GremiMedia S.A.
Szanowny czytelniku
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Klikają przycisk "Przejdź do serwisu" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Gremi Media SA, podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANYCH PARTNERÓW GM.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Gremi Media SA (dalej: "GM") z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 51, 00-838 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy Sąd Gospodarczy XII Wydział Rejestrowy pod numerem KRS: 0000660475

podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM - lista tutaj
ZAUFANI PARTNERZY - lista tutaj
Cele przetwarzania danych
  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wybór podstawowych reklam
  3. Tworzenie profilu spersonalizowanych reklam
  4. Wybór spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profilu spersonalizowanych treści
  6. Wybór spersonalizowanych treści
  7. Pomiar wydajności reklam
  8. Pomiar wydajności treści
  9. Stosowanie badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców
  10. Opracowywanie i ulepszanie produktów
Podstawy prawne przetwarzania danych
  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANI PARTNERZY GM, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (kliknij, aby zarządzać zgodą). Inne prawa osoby, której dane dotyczą - lista tutaj
Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj

Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych.
* Do profilowania wykorzystywane będą min. następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, a także inne podobne informacje.

Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Kalendarium budowy metra

Konrad Majszyk 23-10-2008, ostatnia aktualizacja 23-10-2008 00:51

1903 - Pojawiły się pierwsze plany metra w Warszawie. Rosyjski zaborca nie był jednak zainteresowany awansem cywilizacyjnym naszego miasta.

1925 - Władze miasta Warszawy podjęły uchwałę o opracowaniu projektu kolei podziemnej Metropolitai. To miały być dwie linie: między pl. Unii Lubelskiej a Muranowem oraz między Wola i Pragą.

1927 - Zatwierdzono wstępny plan tras metra. Ruszyły pierwsze badania geologiczne. Przy Tramwajach Warszawskich powstał Referat Kolei Podziemnej.

1938 - Prezydent Warszawy Stefan Starzyński powołał Biuro Studiów i Projektów Kolei Podziemnej, w którym rozważano powstanie dwóch linii na lewym brzegu stolicy i linii okrężnej, łączącej oba brzegi miasta i jego dworce.

1 września 1939 - Wybuch II wojny światowej przerywa prace związane z metrem.

1945 - Barbarzyńsko zniszczona Warszawa leży w gruzach. Od budowy metra na razie odstąpiono.

wrzesień – grudzień 1947 - Pierwsze powojenne wiercenia geologiczne w Parku Saskim.

1950 - Prezydium rządu podejmuje uchwałę o budowie metra w Warszawie.

1951 - Rozpoczęto budowę metra głębokiego. Prace ruszają przede wszystkim na lewym brzegu rzeki – z powodów polityczno-wojskowych.

1953 - Decyzje o ograniczeniu budowy tylko do odcinka doświadczalnego podcina skrzydła budowniczym.

1957 - Koniec marzeń o metrze. Definitywne zakończenie prac przy metrze głębokim.

1957 – 1974 - Władze PRL mają ważniejsze sprawy niż metro. Prace studyjne prowadzone z przerwami.

1975 - Tzw. metro gierkowskie. Opracowano założenia techniczno-ekonomiczne pierwszej linii metra w Warszawie.

1982 - Trwa stan wojenny. Rada Ministrów podejmuje uchwałę nr 266/82 w sprawie budowy pierwszej linii metra w Warszawie, której budowa miała zakończyć się w 1994 roku.

1983 - Została powołana Generalna Dyrekcja Budowy Metra, sprawująca funkcję inwestora i generalnego realizatora inwestycji.

15 kwietnia 1983 - Wbicie pierwszego pala pod budowę metra na Ursynowie. To początek 25 lat z budową metra.

1985 - Rozpoczęto budowę tunelu metodą podziemną przy użyciu tarczy.

1986 - Socjalistyczna rzeczywistość skrzeczy. W budżecie brakuje pieniędzy. Zweryfikowano wydatki na metro i zakres inwestycji. Przesunięto termin zakończenia budowy.

1989 - Zapada decyzja o zaniechaniu budowy stacji A-12 Plac Konstytucji i A-16 Muranów. Mimo wielu późniejszych zapowiedzi definitywnie już z nich zrezygnowano.

1990 - Warszawa dostała „w darze” 10 wagonów radzieckich,

To już wolna Polska, ale też jest ciężko. Kłopoty finansowe skłaniają władze miasta do podjęcia decyzji o ograniczeniu prac przy budowie metra.

1994 - Zakupione zostają 32 kolejne wagony metra produkcji rosyjskiej.

1994 - Zostaje oddany do eksploatacji pierwszy odcinek metra o długości 11 km – od Kabat do Politechniki. Od wbicia pierwszego pala na Ursynowie minęło 11 lat i 7 dni. Warszawiacy żartują, że mamy „pół metra”.

1998 - Otwarcie kolejnego odcinka metra o długości 1,5 km do stacji Centrum. Cała linia ma już 12,5 km.

2000 - Dostawa pierwszych 24 nowoczesnych wagonów firmy Alstom. To właśnie w nich później zużywają się koła, powodując drgania na powierzchni i irytację warszawiaków.

2001 - Oddany zostaje do ruchu 1,7 km odcinek metra do stacji Ratusz – pod Arsenałem zamiast pod pl. Bankowym (to jeden z największych błędów metra tych 25 lat). Pierwsza linia liczy sobie już 14,2 km.

2003 - Stacja Dworzec Gdański oddana do użytku. To kolejne 1,5 km podziemnej kolejki. Ma już ma już 15,7 km długości. Zabrakło jednak połączenia z pobliską stacją PKP. Powód – z PKP jeszcze nikt się w Warszawie nie dogadał.

2005 - Metro dojeżdża już do stacji Plac Wilsona w sercu Żoliborza i ciągnie się przez 16,8 km. Ta stacja została później okrzyknięta – być może nieco na wyrost – najładniejszą na świecie.

2006 - Pociągi dojeżdżają do stacji Marymont, lecz ruch odbywa się wahadłowo. Niezbędna jest przesiadka na Placu Wilsona. W efekcie pieszy przemieszcza się szybciej niż pasażer metra. Podziemna kolejka liczy sobie już 18 km.

2008 - Likwidacja ruchu wahadłowego między Marymontem a Placem Wilsona. Pasażerowie odetchnęli z ulgą: koniec absurdu.

Stacja Słodowiec otwarta. Trzeba do niej chodzić bez sensu i naokoło, ale pierwsza linia metra ma już prawie 19 km.

Do użytku zostają oddane ostatnie trzy stacje – „Stare Bielany, Wawrzyszew i Młociny. W ten sposób po ćwierć wieku mozolnej budowy metro dojeżdża z Kabat pod Hutę Warszawa. 1987 - Zmienia się system finansowania budowy. Budżet centralny przestaje być wyłącznym źródłem finansowania inwestycji.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane