Przewozy regionalne w rękach samorządów
Województwa chcą gwarancji dofinansowania kolei lokalnych. Rząd na razie nie mówi „nie” nowym propozycjom składanym przez lokalne władze.
Do końca roku właścicielami spółki PKP Przewozy Regionalne mają stać się wszystkie samorządy. Warunki operacji wciąż są sprawą otwartą – negocjacje władz lokalnych z centralnymi nadal trwają. Kolejna tura rozmów miała miejsce w tym tygodniu. – Obie strony zgadzają się co do zasady, problem jak zwykle tkwi w szczegółach – mówi Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury.
Wciąż nierozwiązana jest jednak kwestia finansowych żądań samorządów. Chcą, by przekazana im spółka jeszcze przez kilka lat była wspomagana przez państwo. – Z naszych szacunków wynika, że w ciągu dziesięciu lat będziemy musieli zainwestować m.in. w nowy tabor ok. 15 mld zł.
Samorządów na to nie stać – mówi Władysław Husejko, wicemarszałek zachodniopomorski. Władze regionalne chcą więc, by inwestycje, oprócz środków z programów regionalnych, były finansowane z rządowego programu „Infrastruktura i Środowisko” oraz z Krajowego Funduszu Kolejowego. – Zabiegają też o to, by rząd przekazał pieniądze na modernizację części linii o znaczeniu regionalnym – dodaje Janusz Piechociński.
Wcześniej samorządowcy zabiegali o utworzenie funduszu rozwoju kolei. Z niego miałyby być finansowane inwestycje w nowy tabor i modernizacje torów. Pieniądze pochodziłyby z wyemitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego 20-letnich obligacji z gwarancją Skarbu Państwa. W sumie z tego tytułu do kasy funduszu miałoby wpłynąć ok. ośmiu mld zł.
– Związki zawodowe są przeciwne przekazaniu spółki PKP Przewozy Regionalne samorządom – wyjaśnia Janusz Piechociński. – Obawiają się, że nowy właściciel zacznie likwidować mniej rentowne połączenia i zastępować je bardziej opłacalnym transportem samochodowym.
Pracownicy obawiają się również, że przekazanie spółki samorządom osłabi jej pozycję. Niewykluczone, że samorządy po przejęciu podzielą ją na mniejsze podmioty działające na terenie jednego lub kilku województw. Wiele regionów, m.in. Wielkopolska czy Podkarpacie, już wcześniej zabiegało o utworzenie kolei samorządowych na wzór Kolei Mazowieckich.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.