuka, nie ma żadnych sygnałów, żeby tym razem projektant miał nie dotrzymać terminu.

W cieniu tej inwestycji trwa walka przed Sądem Arbitrażowym. Po zerwaniu umowy Porty Lotnicze zajęły 50 mln zł z gwarancji bankowych konsorcjum. W odpowiedzi Hiszpanie zażądali ich zwrotu. Wtedy Porty Lotnicze wystąpiły z pozwem wzajemnym: o 130 mln zł z tytułu niewywiązania się konsorcjum – w tym Lameli – z umowy. To tylko początek licytacji pozwami. Trwa wymiana pism procesowych, w których Lamela bierze udział jako strona.Specjaliści krytykują brak w umowie klauzuli o zrzeczeniu się roszczeń, która otwiera Lameli drogę do tego, żeby zarobić na Terminalu 2 dwukrotnie: za projekt i odszkodowanie.

– Przypuszczam, że Porty Lotnicze zdecydowały się na ponowną współpracę z Estudio Lamela z powodu jej praw autorskich do projektu – mówi mec. Julian Bielicki z kancelarii Drzewiecki, Tomaszek i Wspólnicy. – Nawet w tej sytuacji Porty Lotnicze powinny lepiej zabezpieczyć swoje interesy w umowie. To dziwna sytuacja.

– Nie znam szczegółów rozliczeń między Portami Lotniczymi i hiszpańskim konsorcjum. Są objęte tajemnicą handlową. Ale gdybym prowadził inwestycję, a wykonawca by nawalił, na pewno nie zatrudniałbym go ponownie – mówi Sebastian Gościniarek z PricewaterhouseCoopers.

Krótka pamięć ministra

Według Janusza Piechocińskiego, taki kontrakt to dowód na brak w Portach Lotniczych pamięci korporacyjnej. Według posła, nadzór właścicielski Ministerstwa Infrastruktury nad Portami Lotniczymi ogranicza się de facto do mianowania po wyborach nowego dyrektora.

Do 2012 roku rząd chce zrealizować na Okęciu inwestycje za 1,2 mld zł. Mimo że działają nowe hale przylotów i odlotów inwestycja od dawna jest rozgrzebana. W Terminalu 2 brakuje pirsu południowego i centralnego (łącznika z Terminalem 1).

Jakub Mielniczuk nie chciał nam powiedzieć, czy do przetargu na wykonawcę prac budowlanych zostaną dopuszczeni pozostali członkowie wyrzuconego konsorcjum, czyli Budimex i Ferrovial.

Dodaj swoją opinię

*historia budowy

2002

∑ Konsorcjum Lamela, Ferrovial i Budimex wygrywa przetarg. Strabag i Hochtief uznały cenę za nierealną.

2004

∑ NIK krytykuje przebieg przetargu zorganizowanego przed dyr. Zbigniewa Lesieckiego.

2005/2006

∑ Terminal 2 powinien działać, ale budowa jest rozgrzebana. Wykonawca walczy o aneks do umowy.

październik 2007

∑ Minister infrastruktury Jerzy Polaczek zrywa umowę wartą 247 mln dolarów.

luty 2008

∑ „Adios, Hiszpanie”. Szef Portów Lotniczych Michał Marzec zleca dokończenie Terminalu 2 firmie Hochtief.

marzec 2008

∑ Hala odlotów w Terminalu 2 zostaje otwarta „za pięć dwunasta” – dzień wejścia do strefy Schengen.

październik 2008

∑ Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapowiada: rozbudowa Okęcia skończy się w 2010 r.

styczeń 2009

∑ Umowa na dokończenie projektu z Estudio Lamela.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane